• Anonym (mögel)

Vagnen har möglat i förskolans förråd.

På mitt barns förskola sover alla i vagn utomhus, vilket jag tycker är toppenbra. Alla barn har sina egna vagnar att sova i, som föräldrarna har tagit med sig hemifrån. I höstas byggdes ett vagnförråd där vagnarna förvaras när barnen inte sover, över nätter och på helger. Åkpåsar och andra sovtillbehör förvaras inne på förskolan.

I fredags tog jag hem vagnen för att tvätta den och pumpa hjul och sådär, och upptäckte då att den börjat mögla. Det är inte mycket, men det går ju inte att få bort och jag låter absolut inte mitt barn ligga och sova i en möglig vagn. Jag tog med en annan vagn idag (tur att vi har två!) och jag berättade för personalen vad jag upptäckt. De tog omedelbart ut alla vagnar ur förrådet och så länge får de förvaras inomhus nattetid, och de skulle prata med de som byggt förrådet.

Min fundering är om man kan yrka på någon form av ersättning från förskolans håll, brukar det finnas någon försäkring som täcker förstörda vagnar? Vi har tur och har en extra vagn som kan användas, men alla har ju inte det. Jag ska förstås prata med personalen och förskolechefen, men vi ska resa bort i morgon och kommer inte ha tillfälle att prata med dem resten av veckan. Har någon av er erfarenhet?

• Svar på tråden Vagnen har möglat i förskolans förråd.
  • bomman

Så har det blivit på ett par av våra vagnar. Blir ju ofta så när de förvaras i kalla utrymmen. Vi har lyckats tvätta och få bort möglet med markis-tvätt. Finns lite olika sorter.

• Flaskpostaren
    viseversa skrev 2014-03-24 21:15:30 följande:
  • Anonym (pia)

Klorin brukar funka mot mögel

• Anonym (mögel)
    Flygfotogen skrev 2014-03-24 21:17:58 följande:
    Har ni ingen hemförsäkring då?
    Det har vi förstås, men täcker den sånt? Det vore ju bra i så fall, för vi kommer behöva skaffa en ordentlig sovvagn till dottern.
    bomman skrev 2014-03-24 21:11:54 följande:
    Så har det blivit på ett par av våra vagnar. Blir ju ofta så när de förvaras i kalla utrymmen. Vi har lyckats tvätta och få bort möglet med markis-tvätt. Finns lite olika sorter.
    Låter inte så lockande att använda när man måste ha skyddsutrustning på sig? Jag vill inte ha ett barn sovandes i en vagn inpregnerad med det tror jag, men tack för tipset!
    Anonym (pia) skrev 2014-03-24 21:18:18 följande:
    Klorin brukar funka mot mögel

Jo, men eftersom vagnen är svart så lär det inte bli så vackert med blekta klorinfläckar på, men tack!

• viseversa

Har hört att man kan lägga mögliga tyger i filmjölk ett dygn och sen tvätta i maskin som vanligt. Med då krävs ju att det går att plocka av tyget.

• Anonym (..)
    Anonym (mögel) skrev 2014-03-24 21:22:14 följande:

Jo, men eftersom vagnen är svart så lär det inte bli så vackert med blekta klorinfläckar på, men tack!

Fast om den skall användas på förskolan till att sova i kanske det inte gör något om den inte är allra snyggast?
  • bomman

Vad köper du för markistvätt? Vår har ingen impregneringen i? Dessutom svanen märkt. Googla lite så hittar du massor olika sorter!

Svar på tråden Vagnen har möglat i förskolans förråd.