• pinglan76

Planerar insemination med privat donator...ngn mer??

Är en 37-årig singeltjej som tröttnade på att aldrig hitta rätt man i livet, och inse att man kanske aldrig kommer kunna uppfylla sin STORA dröm.....drömmen om att få bli mamma.
    Så nu har jag tagit beslutet om att göra en heminsemination med privat donator(funderat i ca 4-5 år på att åka till Danmark...men skjutit på det efter som att jag "bara måste ju träffa en vettig kille snart" men det gjorde jag tydligen inte*s*
    Detta med privat donator är helt nytt för mig, och därför undrar jag om det finns andra tjejer här som har gått igenom just den grejen.....vill veta allt som rör det :) Vore även hemskt kul att få kontakt med andra i just min situation, som man kan bolla tankar och ideèr med.

(har hittat en sida för just heminseminationer, och har fått kontakt med några olika donatorer. Vill dock snacka av mig lite härinne, och få mer kött på benen innan man tar ett så pass livsviktigt beslut)

• Svar på tråden Planerar insemination med privat donator...ngn mer??
  • pinglan76

Tack så mkt, det ska jag genast göra :)

• Lilla fjunet

Hoppas att det kan vara till någon hjälp=)
    Lycka till!!
    Barn är det bästa man kan få men också det svåraste, så det är alltid bra/skönt att kunna bolla idéer och känslor med likasinnade=)

• Lindsey Egot the only one

En privat donator kommer anses som fader även om det är en insemination. Dvs det andes att han ska ha samma skyldigheter som modern och barnet har rättigheter till fadern. Socialen kommer aldrig godkänna en privat donator som du vill hålla hemlig och du kan även få problem med att få underhållsstöd från försäkringskassan.

• Livgivaren

Femmis verkar bara vara intresserade av donation på klinik. Om man tycker det är värt ett antal tusenlappar för att få ungefär hälften så stor chans att lyckas så är det kanske rätt forum...

Om man istället vill få barn med en man som man kan få en närmare bild av så finns det bättre alternativ. Heminsemination med privat donator är bra på många sätt. Du får veta allt du önskar om donatorn och hans egenskaper. Det kostar inte mer än eventuella resor, och chansen att lyckas är ungefär den dubbla.

Jag har träffat ett tiotal kvinnor som misslyckats i danmark, och nära dubbelt så många som lyckats via heminsemination med privat donator, ofta i första försöket. Statistiken gäller dock bara de jag själv donerat till.

Nackdelen med privat donation är att du eventuellt måste frisera sanningen inför myndigheterna  De flesta som använder privat donator brukar hänvisa till ett namn och telefonnummer som inte går att spåra. Det leder till att faderskapsutredningen läggs ner efter en tid. För de som inseminerats i Danmark går det ofta snabbare att få utredningen nerlagd, men priset för detta är ofta högt...

• pinglan76

Jag har funderat mkt på detta kring etik och moral....vad är bäst för barnet osv. Kommit fram till att jag absolut vill ha en biologisk och närvarande pappa till mitt barn, tycker man ändå är skyldig barnet det.
    Så nu har jag kommit i kontakt med en donator som även vill vara just en närvarande pappa, vi har träffats och han verkar vara en väldigt bra person med sunda värderingar samt en bra syn på detta med barnuppfostran.
    Jag kommer ha den största delen av vårdnaden, men donatorn ska vara med vid förlossning och naturligtvis träffa sitt barn så ofta han vill. Detta innebär naturligtvis en större ekonomisk trygghet för mig och mitt barn....samt just detta med att slippa gå bakom ryggen på folk, eller få ett barn som kanske kommer undra varför han/hon inte har en pappa.

MEN detta är ett oerhört stort beslut, som man verkligen behöver tänka igenom både en och två gånger...så vi får väl se vart det hela slutar ;)

• Zodic

Chansen att lyckas med inseminering är 80% högre än vid samlag eller heminseminering eftersom man för upp spermierna mycket högre.

Livgivaren skrev 2014-04-06 20:14:03 följande:
    Femmis verkar bara vara intresserade av donation på klinik. Om man tycker det är värt ett antal tusenlappar för att få ungefär hälften så stor chans att lyckas så är det kanske rätt forum...

Om man istället vill få barn med en man som man kan få en närmare bild av så finns det bättre alternativ. Heminsemination med privat donator är bra på många sätt. Du får veta allt du önskar om donatorn och hans egenskaper. Det kostar inte mer än eventuella resor, och chansen att lyckas är ungefär den dubbla.

Jag har träffat ett tiotal kvinnor som misslyckats i danmark, och nära dubbelt så många som lyckats via heminsemination med privat donator, ofta i första försöket. Statistiken gäller dock bara de jag själv donerat till.

Nackdelen med privat donation är att du eventuellt måste frisera sanningen inför myndigheterna  De flesta som använder privat donator brukar hänvisa till ett namn och telefonnummer som inte går att spåra. Det leder till att faderskapsutredningen läggs ner efter en tid. För de som inseminerats i Danmark går det ofta snabbare att få utredningen nerlagd, men priset för detta är ofta högt...

