• Lusen1

Några förslag på grekiska namn??

Min sambos föräldrar är fr. Grekland så vi vill helst ha ett namn som fungerar både här o där Kollat runt o fått förslag men inget somär så där jätte övertygande. Mitt älsklings namn blev taget av en hans brors barn snyft.. Så det är bara att leta vidare.

Dom namn vi har är ursprungliga fr. grekland tydligen.

Själv har jag som förslag, Flicka : Sopiha, Pojke: Adrian, Sebastian.

Hoppas de kommer något namn som man inte hört förut som fungerar både här o där.

Kramen

• Svar på tråden Några förslag på grekiska namn??
  • Rymdmamma

Jag har två förslag.. flicka: Chryssoula och pojke: Demitrios båda är vackra grekiska namn tycker jag.:)

• Vi 5

jag älskar namnet Nikolaos (kan stavas på olika sätt) och kan ju förkortas Nikos. Kanske är jag så förtjust i det för att min första stora kärlek hette det

Sophia tycker jag är jättefint och Aliki.

• Nadjis

Nikki på en tjej är sött, visserligen rätt vanligt i grekland men fint! Namn som Andreas är ju också grekiskt från början.. det betyder man.

• Jen72

Vanliga namn ur almanackan
    M står för maskulinum, alltså pojknamn, F för femininum, flicknamn.

Vassilis (M)
    Jannis (M)
    Antonios
    Thanassis (Athanassios) (M)
    Grigorios (M)
    Georgios (M)
    Påskdagen (rörligt datum) Anastios (M) + Anastasia (F)
    Konstantin (M) + Eleni (F)
    Allas namnsdag + Petros (M) + Pavlos (M) (apostlarna)
    Stavros (M)
    Sofia (vishet), Pisti (tro), Elpida (hopp), Agapi (kärlek)
    Dimitrios (Dimitri) (M) + Dimitra (F)
    Michail, Gavril (M) (ärkeänglarna)
    Katerina (F)
    Andreas (M)
    Nikos, Nikolaos (M)
    Christos (M) + Christina (F)

Andra ganska vanliga namn som inte finns i almanackan är till exempel Alexandros, Akileas, Filippos, Sokratis (samtliga M) och Ilektra, Athina och Afroditi (samtliga F)

Googlade lite

• Pingla med en åsikt

Elenji?

(Grekiska för Helena)

Jättefint tycker jag!

• Lusen1

mm Nicholas är verkligen jätte fint!! men som sagt dom tog ju det!!! Blir så ledsen.

• Vi 5

Lusen, aha du skrev aldrig att det var det namnet som blev taget. Attans otur! Fast eg. kanske även ert barn kan heta det om det bli en pojke?

• Lusen1

Tack tack!! Va gulliga ni är. Ja philip är fint, samt Antonios.
    Svårt när man har haft ett namn i åtanke så försvinner det...

Hoppas på flera förslag..

• Lusen1

Mmm kanske det, kanske lite lite skumt o två kusiner heter samma sak.... om alla tycker det är ok så varför inte. Vi får kolla...

• Jen72

Vad tokigt, jag jobbade 7 säsonger på Kreta och när jag nu ska tänka på grekiska namn så står det helt still förutom de tidigare föreslagna ....ska "fnula" lite

Svar på tråden Några förslag på grekiska namn??