• deppsyster

    Hur ska jag kunna hjälpa min syster?

    Jag behöver hjälp.. Vad kan man göra för att hjälpa en deprimerad lillasyster på 17 år?

    För ett år sedan skildes våra föräldrar. Vår pappa övergav oss mer eller mindre för en annan familj och jag och min syster hade inte anat något. Det kom verkligen som en chock för oss, och min syster tog det väldigt hårt. Mitt upp i denna sorg, dog vår morfar väldigt hastigt som stod oss nära och vår farbror valde att inte längre stanna kvar på denna jord. Vi gick igenom tre sorger tillsammans, och som storasyster valde jag att inte tappa fotfästet utan istället bära min syster på ena axeln och min mamma på andra. Det har varit ett jobbigt år, fruktansvärt jobbigt för oss alla tre, men vi försöker gräva oss ur den sorgen så gott vi kan. 
    Vad som känns jobbigast just nu är att min kära, otroligt underbara, och alltid så glada lillasyster, har det otroligt tufft och äter lyckopiller för att överhuvudtaget vilja öppna ögonlocken på morgonen. Hon vill inte kliva upp ur sängen och hon vägrar äta.
    För några månaders sedan fick hon stora knölar bak i nacken, läkarna konstaterade att det endast var lymfkörtlarna som svullnat upp, men att de snart skulle försvinna. Läkarna har berättat att de symtom hon har liknar cancer (det var alltså mer än bara körtlarna), men att det inte är cancer. Idag, flera månader senare är hon fortfarande lika sjuk. Läkarna tar ständigt nya tester, men de får inte fram vad som är felet. Senast visade hennes ekg tester inte bra, så nu ska hon vidare till sjukhuset. Det är vid sådana här tillfällen som man som storasyster verkligen får panik. Vad kommer hända? Kommer hon snart bli bra igen? Finns det något jag kan göra? Nej.. vi sitter bara och väntar på vad de nya testresultaten kommer säga. 
    Hennes pojkvän som varit vid hennes sida sedan skilsmässan, var otrogen mot henne för några veckor sedan. Så deprimerad och förstörd hon är, ber hon honom att ta tillbaka henne. Hon känner att alla lämnar henne så hastigt. Jag har aldrig varit så arg i mitt liv som jag är på honom. Han sprider falska rykten om henne att hon är en hora, att hon är gravid. Han hotar hennes vänner att de ska lämna henne, och om någon kille skulle våga prata med henne så skulle han slå ihjäl dom. På första festen hon orkade ta sig till på länge, var han där och tryckte upp flera killar mot väggen för att de pratade med henne. Han kastade ut henne från festen. Nu skickar han bilder till hennes telefon där han tar på andra tjejer. Hans beteende är sjuk och jag skulle vilja anmäla honom för att få stopp på hennes lidande. Frågan är om det går?

    Min lillasyster. Som jag älskar mest i världen. Jag skulle offra allt för henne, för att hon ska få vara lycklig. Jag känner mig otillräcklig. Snart kan jag inte hålla upp längre, snart orkar inte mina ben att bära familjen längre. Mitt hjärta brister av att se henne ligga i sängen och tyna bort. Smal som ett löv, och så otroligt ledsen och deprimerad som hon är. Vad ska jag göra? Är det någon som känner igen sig i att känna sig otillräcklig som storasyster?

    Så tacksam för alla svar. Kom gärna med idéer om hur jag kan få upp henne ur sängen och få henne att bli gladare igen.. Jag är desperat och tacksam för all hjälp jag kan få!!

  • Svar på tråden Hur ska jag kunna hjälpa min syster?
  • Marlean

    Försök göra små vardagssaker som kan göra hennes dagar ljusare. Exempelvis ge henne blommor, hitta på saker med henne, ta henne på spa (kan ju vara bra att komma ifrån pojkvännen också och ha "tjejsnack"). Pinterest kan ge dig en massa idèer om du vill ha. I början kommer det kännas som om allt är hopplöst, men med tiden borde det ge resultat. Ge bara inte upp.

  • Akua

    För det första så äter hon inte lyckopiller. Finns inga sådana piller. Men det vet du säkert, men att uttrycka sig så är fel. Att tro att Detroit lyckopiller är också olyckligt för du kan käka sådana piller utan tag det gör rätt skit med ens humör. Det har visats i studier att fysisk aktivitet är lika effektivt som antidepressiv medicin. Så försök få ut henne på fysisk aktivitet. Ta en promenad Råå något mysigt område. När man promenerar kan det vara enklare ståtarna om jobbiga saker också så då tjänar promenaden två syften. Ni kanske kan göra det varannan dag om du bor nära. Går hon hos någon terapeut och pratar??

Svar på tråden Hur ska jag kunna hjälpa min syster?