"allergi" mot lök/chili?
Ja, kan man vara allergisk mot något i lök och chili?
Jag kan äta lök som är stekt eller torkad lök, färsk lök går inte, inte ens gräslök eller purjolök. Chili går inte överhuvudtaget, inte minsta lilla. Det bara bränner i munnen och smaken sitter i länge för minsta lilla "dutt" av något av dom. Jag kan inte ens äta grönsaker som är skuren på samma skärbräda som en lök.
Det låter så vansinnigt barnsligt (tycker jag själv) men det går verkligen inte. Jag måste läsa alla ingrediens förteckningar på färdiga röror, dipper osv där nästan allt verkar innehålla lök eller chili.
Så länge löken är tillagad så fungerar det om det inte är överdådigt mycket, men med chili så går det inte alls.
De i min omgivning tycker att jag fånar mig och har testat med att blanda i tex chili i all möjlig mat och former, men det är absolut omöjligt för mig att äta tex köttfärssås där någon lagt i minsta lilla chiliketchup (som vad jag förstår inte alls skall vara stark). Kan inte ens äta glass som lakrits/chili.
Kan äta kryddstark mat så länge det inte är chili i så det är inte att det inte får vara mycket smak.