• mitthemligajag

jobbar på fsk, Havandeskaps penning eller semester innan? snälla hjälp

Jisses vad krångligt allt blivit nu!  har ca 5 veckors semester, åker utomlands i maj och behöver ta ut 4 dagar,då har jag 3 veckor och 4 dagar kvar!

Den 5/ 10 har jag bf och nu behöver jag söka semester senast nästa vecka inför sommaren, Om jag sparar 2 veckor tills innan bf så får jag ju bara 1 vecka och 4 dagar på hela sommaren att ha semester på vilket känns jätte jobbigt då vi har ihop slagning med andra fsk i området, Tog ni semester eller sökte ni havandeskaps penning?

Jag jobbar på småbarn, ni som gjort de fick ni havandeskaps penning? eller tog ni semester? 

• Svar på tråden jobbar på fsk, Havandeskaps penning eller semester innan? snälla hjälp
  • LindaLo

Hej och grattis till tillskottet. Jag hade bf i juli förra året och jag tog inte någon semester. Jag sökte graviditetspenning och blev beviljad, (jobbar på fsk 1-5) jag tänkte att om jag skulle tagit ut all semester innan föräldrarledigheten skulle jag ju inte få så mycket semester året efter vilket är denna sommar. Så jag skulle absolut söka grav.peng, det hade jag gjort oavsett om det är semestertider eller inte, JAG upplevde att förskolemiljön tung som gravid. Lycka till

• Mrs Fii

Jag har ganska nyss gått på graviditetspenning. Har bf 14 maj. Så jag slipper använda av mina semesterdagar för att få ledig tid innan. Jobbar på avd 3-5.
    Sök tycker jag. Blir du inte beviljad så får du ta din semester.

• mitthemligajag

Åh tack :) då ska jag ta och söka de, jag hoppas verkligen jag igenom det! Min chef sa att dom ofta kollar på om man kan göra ngt annat utan att "lyfta" och göra tyngre saker. Men jag har svårt att se de, de ska i så fall göra att mina kollegor ska ta ansvar för allt, jag ska inte lyfta upp i stolar, hjälpa till på skötbordet, lyfta upp småttingarna om dom ramlar osv osv, då belastar jag ju Mina kollegor massor! Så jag hoppas de går igenom, vill ni berätta lite vad ni skrev på ansökan? :)

• pastamamman

Du kan ju också börja ta föräldraledighet 60 dagar innan beräknad förlossning. Blir ju mindre att ta ut efter men är också ju trots allt ett alternativ.

• cissi82

Jag jobbar på en 1-5 avd och fick beviljat grav penning 100%
    Har bf 27/4, som redan sagts, ansök!

• mitthemligajag
    pastamamman skrev 2014-03-21 15:42:33 följande:

Du kan ju också börja ta föräldraledighet 60 dagar innan beräknad förlossning. Blir ju mindre att ta ut efter men är också ju trots allt ett alternativ.

Jo de vet jag men de känns inte som ngt alternativ :/ då tar jag hellre semester eller förhoppningsvis får jag godkännande :)
  • mitthemligajag
    cissi82 skrev 2014-03-21 15:43:52 följande:

Jag jobbar på en 1-5 avd och fick beviljat grav penning 100%
    Har bf 27/4, som redan sagts, ansök!

Skönt att veta!! Dags snart:) lycka till!
  • LindaLo

Jag beskrev mina dagliga arbetsuppgifter VÄLDIGT tydligt. Tryck på alla obekväma arbetsställningar, upp och ner på golvet, böja sig ner för att ex ta upp kläder från golvet för att hänga in i torkskåp, på och avkländning, sovning, hjälpa på toaletten, handtvättning, gråtande barn som vill tanka lite närhet i famnen (även sittandes krävs lite lyft) sitta i sanglådan etc. Möjligen var jag lite övertydlig men vi har låga bord som ska torkas, låga stolar,handfat och toaletter, jag skrev måtten på möbelerna Jag beskrev även att även då vi har kollegor så är man mer eller mindre ensam ibland, möten, reflektioner, raster sena eftermiddagar etc.

• mitthemligajag
    LindaLo skrev 2014-03-21 15:55:37 följande:

Jag beskrev mina dagliga arbetsuppgifter VÄLDIGT tydligt. Tryck på alla obekväma arbetsställningar, upp och ner på golvet, böja sig ner för att ex ta upp kläder från golvet för att hänga in i torkskåp, på och avkländning, sovning, hjälpa på toaletten, handtvättning, gråtande barn som vill tanka lite närhet i famnen (även sittandes krävs lite lyft) sitta i sanglådan etc. Möjligen var jag lite övertydlig men vi har låga bord som ska torkas, låga stolar,handfat och toaletter, jag skrev måtten på möbelerna smile1.gif Jag beskrev även att även då vi har kollegor så är man mer eller mindre ensam ibland, möten, reflektioner, raster sena eftermiddagar etc.

Jätte bra tack!! Nu såg jag att man inte kan få ut graviditetspenning fram tills bf? Utan bara tills 11 dagar innan, har jag förstått det rätt? Då måste jag ju alltså ta semester ändå dom 11 dagarna
  • Gladskit
    mitthemligajag skrev 2014-03-21 16:00:07 följande:
    Jätte bra tack!! Nu såg jag att man inte kan få ut graviditetspenning fram tills bf? Utan bara tills 11 dagar innan, har jag förstått det rätt? Då måste jag ju alltså ta semester ändå dom 11 dagarna

Eller så tar du vanlig föräldrapenning för de dagarna!
  • mitthemligajag
    Gladskit skrev 2014-03-24 09:59:18 följande:

Eller så tar du vanlig föräldrapenning för de dagarna!
    Ja jag har inte sån jätte koll än på detta, chefen ville ha in sommarsemester nu i veckan därför blev de lite panik panik! Men nu har jag pratat med syster som sa samma sak, att jag skulle plocka ut fp, hade typ tänkt ta ut 3 eller 4 dgr i veckan när bebis föds så jag kommer nog ha dagar så de räcker hoppas jag :) hon var hemma 1,5 år och tog ut 5 dgr i veckan och hon har massor av dagar kvar och hennes dotter är 5 nu! Så de blir nog att ta ut fp:)
Svar på tråden jobbar på fsk, Havandeskaps penning eller semester innan? snälla hjälp