• emlan25

Gallopererad + ljus avföring + ont

Måste bara kolla... jag opererade gallan för ett par år sedan och har mått bra, nu när jag tog en citodon för några månader sedan fick jag världens gallstensanfall igen (hur man nu kan få det utan gallblåsa), och nu har jag ljus avföring och ont på samma sätt som tidigare och känner mig uppblåst, lite disig o illamående.

vad kan de vara o bör man söka hjälp?

Är ensam med en två åring inte så lätt att söka akut.

• Svar på tråden Gallopererad + ljus avföring + ont
  • Påven Johanna

Ja, du kan ju ha stenar i själva gallgången. 

• emlan25

fast nu gör de inte så ont som ett gallstensanfall utan mer  konstant molande. 

• Lindsey Egot the only one

Precis som påven Johanna skriver så kan stenar bildas i gallgången från levern även om man opererat bort gallblåsan och då blir det stopp och avföringen blir kittfärgad eftersom ingen galla kommer ut i tolvfingertarmen och färgar avföringen.

Hade jag varit du hade jag sökt för det och bett dom göra ett ultraljud av gallgången.

• emlan25

Sökt menar ni akut eller via vårdcentralen? 

Jag har inga möjligheter att åka in akut nu med en sovande 2 åring och ingen barnvakt i sikte :(

emlan25 skrev 2014-03-24 18:50:44 följande:

Sökt menar ni akut eller via vårdcentralen? 

Jag har inga möjligheter att åka in akut nu med en sovande 2 åring och ingen barnvakt i sikte :(

Har du inte ett akut gallanfall och det inte släpper om du tex tar diklofenak så kan du vänta till VC öppnar imorgon och sedan kan de ev remittera dig vidare. Får du anfall och det inte släpper så får du åka in akut och självfallet tar du med dig barnet även om barnet sover.
  • emlan25

Ja jag avvaktar kan ju gå över också, jag har inga diklofinac att ta tyvärr. 

emlan25 skrev 2014-03-24 19:57:45 följande:

Ja jag avvaktar kan ju gå över också, jag har inga diklofinac att ta tyvärr. 

Ta panodil 1g och en ibumetin (Ipren)
Svar på tråden Gallopererad + ljus avföring + ont