• Johannasönskan

extremt flåtigt hår

Hej på er!
    Behöver tips på bästa schampo mot flått hår. Och då menar jag riktigt flått...
    Kan duscha på kvällen och dagen efter på morgonen känna att det börjar det bli flåtigt för att på kvällen behöva duscha det igen!
    Jag blir galen!!
    Har under min tonårstid simmat vilket betydde 1-2 duschar per dag och det har förstört håret, inbillar jag mig iaf..

Tips tack!!

• Svar på tråden extremt flåtigt hår
  • BigMami

Försök att inte tvätta det så ofta och pilla inte så mycket i håret.. De dagar du inte duschar/tvättar håret prova att använda torrschampo? Jag inbillar mig att mitt hår blir fräschare om jag använder torrschampo och hårspray...

• Zoja

Du får snabbt fettigt hår alltså?

Det som har fungerat för mig är att köpa ett schampo med så lite tillsatser som möjligt, nu har jag ett från "faith in nature" serien, och börja dra ut tiden mellan hårtvättarna lite i taget. 

Så om du tvättar det på kvällen, vänta tills nästa kväll med att tvätta det. Ja, det kommer att kännas fettigt, men det kommer bli bättre. Sen tvättar du det på kvällen, låter det vara en dag, och tvättar dagen därpå. Ditt hår producerar nu mycket fett snabbt, eftersom det är vant att bli tvättat så ofta, därför måste du också sluta tvätta det så ofta. Det kommer ta ett tag, men sen blir det bra.

http://www.frilla.se/blogg/har-du-fett-har/
    http://www.xn--fetthr-mua.se/om-fett-har

• LiljaLii

Har samma bekymmer! Har testat massor av schampon, och det senaste har absolut funkat bättre än de andra:

www.apotea.se/sebamed-everyday-shampoo-200-ml

Sebameds schampo. Det är ett milt schampoo fritt från tvål, parabener och silikon. Det går riktigt att känna hur milt det är när man tvättar håret, håret blir liksom inte lika strävt och "uttorkat" när man masserar in det och sköljer ur, som det kan kännas med vanliga schampon. Jag tror det är att det är så milt som gör att det håller längre än de schampon som tvättar bort så mycket att kroppen vill jobba på extra mycket för att kompensera = fett snart igen. 

• Rainbow gg

Hade detta problemet  i tonåren. För att 'fixa' det så tvättade jag inte håret på en vecka, hade det uppsatt i en hästsvans så att det inte direkt syntes att det var smutsigt. Nu för tiden tvättar jag håret ungefär var 3e dag, på den tredje dagen börjar det bli lite fettigt så då tvättar jag det oftast men ibland sätter jag bara upp det och tvättar dagen efter istället.
    Usch, låter ofräscht när man skriver ut det så men håret blir liksom inte smutsigt. Använder ingen hårsprej eller så så det kanske bidrar till att det är rent längre.
    Mitt hår ser alltid bäst ut dagen efter att det är tvättat Tungan ute

• 123

Jag är absolut ingen expert på området men kanske kan det vara så att håret blir fett eftersom din hårbotten är uttorkad av allt tvättande och därför producerar mer fett för att försöka återfetta sig?

Jag har iofs inte fett hår men valde att sluta med schampo eftersom mitt hår blev frissigt i längderna samtidigt som det låg helt platt närmast huvudet.
    Sedan några år tvättar jag bara rent håret med balsam och det har funkat jättebra för mig. Håret håller sig rent längre och blir mer fluffigt närmast hårbottnen men "håller ihop" bättre i längderna.
    Kanske kan det vara värt att prova?

Här finns massor av människor som vet en massa om hur man ska göra: http://lockig.se/
    Balsammetoden är naturligtvis inte bara till för folk med lockigt hår.

Själv använder jag bara Neutral balsam för att tvätta håret rent och låter det självtorka, sen tar jag antingen lite balsam i handflatorna och kramar in det i håret eller så tar jag Klick (glidmedel) för en mer stadig styling.

Lycka till!

• U never saw me

Jag hade samma problem. Jag märkte att det blev värre av att använda billiga schampon så jag började köpa Lanza frisörschampo istället. Det blev mycket bättre och jag behövde inte tvätta håret så ofta. Undvik också att föna håret eftersom en torr hårbotten producerar mer fett. Torrschampo är också guld värt.

Svar på tråden extremt flåtigt hår