• Anonym (yaz)

Erfarenheter av yaz/ yasmin och akne

Hej! Jag är en 21-årig tjej med mycket problem med akne, något som får mig att må väldigt dåligt. När jag var yngre tog jag p-pillret yasmin, och min hy blev bättre av det. Blev dock tvungen att sluta efter ett år pga att jag fick migränattacker.

Har nu börjat med p-pillret yaz, som liknar yasmin men har något lägre östrogendos, i förhoppning om att det ska hjälpa mot min akne. Dock har hyn nu efter ca 2 veckor med yaz tyvärr blivit värre, och jag hoppas att det bara är tillfälligt. Nu undrar jag om ni som testat yaz eller yasmin vill dela med er av era erfarenheter. Hjälpte det mot akne? Blev det tillfälligt värre för er också, och isåfall hur lång tid tog det tills det blev bättre? Finns det någon mer som testat både yaz och yasmin? Isåfall, märkte ni av någon skillnad mellan de två sorterna?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Erfarenheter av yaz/ yasmin och akne
  • Anonym (Y)

Följer, började med Yasmin igår. Jag är 33 och har PCO-akne sedan många år tillbaka. Mår riktigt dåligt över att se ut som ett tonårsmögel i ansiktet när jag är 30+.

Jag kan inte uttala mig om Yasmin än, men jag har testat jättemånga olika preparat, och jag det som tycks vara gemensamt för alla preparat som faktiskt har någon slags effekt, är att det ofta blir värre innan det blir bättre. Du har ju finnar "på gång" och de måste hinna ut innan det kan börja bli bättre. 

Det är jättevanligt, oavsett vilket medel man använder, att det blir sämre i början. 

• Anonym (yaz)

Puffar!

Svar på tråden Erfarenheter av yaz/ yasmin och akne