• Primrose

Det blir inte glass i glassmaskinen!

Jag blir galen!
    Glassmaskinen (C3 Ice-cream maker) har nu stått på i 1,5 timmar och smeten tjocknar inte! Vad kan jag göra?
    Jag ställde in glass"skålen" i frysen i morse och den hade stått där i över 10 timmar när jag hällde i smeten (skulle stå i minst 8 timmar enligt instruktionerna). Enligt instruktionerna skulle temperaturen i frysen vara minst -18 (är detta den normala? - ja, jag vet, jag kan googla ). Frysen är iskall (såklart!), men det är det enda jag kan komma på som kan vara fel. Smeten stelnar ju inte! Jag följde receptet på vaniljglass, som gavs i broschyren, till punkt och pricka. Suck - ingen glass. Sonen och maken har somnat....

• Svar på tråden Det blir inte glass i glassmaskinen!
  • Arbetsvegan

Mät temperaturen i frysen för aatt kolla att den inte är för varm.
    Ha inne skålarna ett dygn.
    Kyl ner smeten innan du gör glass. Det här kan göra en dramatisk skillnad om smeten är halvvarm eller kylskåpskall.

• Fjärilslarv

vi låter vår stå i frysen i 24h.

• Primrose

Ok - synd att de skriver 8 timmar i beskrivningen.... Och inget om att smeten ska vara kyld utan enbart blandad. Dock var både mjölken och grädde kylskåpskalla.
    Så det är bara att slänga smeten nu då, eller?

• Aniiee
    Primrose skrev 2014-03-21 21:32:40 följande:
    Ok - synd att de skriver 8 timmar i beskrivningen.... Och inget om att smeten ska vara kyld utan enbart blandad. Dock var både mjölken och grädde kylskåpskalla.
    Nä, häll upp den i något och ställ i kylen tills imorgon (och frys om glassskålen). Det är lugnt.
    I am a citizen of the world. - Sylvia Beach
  • trubbelsnåd
    Primrose skrev 2014-03-21 21:32:40 följande:
    Varför slänga? Ställ in smeten i kylen och glasskålen i frysen så gör ni glass i morgon i stället.
  • Primrose

Går det att ställa in den i fysen nu när den är kletig inuti? Den ska väl inte sköljas ur när den är iskall, eller går det bra?
    Smeten är alltså gjord utan ägg - gör det någon skillnad?

• Primrose

Nu har jag höjt i frysen litet (jag har ingen termometer att mäta med). Jag såg också att vi har två boxar/fack som det står "SpacePlus****" på så jag gissar att de boxarna/facken är extra kalla (det är en ny frys och är inte så bekant med den ännu, ska jag säga till mitt försvar ).

• Primrose

Nu är skålen ursköljd och inne i frysen. Tack för era tips!
    Jag får  köpa en reservdessert till i morgon, när jag gör ett nytt försök.

• Arbetsvegan
    Primrose skrev 2014-03-21 21:53:50 följande:
    Nu är skålen ursköljd och inne i frysen. Tack för era tips!
    Jag får  köpa en reservdessert till i morgon, när jag gör ett nytt försök.
    Tipsar:

Kiwisobet är himmelskt god. 

• Aniiee
    Primrose skrev 2014-03-21 21:40:48 följande:
    Går det att ställa in den i fysen nu när den är kletig inuti? Den ska väl inte sköljas ur när den är iskall, eller går det bra?
    Smeten är alltså gjord utan ägg - gör det någon skillnad?
    ÄR den iskall fortfarande? Efter en timme? För är den det så är det något fel på glassreceptet....
    I am a citizen of the world. - Sylvia Beach
Svar på tråden Det blir inte glass i glassmaskinen!