• trollhassel

Bovetevälling 8 månader

Hej! Tänkte laga bovetevälling, som komplement till amning och smakisar till min 8-månaders. Han får mest min mjölk, men hirsgröt på morgonen och gärna nån grönsakspure på dagen. Vill helst inte ge för mycket "mjölmat".
    Receptet jag hittat på bovetevälling innehåller havremjölk, och det får man inte ge till barn under ett år står det. (Saltet) Dessutom bör jag väl lägga till järn..? Har ni nåt bra recept på en tunn "välling" som jag kan ge innan sänggåendet? Tack för hjälp!

• Svar på tråden Bovetevälling 8 månader
  • Laifos

Vi har gett bovetevälling till sonen, med havremjölk från ca 6 månader. Eftersom vi bara gett ett mål och då havredrycken varit berikad så tillsatte vi inget ytterligare :)

• Annelie 76

Om allt annat är osaltat så är det ingen fara med saltet i havredrycken. Småbarn tål salt, bara inte i några större mängder.
    För järn kan du börja ge leverpastej.

• trollhassel

Ok tack för svar! Men måste fråga: leverpastej innehåller ju E250 (konserveringsmedlet nitrit) som alla tydligen mår bäst av att undvika. Finns i alla processade köttprodukter nästan. Ville gärna ge det, men känns läskigt!

Kan ju alltid mala paltbröd o mixa i gröt, tillsammans med aprikospure t.ex..

• ninjabebbe

Nej, ge inte leverpastej med nitrit, finns det verkligen INGA utan? 

• trollhassel

Har bara hittat en utan, men den innehöll andra "konstigheter".

Tror inte det får säljas utan :-/

• trollhassel

Har bara hittat en utan, men den innehöll andra "konstigheter".

Tror inte det får säljas utan :-/

• ninjabebbe

Den får absolut säljas utan, men det är väldigt populärt att tillsätta nitrit eftersom det förlänger hållbarheten..

Svar på tråden Bovetevälling 8 månader