• Anonym (överdoserat)

Vad händer om man överdoserar mollipect?

Ja.. Jag har en sån förbannad hosta och ingenting hjälper. Nu har jag dragit i mig nästan en hel flaska mollipect ( 500 ml) för jag blir tokig. Hostar så jag kräks. 
    Men, pulsen går på högvarv, har stickningar i hårbotten och det snurrar i skallen.. Är det farligt eller går det över snart?

• Svar på tråden Vad händer om man överdoserar mollipect?
  • Akua

Men alltså, en hel flaska! Hur snabbt då? Men du skriver ju att du kräkts så då har du nog kräkts upp det.

• Anonym (överdoserat)
    Akua skrev 2014-03-24 00:22:20 följande:
    Men alltså, en hel flaska! Hur snabbt då? Men du skriver ju att du kräkts så då har du nog kräkts upp det.
    Mja, jag kräktes innan jag tog det mesta. Hatar att kräkas. HAde då tagit den anvisade mängden som är 15 ml. Hostan fortsatte och att försöka sova gick inte. Fick panik när jag började spy mellan hostattackerna så jag tog 15 ml till. Hostan fortsatte så jag tog lite till efter en googling men när det inte hjälpte klunkade jag en del samtidigt som jag drack kokhett te.. Kanske inom loppet av en timme?
  • MLB

Du kan inte lita på vad folk skriver här. Det finns dom som utger sig för att vara läkare och ger livsfarliga råd. Vänd dig till sjukvården och inte ett internetforum.

• Anonym (överdoserat)
    MLB skrev 2014-03-24 00:25:53 följande:
    Du kan inte lita på vad folk skriver här. Det finns dom som utger sig för att vara läkare och ger livsfarliga råd. Vänd dig till sjukvården och inte ett internetforum.
    Nej det förstår jag, tänkte bara om någon kanske hade "erfarenhet" eller vad man ska säga.. Ringa sjukvården känns lite överdrivet när jag "ställt till det" sj'älv.. 
  • MLB

Skulle du läsa det där pappret som följer med och som man ska läsa skulle du ha information där. Ring giftinformationscentralen (112) och rådgör.

• katt33
    Anonym (överdoserat) skrev 2014-03-24 00:19:41 följande:
    Ja.. Jag har en sån förbannad hosta och ingenting hjälper. Nu har jag dragit i mig nästan en hel flaska mollipect ( 500 ml) för jag blir tokig. Hostar så jag kräks. 
    Men, pulsen går på högvarv, har stickningar i hårbotten och det snurrar i skallen.. Är det farligt eller går det över snart?
    Ring sjukvårdsrådgivningen och fråga!
    Dem kan svara på din frågeställning.

• MLB
    Anonym (överdoserat) skrev 2014-03-24 00:28:27 följande:
    Nej det förstår jag, tänkte bara om någon kanske hade "erfarenhet" eller vad man ska säga.. Ringa sjukvården känns lite överdrivet när jag "ställt till det" sj'älv.. 
    Finns många som ställer till det själva. Men just då är det en extra dålig ide att vända sig till ett internetforum. Nu ringer du giftinformationscentralen istället för att leka med din dator.
  • Anonym (överdoserat)
    MLB skrev 2014-03-24 00:28:34 följande:
    Skulle du läsa det där pappret som följer med och som man ska läsa skulle du ha information där. Ring giftinformationscentralen (112) och rådgör.
    Har bara flaskan, kartonegn slängde jag med papperet. Läser man på fass så står det att man ska kontakta giftinformationscentralen om man tagit för mycket av allt. Oavsett alvedon eller imovane liksom. 
    Därför undrade jag här.. Om någon gjort samma sak eller liknande.. 
  • katt33
    MLB skrev 2014-03-24 00:30:17 följande:
    Finns många som ställer till det själva. Men just då är det en extra dålig ide att vända sig till ett internetforum. Nu ringer du giftinformationscentralen istället för att leka med din dator.
  • MLB
    Anonym (överdoserat) skrev 2014-03-24 00:30:48 följande:
    Har bara flaskan, kartonegn slängde jag med papperet. Läser man på fass så står det att man ska kontakta giftinformationscentralen om man tagit för mycket av allt. Oavsett alvedon eller imovane liksom. 
    Därför undrade jag här.. Om någon gjort samma sak eller liknande.. 
    Och det där inlägget bevisar att du inte har uppfattning om överdoser. Nu ringer du, jag orkar seriöst inte sätta tid på någon som fått instruktioner om hur man gör efter en oavsiktlig överdos och sedan föredrar att leka.

