• NiCe1213

4 mån bebis till neurolog.

Hej, Min snart 5 månader gamla bebis har fått remiss till neurolog på vår egna begäran. Detta för att jag känner att han är ganska muskelsvag och lite sen i sin utveckling. Men vad gör neurologen? Tar de prover? Eller gör de bara en fysisk bedömning? Någon som haft bebis hos neurolog? Hur lång tid har det gått innan ni fått "diagnos"? Snälla berätta så jag slipper oroa ihjäl mig till den 1 april.

• Svar på tråden 4 mån bebis till neurolog.
  • lelis

Hej!

Vi fick remiss till neurolog vid 6 mån pga försvagad vä sida. Inga prover togs utan de kollade "utanpå" så som muskler reflexer osv. Vi fick diagnos bara någon dag efter.

• MtillMoJ

Kan vara så att läkaren skickar er på en mr hjärna. Då ska ni vänta upp till 3 månader på kallelse, göra den, sen vänta på svar. Vi har lyckats med att följa den längsta vägen inom sjukvården. Fått vänta oerhört länge på provsvar då läkaren t.ex. Missat, gått på semester, osv. Vi fick en preliminär diagnos i höstas. En cp diagnos. Sonen var då 3,5 ÅR! JAG tror dock inte på detta. Men jag hoppas gärna på cp, då det inte är något farligt. Men han har 1 symtom som stämmer på cp och en massa andra symtom som stämmer på mitokondriella sjukdomar. (Men detta behöver vi inte fördjupa oss i nu! Som du förstår har vi hållit på länge! Och en ny fajt väntas i morgon! )

• NiCe1213

Men Fy för att få vänta så länge. Det är just den här väntan som tär på en mest tror jag, man hinner åldras hundra år innan något händer. Håller tummarna att det går snabbare härifrån för er och att det inte är något allvarligt. Vad har hen för symptom?

• MtillMoJ
    NiCe1213 skrev 2014-03-25 12:03:54 följande:
    Men Fy för att få vänta så länge. Det är just den här väntan som tär på en mest tror jag, man hinner åldras hundra år innan något händer. Håller tummarna att det går snabbare härifrån för er och att det inte är något allvarligt. Vad har hen för symptom?

Väntan är det värsta tycker jag med! Du ska bara veta vad man hinner googla på snart 4 år! min son har inget uttalat fel på mr hjärna, trots 3 röntgen på 3 år (för att se vad som händer när hjärnan mognar) han är spastisk(spänd) från höfterna och ner, men även muskelsvag från bålen och ner. Han kunde inte hålla huvudet själv innan han var ca 8 mån. Började kunna sitta själv vid 1,5 år. Han kan stå i krypställning och dra med benen, detta lärde han sig vid ca 2,5 år. Han har även slutat växa på längd och tyngd. Han har bara växt någon cm på över 1 år och gått upp ca 0,5-1 kg på samma tid. Detta är inget som någon tagit på allvar trots att jag påpekat detta sedan i höstas. Han har även diverse provsvar som inte är som de borde. Ligger över/under normalgränsen på många. Vad har din bebis för symtom?
  • NiCe1213

Jävla skitsjukvård, hur kan de inte ta er på allvar?
    Min son är svag i nacke rygg ben. Han sträcker sig inte efterleksaker, greppar inte saker, trycker inte emot m benen när man håller honom upprätt. Lyfter inte huvudet i magläge och är allmänt svag. Jag blir sjuk av oro. Ringde neuro idag och fråga vad de kommer göra. Det kommer inte tas några prover, en överläkare ska titta och känna och göra en bedömning.

• lelis

Vår kille fick diagnos hemipares el hemiplegi, en mild cp skada som påverkar ena sidan. Han är 11 mån idag

• vill bli mamma 2009
    MtillMoJ skrev 2014-03-25 12:32:22 följande:
    Väntan är det värsta tycker jag med! Du ska bara veta vad man hinner googla på snart 4 år! min son har inget uttalat fel på mr hjärna, trots 3 röntgen på 3 år (för att se vad som händer när hjärnan mognar) han är spastisk(spänd) från höfterna och ner, men även muskelsvag från bålen och ner. Han kunde inte hålla huvudet själv innan han var ca 8 mån. Började kunna sitta själv vid 1,5 år. Han kan stå i krypställning och dra med benen, detta lärde han sig vid ca 2,5 år. Han har även slutat växa på längd och tyngd. Han har bara växt någon cm på över 1 år och gått upp ca 0,5-1 kg på samma tid. Detta är inget som någon tagit på allvar trots att jag påpekat detta sedan i höstas. Han har även diverse provsvar som inte är som de borde. Ligger över/under normalgränsen på många. Vad har din bebis för symtom?

