Kudde till nyfödd??
Har ni kudde till era nyfödda!? Vår bebis sover mellan oss i ett nest utan kudde, ligger oxå oftast på en sida? Är det ok tro? Hur gör ni?
Har ni kudde till era nyfödda!? Vår bebis sover mellan oss i ett nest utan kudde, ligger oxå oftast på en sida? Är det ok tro? Hur gör ni?
Vi hade en liten minimal kudde till alla 3 barnen.
Dom sov aldrig bredvid oss utan i egen säng.
Hur dom sen låg det var inget vi brydde oss om utan dom fick ligga på det sättet som gjorde att dom sov bäst...
Det finns ju nån slags specialkudde som kan hålla barnet i sidläge. Som kan förhindra att dom rullar över på mage. Vi hade en liten platt kudde, typ ett lager vadd med tyg runt. Bäbisen sov på rygg i mjukliften mellan oss.
Alla m
Alla mina 4 barn har sovit på sidan. Dom ville aldrig ligga på rygg. Klart jag var lite nojjig men hade larm på dom på nätterna. Det har gått bra. En sån liten behöver ingen kudde. Eller om man vill kan man köpa en väldigt tunn kudde. Det är vad som känns bäst. : )
Jag har aldrig haft kudde till mina små. Har mest tyckt det är bökigt så har struntat i det helt enkelt. Har istället försökt vänt på dem och även låtit dem ligga lite på sidan. Har fungerat fint och de har inte blivit sneda i huvudet.
Vår dotter låg alltid lite åt sidan, vilket gav henne väldigt platt huvud på den sidan, så vi fick köpa en sådan kudde som gjorde att vi kunde göra så att hon låg åt andra hållet, en kilkudde, tog 1-2 månader sedan var huvudet fint igen tack o lov... Har annars haft en tunn kudde åt båda barnen, tills de kunnat rulla över, viktigt att inte ha kudde när de kan rulla över på mage!
Det var det jag menade, han är lite sned i huvudet, väljer liksom alltid samma sida. Räcker det med att försöka hjälpa att vända på andra sidan ibland?
Vår tjej hade en favoritsida, hon låg i vaggan med ansiktet mot mig. Bvc uppmärksammade att hon blev plattare på ena sidan och gav tipset att lägga henne i vaggan fast med huvudet åt det håll hon hade fötterna först. För hon vände fortfarande huvudet ut mot vår säng men andra sidan ön tidigare. Ett superbra tips tycker jag som funkade. Sen var hon väldigt nöjd på golvet mkt vilket resulterade i plattare bakhuvud :(. Nu är hon 1,5 år o det har oxå rundat till sig men man ser att hon är plattare än många andra barn. Så om jag får ett barn till kommer jag uppmärksamma sånt här tidigare och undvika det.
Vi hade en sån där platt ikea kudde, la täcket ovanpå och sedan rullade vi upp täckessidorna som korvar runt bebisen så han/hon kunde ligga på sidan. Helt omöjligt att få dom att sova på rygg när de va så små.