• Anonym (Janne)

Mamman har blivit konstig

Fick för 4 månader sedan ett barn med en tjej som jag haft av ochpå förhållande med länge. Fick göra faderskapstest då det fanns en till möjlig pappa. Allt har funkat bra vi bor ej ihop men bor nära så jag har varit hos henne och barnet ofta. Men nu när jag vill lämna in papperet om delad vårdnad har hon fått för sig att jag ska ta barnet vilket jag inte ens drömt om, vad jag trodde skulle vi bli sambo när jag fått nytt jobb och leva tillsammans.

Hennes föräldrar skickar en massa skit över facebook att jag inte ska ta barnet, inte ha umgänge eller ha delad vårdnad. Tjejen vill inte att jag hälsar på och anklagar mig för att träffa andra vilket jag inte gjort, mer än att en kompis var hemma och pratade en dag, vilket jag antar att man kan göra även om det rör sig om en tjejbekant.
    Nu svarar hon knappt på telefonsamtal eller sms

Hur ska jag göra?? Har tänkt ringa familjerätten i morgon och prata med dom är det rätt väg att börja??

• Svar på tråden Mamman har blivit konstig
  • Philippa

Ja, det är rätt väg att börja.

• Tow2Mater

Ja, kontakta familjerätten. Ansok om delad vårdnad, umgängesschema - träffa barnet ofta, och sen när det blir 2-3 ar ansok om 2-2-3 eller liknande boende. Skriver inte mamman pa om delad vardnad, ta det via Tingsrätten med hjälp av en bra famiujerättsadvokat. Men borja forsoka komma overens med mamman med hjälp av familjerätten. De beslutar dock inget, de bara hjälper er att forsoka komma overens.

• Anonym (ensam vårdnad)

Är man som man angelägen om att ha gemensam vårdnad om sitt/sina barn bör man gifta sig med kvinnan man valt ut   som mor till barn  INNAN man sätter igång "bebisverkstaden"...   Och hålla ihop med kvinnan så att äktenskapet håller i varje fall tills barnet är fött.   Att bo ihop är inget krav för automatisk  gemensam vårdnad -  däremot att vara gift.

• Anonym (Janne)
    Anonym (ensam vårdnad) skrev 2014-03-23 20:35:24 följande:
    Är man som man angelägen om att ha gemensam vårdnad om sitt/sina barn bör man gifta sig med kvinnan man valt ut   som mor till barn  INNAN man sätter igång "bebisverkstaden"...   Och hålla ihop med kvinnan så att äktenskapet håller i varje fall tills barnet är fött.   Att bo ihop är inget krav för automatisk  gemensam vårdnad -  däremot att vara gift.

Visst kan man göra så, men nu är det inte så i mitt fall och många med mig väljer att vara sambo. Är det nåt som du tycker är fel?
  • Anonym (ensam vårdnad)
    Anonym (Janne) skrev 2014-03-23 21:25:16 följande:

Visst kan man göra så, men nu är det inte så i mitt fall och många med mig väljer att vara sambo. Är det nåt som du tycker är fel?
    Det blir jobbigt för mammor  med män som drar igång en massa vårdnadstvister i stället för att tänka efter före.
  • Anonym (Janne)
    Anonym (ensam vårdnad) skrev 2014-03-23 21:49:22 följande:
    Det blir jobbigt för mammor  med män som drar igång en massa vårdnadstvister i stället för att tänka efter före.
    Vaddå tänka efter före?? Barnet är lika mycket mitt som hennes och jag har ingen plan på att ta något barn för någon, jag vill träffa barnet, vara föräldraledig för det har jag banne mej rätt till, jag är ingen spermadonator om du trodde det. Och för upplysnings skull så vill inte mamman till barnet gifta sig någonsin, ska jag tvinga henne till äktenskap eller vad menar du?? Och jag har inte tänkt dra igång nån vårdnadstvist jag vill att hennes kontakt på soc alternativt föräldrarätten pratar med henne för som är nu får jag inte träffa barnet alls och då är det väl hon som sysslar med umgängessabotage, är det så smart??

Jag har fått råd och ringer på soc i morgon
  • skpklm
    Anonym (Janne) skrev 2014-03-23 21:25:16 följande:

Så ni är sambo -  vad är problemet?
  • Anonym (ensam vårdnad)
    Anonym (Janne) skrev 2014-03-23 22:20:17 följande:
    Vaddå tänka efter före?? Barnet är lika mycket mitt som hennes och jag har ingen plan på att ta något barn för någon, jag vill träffa barnet, vara föräldraledig för det har jag banne mej rätt till, jag är ingen spermadonator om du trodde det. Och för upplysnings skull så vill inte mamman till barnet gifta sig någonsin, ska jag tvinga henne till äktenskap eller vad menar du?? Och jag har inte tänkt dra igång nån vårdnadstvist jag vill att hennes kontakt på soc alternativt föräldrarätten pratar med henne för som är nu får jag inte träffa barnet alls och då är det väl hon som sysslar med umgängessabotage, är det så smart??

Jag har fått råd och ringer på soc i morgon
    Umgängesrätt ska du självklart ha eftersom faderskapstestet är klart.

OK,  din kvinna vägrade att gifta sig  med dig -  hon kanske planerade ensam vårdnad?   Ville ha alla föräldrapenningsdagar själv?

Kan det anses vara  umgängessabotage innan det finns någon dom på hur,  var och när umgänget ska ske?
  • Anonym (Janne)
    skpklm skrev 2014-03-23 22:53:05 följande:
    Så ni är sambo -  vad är problemet?

Förlåt mig, slant på tangentbordet vi är ej sambos, vi eller jag iaf trodde vi skulle bli det bara det ordnat sig med jobb för mig.
Svar på tråden Mamman har blivit konstig