• Mate

Hur mycket mat per person?

Är det någon som vet hur mycket kallskuret man beräknar per person på en buffé?
    Jag kommer ha 3 olika sorter kallskuret, paj, potatisgratäng, pastasallad, grönsallad, ostbricka, bröd mm.
    Det är ju mycket annan mat så det behövs kanske inte så mycket, men hur mycket? 50g/pers? 75?

Nån som har en anning?

• Svar på tråden Hur mycket mat per person?
  • Bernermorsan

Tror syrran som är kock brukar säga 150g/person av kött vid en vanlig middag. Men sen hänger ju mkt på vad som serveras till. Hur matigt de är och det verkar ju som om det är mkt matigt till utöver köttet så då går det inte åt lika mkt av det.

• Mate

Nä, jag vet! Jag är själv kock (iaf utbildad) men mitt minne sviker väldigt mycket nu! Men om det räknas 150g/person till en vanlig middag så kanske 75g är lagom? Det är ju hälften!
    Nån annan som kan veta?

• vics

"gammal avdankad kallskänka "säger 50-75gr p person sen beror det iaf lite på vilka som kommer o hur många man är. kommer bara några tar man till så det blir över men kommer många vill man ju inte stå med 14 kg kött när festen är slut..

sen har du ju så mkt annat gott oxå, jag tror man äter mindre överlag än man räknar med..
    för jag tar då iaf lite av allt o sen kanske lite mer av det göttaste

jag hade nog räknat knappt 75 gr p pers o ev rester fryses in för senare måltider. nu vet ju inte jag var för slags kött du ska ha men till pastasås /pizza/ pajfyllnig går det mesta ju

lycka till!

• Mate

Ah, tack! Det gav iaf en liten riktlinje! Jag ska ha rostbiff, kalkon och salami och vi är ca 20 pers.
    Men räknar man 75g/person PER SORTS kött eller 75g/person TOTALT, alltså 25-30 g av varje sort?
    Hängde du med på den?

• vics

ja 25 av varje räcker nog inte 75 av varje hihi sen är det väl rätt tunnskuret så det behövs nog inte mer än några skivor av varje..

en idee bara:
    lägg upp på en tallrik lagom m kött o väg det sen.
    lättare att se en portion än att visualisera om du förstår

• Mate

Det var en bra idé! Det ska jag testa! Tackför hjälpen!

Svar på tråden Hur mycket mat per person?