• Voluptuous Shalimar

Vad är en timglasfigur?

En fråga som kom upp i en annan tråd. 

Alltså: vad är en timglasfigur för dig? Utveckla gärna varför du röstar som du gör. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är en timglasfigur?
  • exceptionell

Det hörs ju på namnet? En kropp som är större upptill och kring höften och smalare på mitten. 

• Monchichier

Midjan är hälften så stor i omkrets än bröst och höfter. Oavsett hur stora måtten är, 90-60-90, 100-50-100 eller 60-30-60 spelar ingen roll.

• Monchichier
    Monchichier skrev 2014-03-22 18:23:47 följande:

Midjan är hälften så stor i omkrets än bröst och höfter. Oavsett hur stora måtten är, 90-60-90, 100-50-100 eller 60-30-60 spelar ingen roll.

Nu tänkte jag ju helt fel. Midjan är två tredjedelar av bröst och höfter menar jag ju!
  • k girl
    Mig veterligen är 60 hälften av 120, och 45 är hälften av 90...
  • k girl
    Monchichier skrev 2014-03-22 18:25:08 följande:
    Nu tänkte jag ju helt fel. Midjan är två tredjedelar av bröst och höfter menar jag ju!
  • Voluptuous Shalimar
    Fast 90-60-90 ser ju väldigt olika ut beroende på om kvinnans kroppslängd är 150 eller 180 cm. Frågan i ts gäller ju mer om man kan ha en timglasfigur även om man är mager, opch diffen mellan midja och höft utgörs av utstickande höftben?

När jag tänker på en timglasfigur tänker jag på kvinnor som ser ut som bilderna i inlägg 1. Inte på catwalkmodeller med höftben man kan skära sig på, utstickande revben och däremellan en insjunken midja. Visst, formen är "timglas" men i uttrycket "timglasfigur" trodde jag att ett visst mått hull på höfterna och en skaplig byst avsågs (förutom den smala midjan). 
  • exceptionell

Klart det finns smalare timglas? Men absolut, det krävs ju lite byst och höft för att få den formen, men det måste ju inte var i form av "hull". 

• Themis

Att ha en midja är inte samma sak som att vara timglasformad tycker jag. Ett timglas buktar ut rejält upptill och nertill. Det kan inte heroin chic göra per definition, de har ingen byst och ingen rumpa.

Jag skulle definiera timglas som en normalviktig eller större kvinna där måttskillnaden mellan byst/stuss och midja är minst 25 cm.

Lär dig uppskatta idioter -de får alla andra att se bra ut! /Themis
  • Voluptuous Shalimar
    Themis skrev 2014-03-23 09:48:02 följande:
    Att ha en midja är inte samma sak som att vara timglasformad tycker jag. Ett timglas buktar ut rejält upptill och nertill. Det kan inte heroin chic göra per definition, de har ingen byst och ingen rumpa.

Jag skulle definiera timglas som en normalviktig eller större kvinna där måttskillnaden mellan byst/stuss och midja är minst 25 cm.
    Där är vi helt eniga. 

Timglas

Timglasformad kvinna

• Voluptuous Shalimar
    exceptionell skrev 2014-03-23 00:57:16 följande:
    Klart det finns smalare timglas? Men absolut, det krävs ju lite byst och höft för att få den formen, men det måste ju inte var i form av "hull". 
    Smalare timglas finns såklart och bilderna i ditt inlägg visar just slanka kurviga kvinnor som många skulle kalla timglasformade (särskilt om de klär sig för att framhäva kurvorna) men ingen av dem är ju magra eller beniga!

Med "hull" menar jag det som sitter utanpå benen och gör att formen inte är kantig. Jag kanske var oklar där. 
  • exceptionell
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-03-23 09:57:04 följande:
    Smalare timglas finns såklart och bilderna i ditt inlägg visar just slanka kurviga kvinnor som många skulle kalla timglasformade (särskilt om de klär sig för att framhäva kurvorna) men ingen av dem är ju magra eller beniga!

Med "hull" menar jag det som sitter utanpå benen och gör att formen inte är kantig. Jag kanske var oklar där. 
    Okey, jag förstår hur du menar. Man kan väl säga att det finns magra människor med förutsättning för timglasfigur (om någon av personerna i bilderna skulle magra av till exempel), men formerna (speciellt bysten) minskar ju drastiskt i omfång om man magrar av så därför blir det nog inte mycket till timglas då. 
  • Voluptuous Shalimar
    exceptionell skrev 2014-03-23 10:14:45 följande:
    Okey, jag förstår hur du menar. Man kan väl säga att det finns magra människor med förutsättning för timglasfigur (om någon av personerna i bilderna skulle magra av till exempel), men formerna (speciellt bysten) minskar ju drastiskt i omfång om man magrar av så därför blir det nog inte mycket till timglas då. 
    Absolut, vi är eniga. Det har att göra med benstruktur samt hur/var man lägger på sig, alla kan inte bli timglasformade även om de går upp i vikt och de som har de naturliga förutsättningarna kan tappa sin timglasform om de förlorar för mycket vikt. 
  • Björnmossa

Att bröst och rumpa är jämnbreda (sett framifrån) och midjan tydligt smalare.

Är brösten stora men rumpan liten eller tvärtom är det ingen timglasfigur.

Svar på tråden Vad är en timglasfigur?