• Akua

Hjälp mot SMÄRTSAM epilering!!

Jag har köpt en epilerings-manick just för tekniken, hållbarheten och att jag hoppas minska inåtväxta hårstrån... Men det gör ju SÅ ONT!!!!

Jag är ändå rätt smärttålig så det är därför som jag är så förvånad. Finns det några knep hur smärtan kan minskas...bästa längd på hårstrået? Hur klarar man denna smärta??

HJÄLP!

• Svar på tråden Hjälp mot SMÄRTSAM epilering!!
  • bull bakerskan

Det är en vanesak. Det tar tid. Nuförtiden så kan ja nästan tycka att det är lite skönt att epilera benen dock gör det fortfarande jävligt ont att epilera bikinilinjen.

Finns nog ingen optimal längd utan det är nog olika beroende på grovheten på håret.

• Akua
    bull bakerskan skrev 2014-03-22 22:32:11 följande:
    Det är en vanesak. Det tar tid. Nuförtiden så kan ja nästan tycka att det är lite skönt att epilera benen dock gör det fortfarande jävligt ont att epilera bikinilinjen.

Finns nog ingen optimal längd utan det är nog olika beroende på grovheten på håret.
    Men gjorde det också skit-fett-as-jävla-ont från början för dig också? Är det bättre att duscha väldigt varmt innan så hårsäckarna öppnar sig?
  • Skogsstjärna

Kyl området du ska epilera med is först. Det hjälper jättebra. (OBS, lägg aldrig is direkt mot huden utan ta en ispåse/en påse frysta ärtor eller liknande, linda in i en kökshandduk och håll mot huden en stund.) Om det är mycket hår är det  bra att hålla epilatorn en bit från huden först så att den bara rycker tag i de längsta stråna, det gör inte lika ont när det inte blir så många hårstrån på en gång. Man vänjer sig efter ett tag, till slut kan det t.o.m. kännas skönt.

• bull bakerskan

Nja smärtan var övergående. Men har hög smärttröskel. Ja att duscha varm innan hjälper också lite. Fast ja föredrar att duscha svalt efteråt.

Jag använder inte min i duschen alls tycker den tuggar då.

• Akua

Ja vissa säger värme innan för att öppna hårsäckarna och då gör det mindre ont. Andra säger kyla innan för att bedöva men då är ju hårsäckarna "tajta".. vet inte vad som är bäst.

Duscha svalt efteråt tror jag dock starkt på :)

• exceptionell
    Akua skrev 2014-03-22 23:39:58 följande:

Ja vissa säger värme innan för att öppna hårsäckarna och då gör det mindre ont. Andra säger kyla innan för att bedöva men då är ju hårsäckarna "tajta".. vet inte vad som är bäst.

Duscha svalt efteråt tror jag dock starkt på :)

Jag har testat båda och tycker att värme fungerar bäst. 
  • LillGris

Jag lade ned det där med epilering helt och hållet, jag föder hellre femton elefantbebisar utan smärtlindring än testar det där igen. Fy satan.

• Akua
    U never saw me skrev 2014-03-27 19:12:14 följande:
    Jag tycker att det gör ont de första sekunderna bara, sen blir man bedövad av smärtan.

Om det vore så väl!!
  • Akua

På min epiloger finns det två hastigheter att välja mellan. Vilken ska man ha? Är den långsammare bättre eller den snabbare???

• cirkusmusen
    Akua skrev 2014-03-29 22:00:30 följande:
    På min epiloger finns det två hastigheter att välja mellan. Vilken ska man ha? Är den långsammare bättre eller den snabbare???
    Snabba!
  • cirkusmusen
    Akua skrev 2014-03-30 18:27:50 följande:
    Hur ofta epilerar ni under "visa-benen-säsong"? :)
    Jag epilerar minst en gång i veckan året om.
  • Akua
    cirkusmusen skrev 2014-03-30 18:32:00 följande:
    Jag epilerar minst en gång i veckan året om.
    Hur undviker du att se ut som en prickikorv efteråt?! :P
  • cirkusmusen
    Akua skrev 2014-03-30 19:09:40 följande:
    Hur undviker du att se ut som en prickikorv efteråt?! :P
    Haha, jag ser lite prickig ut, men de försvinner ganska snabbt :)
  • Klickan

Jag köpte en epilering silky någonting för jag har generande hårväxt på hakan och halsen... Den första gången gjorde sjuuuukt ont och sedan körde jag med emla-kräm vilket tog udden av den hemska smärta men när emla-krämen tog slut fick jag klara mig utan. Jag upplever att om jag epilerar oftare så att hårstråna inte hinner bli så långa tyckte jag att det inte gjorde så fasansfullt ont. Dock måste jag erkänna att i perioder måste jag epilera varannan dag men ibland räcker det med en gång i veckan! Just nu är jag inne i en period att jag måste epilera ganska ofta. Jag epilerade i lördags på kvällen och nu (måndag förmiddag) har jag tendens till stubb.

Svar på tråden Hjälp mot SMÄRTSAM epilering!!