• Snowstorm

Hur få 6-åring sova i egen säng?

Jag är ensamstående på heltid med min dotter på 6,5 år. Fram till hon var 4 år brukade sova i sin egen säng men sen så blev hon sjuk nån vecka i feber och då sov hon i min dubbelsäng och sen dess blev det en vana och hon sover alltid med mig. Tom så att jag oftast ligger bredvid och läser när hon somnar. Det har jag dock försökt få ändring på, så att jag ligger och läser för henne (i min säng då som sagt) och när sagan är slut går jag ut. Har börjat dejta lite nu, och känner nu av många anledningar (bla blir det lättare att sova hos kompisar sen också) måste hon börja sova i sin egen säng i sitt rum. För några veckor sen var vi bortresta i 2v och då fanns det bara 2 enkelsängar i rummet (som ej stod bredvid varandra) och det gick jättebra. Då visste hon också att det inte gick att sätta ihop dem.

Så nu är frågan, hur får jag henne sova i sin egen säng i sitt eget rum på bästa smidiga sätt? Nån som har några tips?  Jag vill gärna försöka snarast för skulle det bli allvar med killen jag dejtar vill jag inte att hon ska känna sig bortvald/svartsjuk på killen, att han får minsann sova i min säng men inte hon.

Ja alla tips mottages tacksam!!!

• Svar på tråden Hur få 6-åring sova i egen säng?
  • Flisan79

Muta

Jag har tills för några dagar sedan haft alla tre barn i sängen. Detta känns nu mera ohållbart (spec vid läggning då de triggar varandra) så äldsta (nyss fyllda sju) fick återgå till sin säng.
    Dels så sa jag varför hon fick lov att börja sova själv. Så att hon förstod.
    Sen så erbjöd vi en present om hon sov själv 4 dagar till att börja med (förhoppningsvis har hon vant sig efter det) och det nappade hon på. Vi sa givetvis att hon skulle fortsätta sova själv sen också.

Nu är vi inne på natt tre och det har gått över förväntan

• Magda86
    Flisan79 skrev 2014-03-23 03:40:17 följande:

Muta smile5.gif

Jag har tills för några dagar sedan haft alla tre barn i sängen. Detta känns nu mera ohållbart (spec vid läggning då de triggar varandra) så äldsta (nyss fyllda sju) fick återgå till sin säng.
    Dels så sa jag varför hon fick lov att börja sova själv. Så att hon förstod.
    Sen så erbjöd vi en present om hon sov själv 4 dagar till att börja med (förhoppningsvis har hon vant sig efter det) och det nappade hon på. Vi sa givetvis att hon skulle fortsätta sova själv sen också.

Nu är vi inne på natt tre och det har gått över förväntan smile1.gif

Jag läste detta tips i söndags och vi har testat! Inatt har det gått en vecka så imorgon ska vi gå och köpa en barbie som hon önskat sig länge. Hon (är 5 år) har sovit i sin säng hela veckan utan något tjafs.

Tack för tipset! Muta var tydligen lösenordet!;)
  • Flisan79

Kul att det fungerade för er med. Här fortsätter det gå som smort

Ibland får man ta till en muta, inte alltid, men ibland

• Binary

Ska testa med mina grabbar med. Har en 7 åring och en 4 åring som trängs mellan mig och frugan och det börjar bli jobbigt för ryggen eftersom den enda som ligger någorlunda still och sover är jag.

• Binary

För första gången på mycket länge vaknar jag och ligger inte på sängkanten och balanserar. 1 natt avklarad med andra ord. *håller tummarna*

• Binary

Well. Idag blir det att hålla löfte. Grabbarna har sovit i sina egna sängar i fem dagar. Presenter ska fixas

sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Bisquit

Va skönt med en sån enkel och "tjatfri" lösning.

Själv mutade jag dottern med en studsmatta om hon slutade med välling. Gick på en dag utan gnäll, ledsen unge och tjatig mamma.

Svar på tråden Hur få 6-åring sova i egen säng?