• Brio

Frosta fönster med fil?!

Alltså, ni som frostar fönster med filmjölk, är det verkligen helt luktfritt? Jag såg detta fenomen första gången förra veckan i en grupp på FB. Min första tanke var att det måste lukta, men flera intygade att inte gör det. 

Om man lämnar intorkad fil i en tallrik så luktar det, lukten borde väl inte försvinna enbart för att filen sitter på en glasruta?

Och vad händer när det blir imma på fönsterna, börjar det inte ens lukta då?

• Svar på tråden Frosta fönster med fil?!
  • nuharjagbytt

Nu har jag inte testat på fönster men intorkad fil luktar inte. Det är först när man har till vatten och låter det stå som det kan bli sunkigt. Lite imma som torkar igen borde inte vara något problem.

Är lite nyfiken på i vilket rum folk har använt filmjölk för att frosta fönster?

• La Lola

När jag gick på mellanstadiet fick vi måla med fil o färg på rutorna. Så gick vi på jullov.
    Och när vi kom tillbaka fick vi sitta i ett grupprum o ha lektioner tills rutorna var putsade.

Det stank!!!

Så jag skulle inte måla med fil på fönstren.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • cloudberry79

Jag minns att vi målade med temperafärg blandad med filmjölk när jag gick på fritids för hundra år sedan Det luktade inte, utan stelnade jättefort och blev fint. Har sett på senaste att många har använt just filmjölk och tejp för att göra tillfälliga insynsskydd. Billigt och enkelt att ta bort om man ångrar sig... Har faktiskt funderat på att testa själv.

Just NO.
  • ilva

hej!

Jag provade det i förrgår och det funkar! Använde ett par matskedar till ett stort fönster och fick det riktigt tunt med hjälp av en fin roller. Iom att det är så tunt på en fin yta så torkar det snabbt och två varv ger ett frostat fönster med jämn yta :) 

Vad gäller lukt, har inte luktat något än. Vårsolen har gassat på ordentligt och ingen lukt känns, inte ens om vi sätter snytan mot fönstret och försöker finna någon lukt! 

Vad gäller imma, ingen aning. Men kan tänka mig att filen inte står emot större mängd fukt och att ytan påverkas, så isåfall är det nog bara göra om det :)

lycka till de som tänker prova! (sjukt värt!)

• Annettnorra

Nej det luktar inte ett smack. Man målar inte på med tjocka lager utan jättetunt När det torkat blir det frostat och totalt luktfritt. Givetvis inte på utsidan av fönstret. Kommer det fukt på återgår det ju till Filmjölk. Det är ju därför det går att tvätta av det med ljummet vatten. En perfekt grej som är billig och enkel att byta. Att det stank i klassrummet beror säkert på att man målat med ett tjockt lager , då torkar det inte ,utan då möglar det.

• Blåbärssylt0
    Brio skrev 2014-03-24 22:23:20 följande:

Alltså, ni som frostar fönster med filmjölk, är det verkligen helt luktfritt? Jag såg detta fenomen första gången förra veckan i en grupp på FB. Min första tanke var att det måste lukta, men flera intygade att inte gör det. 

Om man lämnar intorkad fil i en tallrik så luktar det, lukten borde väl inte försvinna enbart för att filen sitter på en glasruta?

Och vad händer när det blir imma på fönsterna, börjar det inte ens lukta då?

Jo det luktar! Mina fönster luktar gammal urin. Offentlig toalett. Jag måste tvätta bort filmjölken. 
Svar på tråden Frosta fönster med fil?!