• lindalindo

Tips mot kraftig växtvärk, gravid v. 8

Hej!
    Jag är gravid i vecka 8 och har sedan jag fick veta att jag är gravid haft som mensvärk. Den har bara eskalerat och går från magen och strålar upp i ryggen och ner i benen. Jag har varit på två ultraljud och fått veta att allt ser jättefint ut och att jag inte ska vara orolig. Men denna värk gör att jag inte kan leva ett normalt liv, känns bäst när jag är sittande med värme på mage och rygg. 
    FInns det någon här som upplevt liknande smärta och vad gjorde ni för att kunna hantera smärtan?! Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Tips mot kraftig växtvärk, gravid v. 8
  • lovea01

Jag hade oxå exakt samma med första och det höll i sig flera månader vad jag kommer ihåg. Jag vilade mycket, badade och fick massage på både mage och rygg. Försök att undvika smärtstillande utan ta bara om det verkligen är nödvändigt. Hoppas det löser sig !:)

• lindalindo

Tack för ditt svar! I dagsläget har jag så ont att det enda jag kan göra är att vara sittandes så gå till jobbet eller annat skulle vara riktigt jobbigt. Det är verkligen som kraftig mensvärk och riktigt jobbigt.

Några andra tips? Jag ska testa akupunktur i veckan, har varit i kontakt med en barnmorska som säger att det hjälper. 

• maribel

Jag hade exakt så from v5 till v11. Hade så ont så jag grät och var rädd att något gått fel där inne. Var också uppe på gyn för detta men dem kunde inte förklara annat än att en del har hemsk värk i början när livmodern växer och tarmarna får trångt. Jag tog ibland alvedon men det hjälpte inte så mycket. Varma bad lindrade.

Tyvärr är det bara att stå ut, lovar att det vänder snart då din kropp anpassat sig till grav.

• Helenisen

Jag hade likadant alldeles i själva början av graviditeten, ca v.5-6 el nåt sånt (13 år sedan, så har glömt exakt), hade precis konstaterat grav med VUL veckan innan. Fick sen plötsligt över en natt otrolig smärta, nästan som om jag vore förlamad samtidigt i korsryggen mest, men även ner mot låren. Blev rädd att det var något fel och åkte in till gyn, allt såg bra ut och läkaren förklarade detta med att det var bäckenet som höll på att utvidga sig och det var hormoner som framkallade detta. Gick över efter någon vecka i mitt fall. Har på senare år känt av samma fast bara i en dag el två istället för vanlig mensvärk, typ. Så om du har kollat att allt är ok ska du nog inte oroa dig, försök stå ut...har inget bättre råd till dig, dessvärre.

Svar på tråden Tips mot kraftig växtvärk, gravid v. 8