• Mnihz08

Hjälp med planering för två mammor!!

Jag och min fru väntar barn nr1 i Juli. Jag jobbar heltid och har en fast tjänst, min fru blir klar med sina studier i maj och har sedan jobb över sommaren, samt lite småjobb som timvikarie men inget fast jobb. Vi har försökt få hjälp av både försäkringskassan och mödravården, men får inte något riktigt stöd i hur vi ska tänka. Till saken hör att jag också har dyskalkyli och har svårt med siffror och uträkningar vilket gör det svårt för mig att planera och förstå hur det ska fungera med pengar, antal dagar och så vidare under föräldraledigheten. Tycker det är svårt att bara läsa på nätet utan riktigt stöd.

Nu till frågan. Hur ska vi tänka för att det ska bli mest lönsamt för oss under föräldraledigheten? Vi vill absolut att någon av oss ska kunna vara hemma med barnet tills den är 1 1/2 år. Jag tjänar ju mest samt är bärare på barnet så kommer vara hemma det första året. Hur ska vi tänka sen? Vad gäller för min fru som bara har vikariat om hon vill ta ut några dagar? Hon har väl några dagar också som bara är hennes, hur fungerar de och vilken ersättning får hon om hon tar ut dagar?

Eftersom hon inte blir vårdnadshavare direkt så undrar vi också om hon får ut sina 10 dagar när barnet blivit fött? Så hon kan vara med hemma de första två veckorna?

Väldigt mycket frågor och hittar ingen info som riktigt gäller oss någonstans. Önskar så vi kunde få ett möte hos försäkringskassan, men på telefon sa de att man inte kan boka något möte?

Vill så gärna ha lite klarhet i hur vi ska tänka!

• Svar på tråden Hjälp med planering för två mammor!!
  • Försäkringskassan

Hej

Det finns tips och råd på vår hemsida www.forsakringskassan.se. Där finns även en webutbildning. Tycker ni ändå att ni inte får tillräcklig information så ring vårt kundcenter så hjälper vi er på telefon. Telefon 0771-524 524 och öppettiderna är: Måndag-fredag 8,00-21,00 lördag 8,00-15,00 och söndag 15,00-21,00. Har man särskilda behov så kan man få hjälp med att få boka ett personligt besök.

Hälsningar
    Alex, handläggare

• Mnihz08

Hej!
    Det är precis detta vi har gjort. På er telefon sa de bara att de inte kunde svara samt att man inte kan boka personliga besök hos försäkringskassan?! Informationen som finns på hemsidan är säkert jättebra. Jag har sett, tittat och läst flera gånger, men som sagt känns det inte som den gäller oss?

Jag blir ju inskriven som "ensamstående mamma" vad jag förstått det som och får då alla dagar själv? Hur funkar det sen då, min fru ska ju ha sina dagar? Hur fungerar det sen när väl adoptionen gått igenom. Får min fru de tio dagarna efter födseln trots att hon inte är vårdnadshavare? Vem har ansvaret, hur får ni reda på att adoptionen är klar, för ni över dagar till henne då? Tar ni kontakt med er eller måste vi lägga energi på att försöka jaga er och få svar under hela första tiden med vår nya bebis?

Detta är ju information som jag omöjligt kan läsa mig till eftersom den inte verkar finnas. Skulle som sagt verkligen önska ett bokat besök, men din kollega sa klart och tydligt på telefonen att detta inte gick trots att jag berättade precis hur det var och vilka svårigheter vi har.  Vi känner oss undanskuffade och blir ledsna när ni varken har svar på telefon, mail och inte kan ge oss ett möte. Kanske var det just denna kollega på telefon som inte kunde något, men då kan väl någon annan ta över? Någon måste ju ha svar på hur allt fungerar. Vi kan ju inte vara de första två mammorna som skaffar barn ihop? Ville om inte annat boka en telefontid med någon, men det gick inte heller...

• Försäkringskassan

Hej!

Jag har försökt att svara på dina frågor så gott det går. Nedan följer generell information:

Föräldrapenning och vårdnad
    Under den tid som du står registrerad som ensam vårdnadshavare, så har du rätt till alla 480 dagarna med föräldrapenning. Dessa delas sedan upp mellan er när den gemensamma vårdnaden har blivit registrerad. Uppgiften om vårdnad kommer från Skatteverket och folkbokföringens register. Det kan därför dröja en tid innan vi får den informationen.
    Du kan läsa mer om föräldraskap och vårdnad på Skatteverkets hemsida:
    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/nyblivenforalder

Vid gemensam vårdnad har ni rätt till 60 dagar vardera. Utöver dessa dagar kan ni dela upp föräldrapenningen som ni vill.
    Här kan du läsa mer om hur föräldrapenningen är uppdelad:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/om_foraldrapenning/

De tio dagarna
    Den andra föräldern kan ta ut de tio dagarna vid barnets födelse, även om hon inte står registrerad som vårdnadshavare. Dessa går att anmäla i förväg, men hon bör vänta med ansökan om ersättning tills barnet är fött så att hon vet vilka dagar som hon ska vara hemma. Hon ska bara ansöka för dagar som hon skulle ha arbetat.
    Här kan du läsa mer om de tio dagarna:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/10_dagar/om_10_dagar/

Ersättning och inkomst
    Både föräldrapenningen och de tio dagarna baseras på inkomst av arbete. Om din fru har en oregelbunden inkomst brukar vi normalt räkna ut en genomsnittlig månadsinkomst, utifrån hur det har sett ut tidigare månader. Hon kan till exempel skicka in kopia av arbetsgivarintyg som visar arbetade timmar och inkomst.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Hjälp med planering för två mammor!!