• labermo93

Ögonmigrän

Fick mitt första ögonmigrän anfall idag. Började som ett litet flimmer (typ som små blixtrar) framför högra ögat, sen började flimret bli större och rörde sig mer mot ena sidan av högra ögat. Där låg den och flimrade i säkert 20-30 minuter innan det sedan bara försvann. Blev jätte rädd för jag kunde knappt se något på högra ögat :( 

Jag är bara 20 år gammal och det här oroar mig ganska mycket. Jag är född med skelning på högra ögat, kan det ha något med min skelning att göra? Aldrig hört talas om ögonmigrän förut, så är väldigt fundersam

• Svar på tråden Ögonmigrän
  • Anonym (a)

Jag får sånt där då och då, alltså flimmer i synfältet som gör det väldigt svårt att se, kanske 1 gång i månaden? Brukar hålla på under en halvtimme innan det försvinner typ, ganska jobbigt men helt ofarligt, om man nu inte sitter och kör bil.

• Lena

Det kan bero på överansträngda ögon. Efter jag fick term

• Lena

Efter jag fick terminalglasögon har jag det sällan.

• Mammatillw
    labermo93 skrev 2014-03-23 09:55:49 följande:

Fick mitt första ögonmigrän anfall idag. Började som ett litet flimmer (typ som små blixtrar) framför högra ögat, sen började flimret bli större och rörde sig mer mot ena sidan av högra ögat. Där låg den och flimrade i säkert 20-30 minuter innan det sedan bara försvann. Blev jätte rädd för jag kunde knappt se något på högra ögat :( 

Jag är bara 20 år gammal och det här oroar mig ganska mycket. Jag är född med skelning på högra ögat, kan det ha något med min skelning att göra? Aldrig hört talas om ögonmigrän förut, så är väldigt fundersam

Hej! Jag har vid vissa tillfällen (stress, dålig sömn) också ögon migrän med aura som det heter.. Det håller i sig i 20-30 minuter och försvinner sedan, ingenting farligt:) jag får ingen huvudvärk efter som många andra får.
  • Iarwain

Jag fick det första gången när jag var 15. Jag satt på tysklektion och kunde inte läsa mer än en bokstav i taget ur boken. Det följdes av kraftig huvudvärk. Orsaken var att jag hade tränat väldigt hårt med infektion i kroppen. Efter den gången har det hänt 4-5 gånger, alla gånger av samma anledning: träning vid sjukdom.

• labermo93

Så det kan alltså bero på stress? Jag har varit stressad en hel del den här terminen, men får hoppas att jag inte får det nå mer gånger, det var riktigt obehagligt :(

• Iarwain
    Iarwain skrev 2014-03-23 10:05:43 följande:
    Jag fick det första gången när jag var 15. Jag satt på tysklektion och kunde inte läsa mer än en bokstav i taget ur boken. Det följdes av kraftig huvudvärk. Orsaken var att jag hade tränat väldigt hårt med infektion i kroppen. Efter den gången har det hänt 4-5 gånger, alla gånger av samma anledning: träning vid sjukdom.

Kan tillägga att jag nu är över 40 så det blir ca en gång var femte år.
  • umm abdilleh

Min första sådan hade jag som tio åring och fick det då och då tills vuxrn ålder. Ingen visste vad det var. Det är äckligt att det bara kommer så där. Nu ibland kommer det men bara när jag är extremt trött och soviy mkt dåligt men går över efter ca trettio min eller en timma. I yngre ålder kunde det hålla på i tre eller fyra timmar och då var jag tvungen att sova för att det skulle gå bort och det gjorde mer ont än nu. Nu när jag känner att det är påväg tar jag två alvedon så brukar jag aldrig bli "blind"

• brittmarikarlberg

Hej!  Fick mitt första anfall för 4-5 år sedan, har haft ungefär ett om året. Denna gången var värst, fick anfallet på jobbet och blev körd till akuten, då kunde jag nästan inte prata. Hade flimmer vid högra ögat och tappade ord. Svårast var det när någon frågade mig något, då kom jag inte på vilket ord jag skulle svara med. 
    Sjukvården gissade på stroke eller blodpropp, flera stycken stack mig i armarna och jag fick kolla hjärnan, hjärtat, andningen och halskärlen - allt var bra.

Blev inlagd en natt och de kollade reflexer mitt i natten. Anfallet varade i ca 3 1/2 timme, fick nästan ingen huvudvärk alls, men de sa att det var ögonmigrän och att jag skulle ta en Ipren nästa gång. Hoppas det hjälper, vill inte ha det så här. Sjukvården var iallafall fantastisk, snabb, effektiv och alla var mycket hjälpsamma!

Svar på tråden Ögonmigrän