• coockiejar

    ensamstående mamma med skolbarn - utlandsflytt?

    Nu har jag funderat och googlat runt men hittar inte riktigt de svar jag söker. Jag skulle vilja veta höra från andra med skolbarn som flyttat utomlands. Hur planerade ni? Vart flyttade ni? Hur gör man med boende? Jobb? Barnomsorg? mm mm

    Jag är examinerad beteendevetare men har nu gått arbetslös i lite mer än 8 månader. Jag har sökt massor av jobb både i staden där jag bor men även i andra delar av landet. Konkurrensen är stenhård! Så jag tänkte att jag kan vända på det - istället för att vara besviken på frånvaron av jobb kan jag se det som ett tillfälle att göra ngt nytt! Har 2 barn - ett skolbarn och ett förskolebarn. Det är främst pga skolbarnet jag blir osäker på hur jag ska göra? Hur gör man med skola?

    Ni som har flyttat utomlands med barn - vilka tips har ni? hemsidor? Vilka kan jag kontakta? Vart rekommenderar ni? Jag är som ett oskrivet blad just nu. Hittills har jag kommit fram till detta: Har i första hand tänkt att det kunde vara spännande för oss att testa något nytt. Åka dit det är varmare och gärna där man kan göra sig förstådd på engelska. I första hand vill jag gärna hitta ett arbete men kan även tänka mig att plugga på distans och få CSN bidrag+lån (tror det ska funka). Men man behöver ju ha allt det här praktiska ordnat. Boende, barnomsorg och framförallt skola till 9-åringen.

    Skulle verkligen uppskatta all tips :)

  • Svar på tråden ensamstående mamma med skolbarn - utlandsflytt?
  • coockiejar

    Kan tillägga att jag inte är ute efter jobb enbart som passar min utbildning som beteendevetare (HR, sociala tjänster mm). Förstår att det inte är den största efterfrågan på detta i utlandet heller. Har erfarenhet av administration, telefoni och servering. Det enda är att arbetet måste fungera med barnomsorgen då jag är ensam och barnens välmående kommer givetvis i första hand. Så om någon har erfarenhet av något liknande och kan dela sin erfarenhet så att jag får veta mer och får lite inputs blir jag tacksam :)

  • Margaux

    Du har aldrig tänkt på Norge?
    Att flytta och studera kan ju gå men att flytta och tro att du ska få jobb söderut utan språk och nätverk i en redan krisdrabbad arbetsmarknad känns sådär troligt!

  • coockiejar
    Margaux - Jag har förstått att det är hög arbetslöshet i stora delar av världen och inte bara här hemma. Men jag tänker som så - behovet av personer med ett visst språk eller specifika kompetenser (exempelvis svensktalande HR-personal, svensktalande kurator till skola, svensktalande kundtjänst el liknande) då är inte konkurrensen lika stor även om det säkert kan finnas många sökande. Jag kanske tänker fel. Därav att jag ställer frågan här till de som redan tagit steget. Och jag är väl medveten om att det faktum att jag har barn gör det ännu svårare (lättare att som singel ta vilket jobb som helst och bara ansvara för sig själv). Mycket möjligt att det är skitsvårt men då har jag iaf frågat och fått svar. Jag kommer inte direkt att köpa en enkelbiljett till mig och barnen och bara chansa. Det här med barnomsorg och sjukvård och mycket annat är viktiga saker att ta ställning kring, för mig. Och jag känner ingen som åkt utomlands för att jobba, med barn. Hoppas därför på lite input härifrån. Men givetvis kommer jag att fortsätta söka den information jag behöver även på andra håll.
  • Wagram

    Om jag var du skulle jag börja med att brainstorma länder du skulle kunna tänka dig att flytta till. Lista alla du kommer på. Sedan går du igenom listan och stryker dem du inte känner så starkt för. Behåll kanske 5-7 stycken på listan. Sedan försöker du ta reda på så mycket som möjligt om hur arbetsmarknaden ser ut i det landet och försöker se var du lättast skulle kunna få ett jobb som intresserar dig. Du kan få reda på mycket information genom att googla, kanske via ambassader och konsulat, samt genom utländska jobbsiter. Jag har för mig att AF har en lista på sådana.

    Du måste också tar reda på saker som hur skolsystemet fungerar, hur hög levnadskostnaden är, hur lätt/svårt det är att få visum, vad som gäller för sjukvård, osv. Ofta är bloggar skrivna av expats som bor i olika länder en bra källa till kuskap om hur det är att bo i landet som utlänning. Baserat på all denna information borde du kunna ytterligare begränsa antalet länder du vill satsa på. Sedan gäller det att ta tag i att hitta jobbannonser och söka jobb i dessa länder. Svenska konsulat och ambassader kanske vill anställa, och detsamma gäller svenska skolan i utlandet. Tänk då på att om du inte söker till ett svenskt företag utomlands kan de dokument de vill ha i jobbansökan se väldigt olika ut. Bara som ett exempel så vill franska arbetsgivare gärna ha ett CV med foto och information om civilstånd och antal barn, medan Amerikanska arbetsgivare troligtvis skulle tycka att ett sådant CV var mycket märkligt.

    Ja, sedan är det "bara" att ansöka och hoppas på det bästa. Mycket jobb som synes, men värt det om du lyckas. Lycka till!

  • Ragnar

    Tänk på att det inte är många ställen i världen som har billig och bra barnomsorg som i Sverige och i många länder tas det för givet att föräldrar (mammor) engagerar sig mycket i skolan, även under dagtid. Så utan ett välbetalt jobb och hjälp från en pappa, mormor, farmor eller liknande har man det inte lätt som ensamstående. Det är väl helst de nordiska länderna som har ett likande system som i Sverige. De jag känner som bott eller bor utomlands (utan för norden) är antingen hemma med barnen i flera år, har aupair eller betalar halva lönen för barnomsorg. Men det kanske finns något land som har subventionerad barnomsorg för ensamstående föräldrar, för de bör ju finnas överallt i välden.

  • coockiejar

    Tack för era svar! Det där med barnomsorgen verkar svårt, precis som ni redan påpekat. Alternativet verkar vara att studera på distans och bo billigt en kort period (med tanke på sonens skola) eller helt enkelt släpa med mig min mamma (hon vill ju inte så :)) jag fortsätter kika runt. Tack för input :)

  • Eb83

    Hej var lite nyfiken på hur det gått för dej? Vill själv flytta utomlands med sonen

Svar på tråden ensamstående mamma med skolbarn - utlandsflytt?