• Anonym (Anhör­ig)
    Äldre 24 Mar 14:27
    1911 visningar
    1 svar
    1
    1911

    Hur kan jag hjälpa?

    Hej

    En nära anhörig förlorade ett barn några månader innan det skulle födas. Det var förstås en stor tragedi för hela familjen. Mamman mår fortfarande väldigt dåligt och har svårt att "komma tillbaks" till livet upplever jag det som. Hon har tre levande fina barn, en sambo som älskar henne över allt annat, hon har börjat studera igen och får bra betyg och nyligen har hon fått ett deltidsjobb där hon verkar trivas bra. Men hon ser bara mörker. Om hennes dotter kramar om henne och säger att hon är finast svarar hon "men du tycker ännu bättre om din farmor" och om hon får beröm för att hon är så duktig på jobbet säger hon "men jag har ingen plats i privatlivet".

    Och jag står vid sidan av och vet inte hur jag ska hjälpa. Jag har försökt att vara positiv och påminna henne om allt det som är bra i hennes liv. Hon kommer ju alltid att ha förlorat en liten ängel, men hon har ju trots allt tre levande underverk. Men det verkar bara göra henne mer deprimerad, så jag har slutat. Nu vet jag inte alls vad jag ska göra längre, så nu bara lyssnar jag när hon berättar, men det känns så hemskt om det enda man kan göra är att låta henne må skit tills det går över. Hon HAR ju en massa saker att vara glad över, det måste väl gå att hjälpa henne att se det?

    Jag förstår att det måste vara det hemskaste som kan hända att förlora ett barn, men det blir ju ännu hemskare om man är dömd till evig depression resten av livet efter att det har hänt! Det måste väl gå att hjälpa de stackars människorna som har tvingats uppleva det så att de ändå kan ha ett drägligt liv åtminstone några år efter att det har hänt?

  • Svar på tråden Hur kan jag hjälpa?
  • Äldre 24 Mar 14:31
    #1

    Min bästa vän förlorade sin son i magen i sjunde månaden och det var riktigt tufft.
    Det vi gjorde var att bara finnas till för dem, höll vår graviditet hemlig så länge det bara gick då vi blev gravida knappt ett halvår efter deras förlust.
    Det är tungt och de har perioder som är riktigt usla men det går att komma upp ur mörkret igen,

Svar på tråden Hur kan jag hjälpa?