Hjälp med planering för två mammor!!
Jag och min fru väntar barn nr1 i Juli. Jag jobbar heltid och har en fast tjänst, min fru blir klar med sina studier i maj och har sedan jobb över sommaren, samt lite småjobb som timvikarie men inget fast jobb. Vi har försökt få hjälp av både försäkringskassan och mödravården, men får inte något riktigt stöd i hur vi ska tänka. Till saken hör att jag också har dyskalkyli och har svårt med siffror och uträkningar vilket gör det svårt för mig att planera och förstå hur det ska fungera med pengar, antal dagar och så vidare under föräldraledigheten. Tycker det är svårt att bara läsa på nätet utan riktigt stöd.
Nu till frågan. Hur ska vi tänka för att det ska bli mest lönsamt för oss under föräldraledigheten? Vi vill absolut att någon av oss ska kunna vara hemma med barnet tills den är 1 1/2 år. Jag tjänar ju mest samt är bärare på barnet så kommer vara hemma det första året. Hur ska vi tänka sen? Vad gäller för min fru som bara har vikariat om hon vill ta ut några dagar? Hon har väl några dagar också som bara är hennes, hur fungerar de och vilken ersättning får hon om hon tar ut dagar?
Eftersom hon inte blir vårdnadshavare direkt så undrar vi också om hon får ut sina 10 dagar när barnet blivit fött? Så hon kan vara med hemma de första två veckorna?
Väldigt mycket frågor och hittar ingen info som riktigt gäller oss någonstans. Önskar så vi kunde få ett möte hos försäkringskassan, men på telefon sa de att man inte kan boka något möte?
Vill så gärna ha lite klarhet i hur vi ska tänka!