• Anonym (Löneanspråk)

Har gett för lågt löneanspråk. Vad gör jag?

Blev nyss uppringd av ett företag som ville att jag skulle komma på intervju. Samtidigt frågade hon om mitt löneanspråk. Jag har tidigare sökt andra sorts tjänster och hade inte kollat upp lönestatistik för just det här yrket vilket gjorde att jag blev lite tagen på sängen. Jag sa på ett ungefär vart jag ville hamna, men nu efter att ha kollat lönestatistik verkar det som att jag har begärt ca 3000 kr för lite. Hur ska jag lösa det här på ett smidigt sätt? 

• Svar på tråden Har gett för lågt löneanspråk. Vad gör jag?
  • Anonym (C)

Säg att du varit på en till intervju där man erbjöd en annan lön och att du ändrat ditt löneanspråk. Eller var ärlig. Och säg att du var dåligt påläst

• tivo

Säg absolut inte att du är dåligt påläst. Gå på intervjun, mot slutet kommer löneanspråket upp. Säg då ditt krav/önskemål, itan vidare förklaringar. Om de då tar upp ditt gamla lägre krav, så säger du att du funderat igenom vad arbetet innebär, att du har en klarare bild nu efter intervjun, och att X är ditt krav.

• Anonym (C)
    tivo skrev 2014-03-24 18:38:27 följande:

Säg absolut inte att du är dåligt påläst. Gå på intervjun, mot slutet kommer löneanspråket upp. Säg då ditt krav/önskemål, itan vidare förklaringar. Om de då tar upp ditt gamla lägre krav, så säger du att du funderat igenom vad arbetet innebär, att du har en klarare bild nu efter intervjun, och att X är ditt krav.

Fast att fundera igenom något och få en klarare bild är väl att bli "mer påläst"? Dvs att man från början var dåligt påläst och att man inte riktigt visste vad det innebar..? :p
  • Anonym (Löneanspråk)
    tivo skrev 2014-03-24 18:38:27 följande:
    Det låter som ett vettigt sett att lägga fram det! :)
  • Anonym
    Anonym (C) skrev 2014-03-24 20:22:15 följande:
    Fast att fundera igenom något och få en klarare bild är väl att bli "mer påläst"? Dvs att man från början var dåligt påläst och att man inte riktigt visste vad det innebar..? :p
    Ja, men då tillägger du något som är/kan tolkas negativt om dig själv. Att säga som i inlägg #2 är bra. Det går att uttrycka samma sak med olika ord, men olika ordval kan ge olika laddning av budskapet.
Svar på tråden Har gett för lågt löneanspråk. Vad gör jag?