• FruSen

Takfönster i barnrum

Vår familj har vuxit lite mer än vi "planerade för" så att säga (tvillingar). Underbart tycker jag men det innebär att vi är 1 rum kort i vårt hus. Vi kommer därför bygga om ett allrum på övervåningen, som i dagsläget inte nyttjas, till barnrum. 

Men där finns inga vanliga fönster, enbart två takfönster av denna typ:

www.alltombostad.se/nordiska-persienner/rullgardiner-for-takfonster/produkt-files/7.jpg

Är det fruktansvärt att enbart ha takfönster? Jag vill ju så gärna bygga kupoler istället så man får lite mer "riktiga" fönster som man kan se ut genom (annat än bara se himlen och molnen liksom) men det kommer absolut inte bli aktuellt förräns den dagen vi lägger om hela taket och det är ännu inte i behov av omläggning... Känner mig nästan lite "elak" på något konstigt sätt.. 

Går det göra ett barnrum mysigt med bara takfönster? Nån som har så?

• Svar på tråden Takfönster i barnrum
  • honeydew

Har inte takfönster men det dröjer väl bra länge (står inte hur gamla barnen är) innan de använder sina rum som lekrum. Iaf om jag jämför med mina barn, 4-åringen leker inte själv än på sitt rum.

Så att ha rummet som sovrum låter väl som en jättebra idé! Och man slipper risken för solstrålar som letar sig in på morgonen kanske?

• tilj75

Jag tror inte barnen bryr sig ett endaste dugg vad de har för fönster i rummet.

• tilj75

Eller gör om allrummet till ett lekrum och låt tvillingarna dela sovrum. Mina tvillingar vill fortfarande dela rum (4 år).

• FruSen
    tilj75 skrev 2014-03-21 12:41:36 följande:
    Eller gör om allrummet till ett lekrum och låt tvillingarna dela sovrum. Mina tvillingar vill fortfarande dela rum (4 år).

Tvillingarna kommer få dela rum eftersom vi bara har 3 sovrum då allrummet byggts om

Så jag hoppas för allt i världen att det kommer fungera att dela rum några år. Har möjlighet till ett sovrum nere också men det används just nu som kontor/gästrum/lekrum och jag vill gärna ha det så att alla barn sover på samma våningsplan som vi medans dom är små... 

Tvillingarna fyller snart 1 år och sover fortfarande i vårt sovrum men dom störs allt mer av oss när vi går och lägger oss. Däremot verkar dom inte störa varandra vilket jag hoppas håller i sig

Vår äldsta är 4 år, fyller snart 5 och jag är kanske lite hönsig ännu men jag vill fortfarande att hon ska få sova på samma våningsplan som oss. Dessutom har hennes rum precis blivit färdigrenoverat så det känns lite dumt att flytta på henne nu när hon äntligen fått flytta in i rummet igen

Tanken är väl att hon ska få ta data-/gäst-/lekrummet som sovrum när hon blivit äldre om tvillingarna känner behov av eget rum. 

Svar på tråden Takfönster i barnrum