• Anonym (hjälp!)

Hjälp!!! Tjänstledig 50% och blir sjukskriven - vad händer då??

Livrädd just nu!!! Jobbat heltid på vårt jobb ett tag men kommer bli tjänstledig för studier på 50% i maj. Problemet är att jag fått tillbaka alla mina depressionssymptom. Jag var sjuk på heltid i 2 år för många år sen, och jag känner igen alla symptomen på att jag blivit mkt mkt sämre igen av all stress....

Nu är frågan!! Vad händer om jag blir sjukskriven under min tjänstledighet? T.ex på 50% eller 75%. Räknas fortfarande min sgi som vanligt enligt föregående år eller är det annorlunda om man börjat plugga??

Är väldigt orolig just nu, någon som vet nåt?

Tack!!!!

• Svar på tråden Hjälp!!! Tjänstledig 50% och blir sjukskriven - vad händer då??
  • Anonym (hjälp!)

Någon??

• gbgumman

Ring försäkringskassan och fråga. Jag skulle inte 100% lita på svar här. De brukar va trevliga är även om det tar lite tid att komma fram.

• Anonym (Therese)

Är du tjänstledig 50% så har du bara "förmåner" på 50%, alltså utifrån din faktiska lön.
    Så tjänar du i vanliga fall 20000kr brutto och nu går ner på 10000kr brutto är det den lägre summan som blir underlag till SGI'n. DÄREMOT finns det frånvaro som går under "överhoppningsbar tid".
    Under vissa förutsättningar kan tex. studier vara överhoppningsbar tid och då kommer din SGI beräknas på din tidigare lön. Men har du glapp nånstans tidsmässigt kan det vara så att Försäkringskassan bedömer att din SGI ska räknas om och då kan den sjunka rejält.

• Anonym (M)

Anonym (Therese) skrev 2014-03-25 08:51:28 följande:
    Är du tjänstledig 50% så har du bara "förmåner" på 50%, alltså utifrån din faktiska lön.
    Så tjänar du i vanliga fall 20000kr brutto och nu går ner på 10000kr brutto är det den lägre summan som blir underlag till SGI'n. DÄREMOT finns det frånvaro som går under "överhoppningsbar tid".
    Under vissa förutsättningar kan tex. studier vara överhoppningsbar tid och då kommer din SGI beräknas på din tidigare lön. Men har du glapp nånstans tidsmässigt kan det vara så att Försäkringskassan bedömer att din SGI ska räknas om och då kan den sjunka rejält.
    När jag pluggade såg till att skydda min SGI, precis som du skrev här ovan. Jag har dock för mig att under den tiden jag pluggade var min SGI baserad på det jag tjänade under studietiden, alltså var SGI´n bara skyddad tills dess att jag började arbeta heltid igen. 

Blir man sjukskriven när man studerar kan man däremot fortsätta få csn om man rapporterar sin sjukdom dit. 

TS: blir du sjukskriven nu kanske du helt enkelt inte ska vara tjänstledig utan helt enkelt dra tillbaka den ansökan? 
  • Ms H

Det finns krav att uppfylla för att få behålla sin SGI under studier. Ett sätt är att studera med studiemedel. Ett annat att studera inom sitt eget yrke. Kanske finns fler sätt, kommer inte på nått just nu.

Min tanke är att häva tjänstledigheten, om du tror att du kommer vara sjukskriven länge.

• Anonym (Therese)
    Ms H skrev 2014-03-25 09:26:57 följande:
    Det finns krav att uppfylla för att få behålla sin SGI under studier. Ett sätt är att studera med studiemedel. Ett annat att studera inom sitt eget yrke. Kanske finns fler sätt, kommer inte på nått just nu.

Min tanke är att häva tjänstledigheten, om du tror att du kommer vara sjukskriven länge.

Är dock inte säkert att arbetsgivaren går med på det, kolla med din arbetsgivare TS!!
  • Anonym (hmm)

Men blir du sjuk NU, innan din tjänstledighet så är ju din SGI fortfarande på din heltidstjänst och då fastställer de ju SGI innan din tjänstledighet. Kan inte tänka mig att det är på något annat sätt. Men ring och prata med FK, för det är krångligt!

• Anonym (Therese)
    Anonym (hmm) skrev 2014-03-25 09:36:06 följande:
    Men blir du sjuk NU, innan din tjänstledighet så är ju din SGI fortfarande på din heltidstjänst och då fastställer de ju SGI innan din tjänstledighet. Kan inte tänka mig att det är på något annat sätt. Men ring och prata med FK, för det är krångligt!
  • Ms H
    Anonym (hmm) skrev 2014-03-25 09:36:06 följande:
    Sant, SGI:n är ju skyddad under sjukskrivning. Fast att börja plugga under en sjukskrivning är inte tillåtet. Kanske får man skriva in sig på kursen (eftersom det var planerat) och "sjukanmäla" sig direkt där.
  • Ms H
    Anonym (Therese) skrev 2014-03-25 09:29:50 följande:

Är dock inte säkert att arbetsgivaren går med på det, kolla med din arbetsgivare TS!!
    Det ska de gå med på, enligt Lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning, §10.
  • Anonym (Therese)
    Ms H skrev 2014-03-25 10:10:13 följande:
    Det ska de gå med på, enligt Lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning, §10.

