• ThisIsMyYear

Vegetarian på bröllop?

Jag har en fundering, självklart ska man se till att det finns alternativ till ev. glutenallergiska eller laktosintoleranta gäster på bröllop (fast i det här fallet så kan de äta det mesta ändå så justeringar kommer endast gälla tårtan), men om det visar sig att någon som kommer är vegetarian? Ska man göra en egen meny då? Vi kommer bjuda på mestadels olika köttsorter (fästmannen som är in charge och han älskar kött ;D)

Eller ska den eventuella vegetarianen äta salladen? Hur gör man?
    Ingen har sagt att den är veggo, men tänkte om det kommer fram att nån är det? :p

• Svar på tråden Vegetarian på bröllop?
  • Margaux

Vi bad om att gästerna skulle upplysa om eventuella allergier eller kostönskemål i inbjudan. En var vegetarian och vi fick särskild mat till henne. Det tog kockarna hand om.

• gealach

Jag tycker att det är artigt att försöka anpassa så att alla kan äta. Men det är också upp till var och en av gästerna att meddela eventuella matpreferenser. Det ni inte fått information om kan ni inte göra något åt. 

Blogg: gealach.wordpress.com / Instagram: @gealach14
  • tjej87

Självklart hade jag försökt tillfredsställa alla eventuella "matavvikelser" som kan dyka upp om jag ska ha middag. Jag vill ju att de gäster jag bjuder ska ha kul, trivas och bli mätta :)

• La Lola

Men självklart fixar man något för den vegetariska gästen!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • pastamamman

Ja, jag tycker man tar hänsyn till vegetarianer. Det behöver inte vara lika många alternativ (om det tex ör

• pastamamman
    pastamamman skrev 2014-03-24 13:37:03 följande:
    Ja, jag tycker man tar hänsyn till vegetarianer. Det behöver inte vara lika många alternativ (om det tex ör

är buffé, men det ska vara en fullvärdig måltid oavsett matpreferens.
  • Emmalinnéa

V hade många mer allergier och vegetarianer på vårat bröllop.
    Vi anpassade våran buffé så den skulle passa alla, vi hade en italienskbuffe. (vi gjorde maten helt själva så vi hade koll på allt)
    Vi tog det vi gillade tex italiensk pastasallad fast pasta utan ägg då vi hade en äggallergiker.

Vi köpte inte tofu och sånt med det fanns flera helt köttfria rätter och flera olika sallder och bröd så dom hade massor att äta ändå.
    För våra laktos och gluten gäster hade vi jordgubbar i stället för bröllopstårta.

Alla var nöjda och mätta när kvällen var slut så det gick bra

• ThisIsMyYear

Det är ingen som har sagt att någon är vegetarian, så jag hoppas att om någon är det att denne inte tar för givet att vi vet det. Jag tänker mer om det kommer något ett par dagar innan och meddelar att denne är vegetarian, förväntas det då att man ska planera ihop en helt ny meny för denne?

• pastamamman

Men den som tar emot anmälningarna kan väl fråga om matpreferenser? Så man slipper bli överraskad. Man vet aldrig med folk, de flesta vet ju att man bör upplysa om marpreferenser men hel förutsätter att man har koll på allt...

• ThisIsMyYear

Det är jag som tar emot anmälningarna, hittills har jag bara fått "ja vi kommer" eller "nej vi kan tyvärr inte". Inget om några speciella preferenser (det är via facebook jag har fått detta, så vi har alltså inte "pratat").

Däremot vet ju jag att min syster t.ex är glutenintolerant, så det har jag tagit med i beräkningen. Jag vet att sambons kompis var vegetarian men inte är det längre, så om han blivit det igen t.ex så antar ju ajg att han säger till isåfall.

• Dixie

givetvis ser man till att det finns mat som gästerna kan äta på ens bröllop, men det är ju gästens ansvar när de tackar ja att informera om allergier eller andra preferenser!

Svar på tråden Vegetarian på bröllop?