• Anonym (vårdorolig)

Lunginflammation med komplikationer- hur göra?

Jag undrar hur vi som anhöriga kan bevaka att rätt saker görs i vården.

Min svärmor har först haft influensa, sedan lunginflammation, första antibiotikan hjälpte inte. Hon har fullt med vätska i en lunga och var inlagd torsd-lördag med dropp och syrgas, skrevs sen hem med ny antibiotika och Bricanyl.

Fick kvävningsanfall två gånger på några timmar och blev på kvällen inlagd igen.

Kan någon vårdkunnig svara på varför man inte dränerar lungan på vätska direkt?
    Vilka indikationer krävs för att man ska gå in och faktiskt åtgärda problemet?

Nu är det söndag och inga läkare finns tillgängliga och hon bara ligger där.

Min kollega förlorade sin pappa i julas pga exakt detta, det tog 4-5 dagar för vården att besluta om att dränera vätskan så han hann bli för dålig, fick organsvikt kort efter och dog. Vården ville också skicka hem honom i första vändan fast han var jättesjuk sedan ett par veckor tillbaka.

Jag vill gärna bespara min svärmor det ödet om någon har några tips och råd att komma med, för det känns tyvärr som man måste skrika för fullt hela tiden för att få vård åt gamla idag.

• Svar på tråden Lunginflammation med komplikationer- hur göra?
  • Anonym (---)

Har ni frågat läkare på avdelningen varför man väljer att avvakta? Kanske de har något bra svar till er? Svårt att svara på när man inte vet allt om svärmor och har hennes journaler. Ni har rätt att be att få prata med ansvarig läkare om det är så att ni missat läkaren när ni varit där på besök. Hoppas hon blir bättre snart!

• Anonym (vårdorolig)

Lite krångligt just nu då jag bara är ingift, hon ligger inlagd i en annan stad och min man som är den som skulle kunna ligga på är magsjuk med hög feber.

• Anonym (vårdorolig)

Fick veta nu av hennes bror att hon själv tjatat hem sig mot hans och min mans önskan, inte så värst smart när man verkligen är sjuk men tanten är envisare än synden.

Svar på tråden Lunginflammation med komplikationer- hur göra?