• afrodite76

Kampsport för småbarn i Stockholm

Hej

Jag undrar om ni har tips på olika kampsport för småbarn från 3-års ålder i Stockholm och gärna västerort.
    Jag är inte ute efter att barnen ska lära sig att slås eller att de ska använda det på ett felaktigt sätt men för att lära sig meditation, självförsvar, röra på sig mm.

Tips tas tacksam emot Glad 

• Svar på tråden Kampsport för småbarn i Stockholm
  • afrodite76

Hej Duckan.

Har googlat och har även sett den sidan och den är intressant. Tänkte på om det fanns flera till som jag själv inte hittar, något som ev skulle vara närmare västertort men tack ändå för att din hjälp och tid Glad och som sagt, den sidan är väldigt intressant. 

• Duckan

I västerort var det inte några som hade från 3 år dessvärre, vad jag kunde se i alla fall.

• ÖmmaTån

Små barn har inte koordination att försvara sig med tekniker. Bättre att satsa på lek tills dom förstår bättre. Tycker inte om att lära små barn att våld är ok. För det är exakt det man gör. Personligheten bör vara utvecklad och moralapparaten igång. Annars blir det inte bra.

• Duckan

ÖmmaTån, så kan det vara absolut. Vår 7-åring tycker att det är kul, men inte vet jag om de lär sig så väldans mycket på den här nivån än.

• ÖmmaTån
    Duckan skrev 2014-04-03 09:25:18 följande:
    ÖmmaTån, så kan det vara absolut. Vår 7-åring tycker att det är kul, men inte vet jag om de lär sig så väldans mycket på den här nivån än.

Jag tror iofs inte att de förstår riktigt eller har koordination som krävs förrän 8-9 år. Men typ judo, kullerbyttor och sånt kan ju vara kul. 

De här Taekwondo-ungarna är mindre än sju. Ser riktigt kul ut:

• Adoniram

Vet inte med kampsport för 3-åringar. Det är väl begränsat hur mycket teknik de kan lära. Men lek med inspiration från kampsport är helt säkert en bra idé.

Min dotter började träna BJJ (Brasiliansk Jiu-Jitsu) en vecka efter hon fyllde 5. Hon älskade det och även om det är mycket fokus på att ha det roligt och lek, så lär hon mycket om kropskontroll, kordination en hel del självförsvar och inte minst respekt för andra. 

Nu har hon fyllt 6 år och tränar fortfarande 2-3 gånger i veckan. Hon gillar det mer och mer och börjar själv att fokusera mera på teknik och mindre på lek.

Kampsport är en fantastisk träning för barn. Bara synd det finns så många fördomar om det och så många moralkärringar som hela tiden ska dömma hur andra lever deras liv.

• Adoniram

Ett exemple på hur barn och kampsport är en bra kombination.(I klippet är det BJJ som utövas)

• chbw

Hej!

Jag tycker judo lämpar sig bäst för barn då de inte riktigt har konsekvenstänk färdigt. I judon finna inga slag och sparkar utan kast och knästående "brottning" och i en del klubbar finns "stor och liten" eller "lekjudo" där en förälder är.med och passen är anpassade efter barnens ålder. Har varit tränare till barn i 4-7årsåldern tidigare ä, nu till barn i 7-12 år och det är fantastiskt roligt. Judo rekommenderas även till barn med rörelsehinder då det är mycket kullerbyttor o mycket lära känna o jobba med hela kroppens muskler o koordination i våra rörelser. En kompis dotter som varit med o tittat på sina bröder sen hon föddes gör idag kullerbyttor och hoppar och har fått beröm från dagis som varit riktigt imponerade angående sin koordination sen hon var runt 1.5 Hon är nu ca 2.5. Så jag rekommenderar absolut judo för mindre barn. Och såklart för alla amdra också, det är en fantastisk sport :)

Svar på tråden Kampsport för småbarn i Stockholm