• Anonym (5585)

Har jag ingen gymnasieexamen?

Hejsan
    Jag gick samhällsvetenskapliga programmet och tog studenten 1999, så här står det i mitt betyg:

Fullständig poäng::

2150

Individuell poäng::

2060

Antal godkända poäng: 1880 Har jag alltså inget SLUTBETYG utan ett SAMLAT BETYGSDOKUMENT?

Om jag nu har ett samlat betygsdokument; vilken kurs på komvux skulle jag kunna läsa för att uppnå slutbetyg (grundläggande behörighet till högskolestudier)?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-24 13:30
    Hur farao kunde jag komma in på Psykologi Grund på distans för några år sedan om jag har samlat betygsdokument?
  • Svar på tråden Har jag ingen gymnasieexamen?
  • Anonym (.)

Behörigheten rör ju särskilda ämnen. T.ex. en viss nivå i svenska och engelska.

• Anonym (5585)

"Grundläggande behörighet = det du måste ha

Du som har slutbetyg från ett nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan har grundläggande behörighet till högskolestudier om du har:

lägst betyget Godkänt i kurser som motsvarar 90 % av vad som krävs för ett slutbetyg från ett fullständigt program på gymnasieskolan"

Så står det om grundläggande behörighet på antagning.se, jag tolkar det som att jag måste ha Godkänt i 90 % av alla de ämnen som jag läste, alltså 90 % av den totala poängen (2150) jag fick 1880, jag är alltså 215 poäng från ett slutbetyg?
  • Rasputin

För att få ett slutbetyg behövde du 1935 poäng, du har alltså ett samlat betygsdokument och beöver läsa 55 poäng till. Det har ingen betydelse vilken kurs du läser för att uppnå slutbetyg men många program har krav utöver slutbetyg. T.ex. Ingenjör har oftast Matematik E och Fysik B

Svar på tråden Har jag ingen gymnasieexamen?