NiCe1213 skrev 2014-03-24 20:39:23 följande:
Hej, Min snart 5 månader gamla bebis har fått remiss till neurolog på vår egna begäran. Detta för att jag känner att han är ganska muskelsvag och lite sen i sin utveckling. Men vad gör neurologen? Tar de prover? Eller gör de bara en fysisk bedömning? Någon som haft bebis hos neurolog? Hur lång tid har det gått innan ni fått "diagnos"? Snälla berätta så jag slipper oroa ihjäl mig till den 1 april.
hej!
min yngsta son blev skickad till en sjukgymnast när han var 5,5månad (jag tror att det var 5,5månad
kommer inte ihåg exakt) han kunde inte lyfta på huvudet i magläge och kunde inte heller
hålla huvudet särskilt bra.
sjukgymnasten skickade direkt till neurolog och det neurologen gjorde var (i ordning)
- blodprover (screena för kromosomavvikelse bland annat och en massa andra som
ämnesomsättningsprover)
- ultraljud på hjärtat
- synkoll
- muskelbiopsi
- ultraljud på njurar
- mr på hjärnan
- ryggmärgsprov (samtidigt som mr)
de hittade ingenting som kunde påverka hans muskelsvaghet. utredningen tog dock från
oktober 2010 till maj 2012. i höstas (2013) blev han utskriven från neurologen, han är dock
fortfarande kvar på habiliteringen och har en sjukgymnast, arbetsterapeut, logoped
och specialpedagog
måste ju tillägga att idag är han nästan helt ikapp grovmotoriskt (han blir fyra om en vecka)
han har en bit kvar med finmotoriken och talet men är påväg. de har fortfarande ingen aning
om varför det blev så här...