Klart man har rätt till, kanske jag som var otydlig. Men inte direkt på dagen. AG får skjuta på återinträdet i två veckor, även upp till en månad beroende på hur länge ledigheten varat. Kollektivavtal kan även ge andra regler.

10 §
    Arbetstagare som avbryter sin utbildning har rätt att återgå i arbete.   
    Vill arbetstagaren utnyttja den rätt som tillkommer honom enligt första stycket, skall han underrätta arbetsgivaren om att han vill återgå. Arbetsgivaren är dock ej skyldig att låta arbetstagaren återgå tidigare än två veckor eller, om ledigheten har varat minst ett år, en månad efter det att han mottog underrättelsen. Vill arbetsgivaren utnyttja sin rätt att uppskjuta återgången, skall han genast underrätta arbetstagaren om detta och samtidigt ange när återgången kan ske.
  • Anonym (Therese)
    Ms H skrev 2014-03-25 10:58:34 följande:
    Det är mer än två veckor till maj

I know men TS är inte heller sjukskriven än (vad jag vet). Kanske hinner hen gå på ledighet och sen blir sjuk? Vill bara klargöra vad som står i lagen så det inte blir en jobbig överraskning sen.
  • Anonym (hjälp!)

Hej!!

Tack för toppensvar!!!

Exakt, jag har inte sökt tjänstledigt ännu, men chefen är förberedd på att jag går på 50%!

Jag skäms mycket för min ohälsa så här ej pratat om det med jobbet. Däremot har hälsan successivt blivit sämre av stressen hos oss....

Jag förstår att min sgi troligen sjunker inför nästa år, för har för mig att sgi är föregående års inkomst omräknat? Så om jag blir sjuk nu, skulle jag få det baserat på min heltidslön eller?

Hur snabbt räknar de om sgi till pluggnivå? Först nästa år eller nu?

• Ms H
    Anonym (hjälp!) skrev 2014-03-25 18:50:35 följande:
    Hej!!

Tack för toppensvar!!!

Exakt, jag har inte sökt tjänstledigt ännu, men chefen är förberedd på att jag går på 50%!

Jag skäms mycket för min ohälsa så här ej pratat om det med jobbet. Däremot har hälsan successivt blivit sämre av stressen hos oss....

Jag förstår att min sgi troligen sjunker inför nästa år, för har för mig att sgi är föregående års inkomst omräknat? Så om jag blir sjuk nu, skulle jag få det baserat på min heltidslön eller?

Hur snabbt räknar de om sgi till pluggnivå? Först nästa år eller nu?
    Om du skyddar din SGI (tex pluggar med studiemedel) så sänks den inte. Men hur det blir om du sen blir sjukskriven under studietiden, har jag inte riktigt koll på.
  • Susanne 977

Jag rekommenderar verkligen kontakt med FK.

Jag gick ner i tid och pluggade förra vintern. De baserade då min SGI på något konstigt sätt, jag var studieledig och blev sjukskriven pga brutna revben. De tog då tiden jag jobbade delat lönen fast på ett sämre sätt så det blev lägre än jag trodde. Nu när jag googlade tror jag att det var studietids-sgi jag fick. Jag fick INTE basera SGI under studietiden på min tidigare SGI då jag arbetade in fulla tid.

Om du blir sjukskriven under tiden du pluggar så blir det alltså Studietids-sgi. Din skyddade SGI (vilande) kommer inte igång igen förrän du avslutat studierna.

Vilande SGI
    Studerande med studiestöd eller utbildningsbi
    drag som före studiernas början har rätt till en
    SGI får ha den SGI:n vilande under utbildnings
    tiden. Vilande SGI innebär att du under utbild
    ningstiden som regel inte kan få någon ersätt
    ning som är grundad på den vilande SGI:n. När
    studierna är avslutade kan den vilande SGI:n bli
    gällande igen. Om du är arbetslös när studierna
    är avslutade ska du anmäla dig direkt till Ar
    betsförmedlingen för att få behålla din SGI.
    Vad gäller om jag arbetar och studerar?
    Om du studerar och samtidigt arbetar vid sidan
    av studierna, eller under lov, kan du få en SGI
    som baseras på din inkomst under studietiden.
    Det kallas för studietids SGI.
    Om du till exempel blir sjuk under studietiden
    och måste avstå från arbetet, kan du få ersätt
    ning som beräknas på din studietids-SGI.
Svar på tråden Hjälp!!! Tjänstledig 50% och blir sjukskriven - vad händer då??