• Anonym (aj)

Förstoppad, vanligt att få ont på höger sida?

Är grymt förstoppad, får ut endel som är stenhårt och har nu börjat med laktulos som jag väntar på ska börja verka.

Men när jag fått ut det lilla stenhårda så gör det skitont på höger sida av magen, när jag trycker. Känns som tarmarna ska spricka....har även köpt katrinplommon så jag hoppas det går om snart.

Men är det vanligt att få ont när man är frstoppad?

• Svar på tråden Förstoppad, vanligt att få ont på höger sida?
  • Anonym (Stopp)

Ja,man kan få riktigt ont när man är förstoppad. Jag fick inte gå på 9 dar en gång och då kunde jag knappt gå och än mindre äta...  Det gäller att underhålla magen så man undviker förstoppning-lättare sagt än gjort när magen har de anlagen.

• ninjabebbe

Höger sida? Jag tycker det borde göra ont på vänster sida, där sista delen av tarmen är.. Höger sida tänker jag blindtarmen. Så vida det inte sitter hela vägen över till högersidan, men då är det illa! 

Men ja, det kan göra så in i h-vetes ont att vara förstoppad, röven blödde när jag sket under graviditeten, inte så nice. Försök att förebygga så gott du kan så det aldrig går så långt som till förstoppning.. Katrinplommon, havrekligröt och massor av vatten (!) rekommenderar jag. 

Har du pratat med sjukvårdsupplysningen eller vc? 

• Ruggugglan

Om du redan är förstoppad så är det ju bättre att du gör något åt den, som tex med Microlax. Sedan fortsätter du att förebygga med mkt vätska osv.

• ninjabebbe
    Ruggugglan skrev 2014-03-22 18:18:03 följande:
    Om du redan är förstoppad så är det ju bättre att du gör något åt den, som tex med Microlax. Sedan fortsätter du att förebygga med mkt vätska osv.
    Ja, håller med! Ut med möget.
  • Anonym (Blaj)
    Anonym (Stopp) skrev 2014-03-22 18:11:28 följande:

Ja,man kan få riktigt ont när man är förstoppad. Jag fick inte gå på 9 dar en gång och då kunde jag knappt gå och än mindre äta...  Det gäller att underhålla magen så man undviker förstoppning-lättare sagt än gjort när magen har de anlagen.

9 dagar, prova 16 :-/
  • Anonym (aj)

tack alla för svar.

Nu släppte proppen det hjälpte med laktulos och massa katrinplommon. Dricker vatten gör jag JÄMT och ständigt och äter psylliumfrön men det hjälper inte nu när jag är gravid.

Nu gick det onda om också på högersidan. Sååå skönt.

• ninjabebbe
    Anonym (aj) skrev 2014-03-22 18:39:43 följande:
    tack alla för svar.

Nu släppte proppen det hjälpte med laktulos och massa katrinplommon. Dricker vatten gör jag JÄMT och ständigt och äter psylliumfrön men det hjälper inte nu när jag är gravid.

Nu gick det onda om också på högersidan. Sååå skönt.
    Skönt! :) 
  • Anonym (Stopp)
    Anonym (Blaj) skrev 2014-03-22 18:31:29 följande:
    9 dagar, prova 16 :-/

Jag vägrade och tog lavemang.. Den befrielsen är värt mer än allt här i världen!
  • Anonym (aj)

Är likförbannat hård i magen idag med så ja antar jag får fortsätta med laktulosen för att hålla igång den bara det att jag blir så extremt gasig av skiten.

• Anonym (Stopp)
    Anonym (aj) skrev 2014-03-23 15:31:36 följande:
    Är likförbannat hård i magen idag med så ja antar jag får fortsätta med laktulosen för att hålla igång den bara det att jag blir så extremt gasig av skiten.
    Jag tycker lactulos är värdelöst,det enda som händer är att man blir gasig som sagt.  Försök öka det andra som kan hjälpa istället,kaffe går väl inte nu som gravid vilket är synd,men mer motion,mer vätska,mer frön kanske? En rejäl slurk sirap brukar också sätta fart.
Svar på tråden Förstoppad, vanligt att få ont på höger sida?