• Mellanmjölkens land

Sommarkläder

Imorgon är det loppis och jag tänkte passa på att fynda lite sommarkläder till barnen som är 3 år respektie 5 månader gamla.

3åringen kan ha några par 3/4-byxor sen  förra året men övriga kläder är det lite ont om. Är det nån idé med klänning+leggings som vardagskläder i år eller lär de inte överleva?

Bebisen är buren så långa leggings är högprioriterade men vad mer behöver vi? Storasyster var visserligen buren hon också men eftersom hon är ett vårbarn var hon inte så mobil första sommaren medan bebisen antagligen kommer krypa nu i sommar.

Jag har rätt bra koll på vad som ska köpas men hjälp mig så att jag inte missar nått!

• Svar på tråden Sommarkläder
  • glassen

Leggings är ett toppenplagg för småtjejer, kan inte tänka mig att det skulle dö ut. Jag har redan köpt flera till tösen inför sommaren och klänningar och tunikor. Tunna långbyxor och toppar är också bra. Shorts till stora tjejen, men kanske inte bebisen? Fast mina barn hade shorts som bebisar också.
    Brukar alltid köpa blandat med kläder för man vet aldrig hur svenska sommarvädret blir. Ibland behövs joggingbyxor och långärmat också.

• fluu

Tunika och leggins är alltid bra lekplagg för barn och kan egentligen användas året om tycker jag. Jag hade köpt på mig lite extra. Under mitt barns första sommar körde vi mycket tunikor i stora storlekar så att de täckte bra och samtidigt var luftiga.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Litet My

Älskar tunika och leggings. Köpte även någon fin sommarklänning. Solhatt är bra att köpa också, missade det och fik akutköpa en riktigt ful förra året ;)

• Echo

Tunna luftiga byxor och tröjor är mycket svalare och skönare att ha på sig än t ex leggings. Lindex har haft en toppenmodell på byxor de senaste åren (finns säkert andra märken också. Samma på överkroppen, klänningar är toppen om de är i rätt material, de flesta tunikor tycker jag är för tjocka att ha varma sommardagar.

Tunna, svala och heltäckande kläder har vi satsat på. Men det är inte helt lätt att hitta alla gånger.

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • mammalovis

Vi har satsat på flera tunna typ långarmade t-shirts, vanliga t-shirts, tunna långbyxor, både långa och 3/4-leggings,klänningar och kjolar till 3-åringen. Om man bortser från de tunna tröjorna och 3/4-leggingsen, så används ju resten redan nu om det inte är i storleken större förstås.
    Över blir det solhatt/keps, tunn jacka, sandaler, foppatofflor eller gympaskor. Regnkläder och stövlar finns också tillgängligt liksom baddräkt. UV-kläder har vi aldrig använt.

Blivande ettåringen har fått lite tunna långärmade tröjor/klänningar, tunna byxor, leggings, solhatt och tunn jacka. Sedan finns självklart lång- och kortärmade bodies, lite t-shirts och mysbyxor kvar från syrran som är vinterbarn.

• Mellanmjölkens land

När jag säger "överleva" så menar jag att de kan användas mer än en förmiddag utan att gå sönder... Dagisets gård har massor med fina stenar att åka på rumpan nedför. Förra sommaren skippade i leggings av just den anledningen.

Det fanns tyvärr inte så mycket sommarkläder men nått par shorts hittade jag utöver en massa t-shirtar. Till bebisen hittade jag några par tunna mjukisbyxor.

Eftersom vi bär är shorts inte ett alternativ för bebisen dagtid pga solen. Använder man vagn är det väl en annan sak.

Svar på tråden Sommarkläder