• Liset

Gravid och svårt att andas/tryck över bröstet!

Hej! Jag är gravid i v.20, och de senaste dagarna har jag börjat få ett "tryck" över bröstet... Känns som jag får svårt att andas, nästan som att nån står på bröstet på mig! Nån som vart med on liknande?

• Svar på tråden Gravid och svårt att andas/tryck över bröstet!
  • Bergkwist85

Har du stor mage å bär bäbis högt? Jag tyckte det va tungt att andas när bäbisen inte hade fixerat sej.

• Miss84

Japp, båda gångerna! Särskilt när jag legat på rygg. Helt normalt tror jag. Men du kanske ska ringa någon om du är orolig.

• Liset
    Bergkwist85 skrev 2014-03-24 21:33:20 följande:
    Har du stor mage å bär bäbis högt? Jag tyckte det va tungt att andas när bäbisen inte hade fixerat sej.

Jag har rätt stor mage för att vara i v.20... Men bebis ligger inte jättehögt! Kan vara så att den hamnar så den ger mig lite tryck, för är främst när jag ligger på rygg! Tack för svar!
  • lovea01

Ja alla 3 gångerna men värst va det med 3an, kändes ibland som mina revben höll på att gå sönder och fick svårt o andas. Värst va det när man låg på rygg, gick över när bebis fixerade sig. Och det är nog vanligt när bebisen växer som mest och det ska bli plats. Har hört att det vidgas en del och att bröstkorgen blir lite större när man är gravid men som går tillbaka sedan. Låter ju isåfall logiskt med värk osv vet inte:)

• Bergkwist85
    Liset skrev 2014-03-24 22:11:30 följande:
    Jag har rätt stor mage för att vara i v.20... Men bebis ligger inte jättehögt! Kan vara så att den hamnar så den ger mig lite tryck, för är främst när jag ligger på rygg! Tack för svar!

Aha. Ja rygg går ju inte ligga på när man ha börjat få mage, då går det verkligen trögt att andas. Iaf så upplever jag det. Är i v39+3 å det går inte ligga på rygg, knappt vända sej hihi... Hoppas det snart är över.
  • Liset
    Bergkwist85 skrev 2014-03-25 06:22:29 följande:
    Aha. Ja rygg går ju inte ligga på när man ha börjat få mage, då går det verkligen trögt att andas. Iaf så upplever jag det. Är i v39+3 å det går inte ligga på rygg, knappt vända sej hihi... Hoppas det snart är över.

Jo jag har börjat märka detta! :-P Men då verkar ju allt vara som det ska iaf! Oj, vad mysigt, då tittar ju snart liten ut! Ett stort lyckatill!
  • aurora1827

Om det är ett kraftigt tryck kan det vara en låsning i bröstryggen, jag hade så med mitt första barn. Då sa alla också att det var normalt, förlossningen blev ett helvete. Så jag rekommenderar att i alla fall knata iväg till sjukgymnast eller naprapat och få det kollat, är det en låsning så går det nämligen att fixa.

Är många som går med besvär med rygg och bröstkorg helt i onödan för att man tror att det ska vara så - men bara för att det kommer när man är gravid betyder det ju inte att man inte kan må betydligt bättre med behandling.

Svar på tråden Gravid och svårt att andas/tryck över bröstet!