Om någon tar en oavsiktlig överdos som är uppenbart farlig svämmar forumet normalt över av trådar startade av människor som undrar hur mycket man ska ta för att dö, så jag skriver det redan nu. En överdos är inte lätt att dö av, det är smärtsamt och man riskerar permanenta skador om man överlever. Be om hjälp istället, ta det från någon som själv varit där. Livet kan vända på dom mest oväntade sätt.
  • Akua

Precis och läser du på FASS' så står det om olika biverkningar som duvopost tagit upp.. Men ting giftinformationen och rådfråga när du tagit sådan stor överdos. Mycket bättre att ringa.

• Anonym (överdoserat)

Kan man vara anonym om man ringer dit? Det är ju pinsamt att som vuxen människa överdosera hostmedicin.. 

• korralin

Tipsar också om att ringa till sjukvården där kunniga människor finns! 

Är absolut inte läkare men jag upplever inte att hostmedicin fungerar någonsin och tydligen finns det inga vetenskapliga bevis på att det ska fungera 
    Källor, bland andra:
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4834339
    www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/vilka-lakemedel-ni-inte-ska-ge-era-barn-mot-hosta-och-varfor/
    www.dn.se/nyheter/sverige/tveksamt-om-hostmedicin-hjalper/

Mollipects verksamma substanser är efedrin och bromhexin.
    Efedrin kan göra en berusad men absolut inte mycket--de flesta får ingen berusande effekt av efedrin. Efedrin används främst som bantningspreparat eftersom det dämpar hungerskänslor jäkligt bra. 
    Bromhexin är helt ofarligt och verkar slemlösande. 

Vid överdosering kommer du troligtvis att spy innan det händer något alls, det är med andra ord relativt harmlöst och ofarligt. 

• Akua
    Anonym (överdoserat) skrev 2014-03-24 00:36:24 följande:
    Kan man vara anonym om man ringer dit? Det är ju pinsamt att som vuxen människa överdosera hostmedicin.. 

Ja det kan du
  • MLB
    Anonym (överdoserat) skrev 2014-03-24 00:36:24 följande:
    Ännu pinsammare att vägra göra något åt det när man inser det. Gonatt, nu orkar jag inte mera.
  • Anonym (överdoserat)
    MLB skrev 2014-03-24 00:37:52 följande:
    Ännu pinsammare att vägra göra något åt det när man inser det. Gonatt, nu orkar jag inte mera.
    Men jag frågade bara om man kunde vara anonym. Och det fick jag svar på att man kunde så jag ringde. Dom undrade hur jag mådde och jag förklarade mina symtom. Jag sluddrar inte och ser inte dubbelt eller knepigt på något vis så jag skulle avvakta lite. Ringa om det blev värre. 
  • Mamori

Från FASS:

Efedrin

Toxicitet:

Individuellt mycket varierande känslighet (thyreotoxikosfall är särskilt känsliga). 10 mg till 8 månaders barn gav lindrig till måttlig intoxikation. 15-40 mg gav lindrig, 50-75 mg lindrig till måttlig, 100-150 mg måttlig, 150-250 mg måttlig till allvarlig intoxikation hos barn över 2 år.

Symtom:

Trötthet, sluddrigt tal, tremor, huvudvärk, oro, irritabilitet, takykardi, palpitationer. Illamående, kräkningar. Vid höga doser även somnolens, mydriasis, excitation, hallucinationer, kramper, hypertermi, blodtrycksstegring (senare eventuellt blodtrycksfall), arytmier. Hypokalemi. Urinretention. I allvarliga fall eventuellt risk för rhabdomyolos och njursvikt.

Behandling:

Om befogat ventrikeltömning, kol eventuellt laxantia. Övervakning av medvetandegrad och cirkulation. I allvarliga fall kontinuerlig EKG-övervakning. Vid kramper diazepam
    5-10 mg till vuxen (0,1-0,2 mg/kg till barn). Vid symtomgivande takykardi metoprolol alternativt atenolol. Vid behandlingskrävande hypertoni ges dessutom alfablockerare t ex fentolamin. Alternativt kan labetalol prövas. Symtomatisk behandling.

Svar på tråden Vad händer om man överdoserar mollipect?