Din son låter väldigt lik min 3-åring. Vi vet heller inte vad det är, men har troligen uteslutit de mitrokondriella sjukdomarna nu.
  • MtillMoJ
    vill bli mamma 2009 skrev 2014-03-27 20:51:43 följande:
    Din son låter väldigt lik min 3-åring. Vi vet heller inte vad det är, men har troligen uteslutit de mitrokondriella sjukdomarna nu.

Vi träffade läkaren igen i onsdags och hon ansåg att han hade för lite symtom på mitokondriella sjukdomar, så hon tyckte vi skulle spika cp. MEN det var ändå inte en helt fast diagnos, det kunde ju ändras. Vi skulle även ta nya prover. Laktat och 3 st olika tillväxt, då han tappat två kurvor på ett år.
  • jordgubbe0812
    MtillMoJ skrev 2014-03-28 09:55:23 följande:

Vi träffade läkaren igen i onsdags och hon ansåg att han hade för lite symtom på mitokondriella sjukdomar, så hon tyckte vi skulle spika cp. MEN det var ändå inte en helt fast diagnos, det kunde ju ändras. Vi skulle även ta nya prover. Laktat och 3 st olika tillväxt, då han tappat två kurvor på ett år.
    Men det låter ju jätteallvarligt att så mycket framförallt på längden på ett år och stämmer väl inte alls med CP-skada? Det är väl vanligt att CP-skadade barn är smalare än medel för att det går åt så mycket energi till musklerna men längdutvecklingen brukar väl vara normal och viktutvecklingen ska väl inte åka rutchbana den heller även om den ligger lågt.

Min spontana tanke när jag läser det du skriver är att det kan vara flera saker som orsakar olika problem. Någon form av CP som orsakar muskelspänningen men att något annat ligger bakom längdutvecklingen.
    Hur mycket har sjukvården kollat på längd/vikt-utvecklingen som isolerat problem? Tillväxthormoner, gluten/mjölk-intollerans osv?

• tjoohalia
    NiCe1213 skrev 2014-03-24 20:39:23 följande:
    Hej, Min snart 5 månader gamla bebis har fått remiss till neurolog på vår egna begäran. Detta för att jag känner att han är ganska muskelsvag och lite sen i sin utveckling. Men vad gör neurologen? Tar de prover? Eller gör de bara en fysisk bedömning? Någon som haft bebis hos neurolog? Hur lång tid har det gått innan ni fått "diagnos"? Snälla berätta så jag slipper oroa ihjäl mig till den 1 april.
    hej!
    min yngsta son blev skickad till en sjukgymnast när han var 5,5månad (jag tror att det var 5,5månad
    kommer inte ihåg exakt) han kunde inte lyfta på huvudet i magläge och kunde inte heller
    hålla huvudet särskilt bra.
    sjukgymnasten skickade direkt till neurolog och det neurologen gjorde var (i ordning)
    - blodprover (screena för kromosomavvikelse bland annat och en massa andra som
    ämnesomsättningsprover)
    - ultraljud på hjärtat
    - synkoll
    - muskelbiopsi
    - ultraljud på njurar
    - mr på hjärnan
    - ryggmärgsprov (samtidigt som mr)

de hittade ingenting som kunde påverka hans muskelsvaghet. utredningen tog dock från
    oktober 2010 till maj 2012. i höstas (2013) blev han utskriven från neurologen, han är dock
    fortfarande kvar på habiliteringen och har en sjukgymnast, arbetsterapeut, logoped
    och specialpedagog

måste ju tillägga att idag är han nästan helt ikapp grovmotoriskt (han blir fyra om en vecka)
    han har en bit kvar med finmotoriken och talet men är påväg. de har fortfarande ingen aning
    om varför det blev så här...
Svar på tråden 4 mån bebis till neurolog.