• Lindsey Egot the only one
    pinglan76 skrev 2014-04-06 21:18:47 följande:

Jag har funderat mkt på detta kring etik och moral....vad är bäst för barnet osv. Kommit fram till att jag absolut vill ha en biologisk och närvarande pappa till mitt barn, tycker man ändå är skyldig barnet det.
    Så nu har jag kommit i kontakt med en donator som även vill vara just en närvarande pappa, vi har träffats och han verkar vara en väldigt bra person med sunda värderingar samt en bra syn på detta med barnuppfostran.
    Jag kommer ha den största delen av vårdnaden, men donatorn ska vara med vid förlossning och naturligtvis träffa sitt barn så ofta han vill. Detta innebär naturligtvis en större ekonomisk trygghet för mig och mitt barn....samt just detta med att slippa gå bakom ryggen på folk, eller få ett barn som kanske kommer undra varför han/hon inte har en pappa.

MEN detta är ett oerhört stort beslut, som man verkligen behöver tänka igenom både en och två gånger...så vi får väl se vart det hela slutar ;)

Finns ju en risk att han kan börja konstra kring vårdnaden och umgänget och kräver vv umgänge om du har otur.
  • MammaMaja
    Zodic skrev 2014-04-19 11:29:44 följande:
    Chansen att lyckas med inseminering är 80% högre än vid samlag eller heminseminering eftersom man för upp spermierna mycket högre.
    Skulle det verkligen vara så pass mycket större chans? Jag känner mig högst tveksam, men du får gärna länka din källa så jag kan se om den är någorlunda trovärdig. Mina egna och bekantas upplevelser säger att det går segare via klinik. Därför skulle det vara intressant att läsa var du fått din fakta ifrån.

En sak jag funderat över är att när spermierna förs upp direkt i livmodern hoppar man ju över en rejäl sträcka som spermierna måste simma i vanliga fall. Tror det finns en risk att man blir gravid med kordistanslöpare till spermier som i vanliga fall inte skulle orkat hela vägen. Vore ju tråkigt om senare generationer drabbas av att ha sådana spermier i överflöd och vara tvungna att gå via sjukvården för att uppnå en graviditet.
  • Livgivaren

Frysta spermier är betydligt svagare än färska. Därför är man tvungen att att föra upp spermierna mycket högre. Ändå är chansen att lyckas ungefär hälften mot när färsk sperma används. Flera kvinnor jag träffat har gjort 3-5 misslyckade försök i Danmark, för att därefter lyckas i första försöket med privat donator. Är det en osannolik tillfällighet?

Zodic skrev 2014-04-19 11:29:44 följande:

• Zinfandel
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-19 11:45:20 följande:
    Finns ju en risk att han kan börja konstra kring vårdnaden och umgänget och kräver vv umgänge om du har otur.
    Precis som i alla andra konstellationer då FlörtSolig

Lycka till TS, starkt jobbat!!
  • Masquerade

Hej alla här på tråden! Är i samma situation som TS och har oxå kommit i kontakt med en privat donator. Han verkar fantastisk, har tänkt igenom sin situation och vill detta "no strings attached". Innan någon börjar tala om för mig hur hemsk jag är som funderar på detta har jag all intention att tala om för barnet vem hans/hennes far är. Fadern kommer bara inte stå på födelseattestet, inte förrän barnet fyllt 18 iaf. 
    Problemet är att jag har jätteångest över den stigmatisering som samhället lägger på privat donation. Förstår inte hur jag ska sitta hos socialen och behöva blåljuga - och vad ska jag då säga? Vill dessutom ha ett syskon till mitt barn, vilket donatorn är helt med på och av moraliska skäl anser att barnet bör ha, men vad säger jag då andra gången till socialen?!?
    Anyway, tack för mig och ett stort lycka till till TS och alla andra därute i samma situation! Behövde bara få ösa ur mig lite av min ångest. 

• flygarhund

Puff puff! Intressant läsning! Hur har det gått?

Om man får barnet via klinik utomlands är man berättigad stöd från FK eller ej? Eller är det samma ljugande då som om man har en privat donator?

<3

• Zinfandel
    ITpappan skrev 2015-03-29 16:30:53 följande:

Heminsemination = samlag med donatorn? ;)

Samlag med donator = sex
    Heminsemination= insemination i hemmet

GladTungan ute
  • Calliope
    flygarhund skrev 2015-03-29 16:26:38 följande:

Puff puff! Intressant läsning! Hur har det gått?

Om man får barnet via klinik utomlands är man berättigad stöd från FK eller ej? Eller är det samma ljugande då som om man har en privat donator?

<3

Man visar upp kvittot från kliniken på familjerätten. Faderskapsutredningen läggs ner eftersom faderskap inte går att styrka. Man har rätt till underhållsstöd.
Svar på tråden Planerar insemination med privat donator...ngn mer??