• Mattson3

Vad är detta? Halsfluss? *BILD*

Har så jäääkla ont i halsen, kan knappt svälja! Har haft det så i cirka 3 dagar nu så bestämde mig att titta ner i halsen och det ser hemskt ut! Är det halsfluss tro? Om inte vad är det? Kommer det gå över av sig själv? Har så himla ont! Finns det NÅGOT jag kan göra för att det ska göra mindre ont? 

• Svar på tråden Vad är detta? Halsfluss? *BILD*
  • Mattson3

Klockan är halv två på natten och inte tänker jag väcka mamma för att köra mig till akuten om det nu visar sig vara halsfluss.
    Det här är ett forum, tanken är liksom att ställa frågor samt svara på frågor, tipsa osv. Jag undrade framför allt om någon vet vad det är och om de i sådana fall vet något jag kan göra för att lindra smärtan fram tills dess att jag ringer vårdcentralen i morgon.

• Mattson3
    muckel skrev 2014-03-25 01:21:20 följande:
    Gå till doktorn.
    Klockan är halv två på natten och inte tänker jag väcka mamma för att köra mig till akuten om det nu visar sig vara halsfluss.
    Det här är ett forum, tanken är liksom att ställa frågor samt svara på frågor, tipsa osv. Jag undrade framför allt om någon vet vad det är och om de i sådana fall vet något jag kan göra för att lindra smärtan fram tills dess att jag ringer vårdcentralen i morgon.
  • Adopterad från Vietnam

Fyra kriterier som man går efter vid diagnos av halsfluss är:
    -Feber på över 38,5 grader
    -Avsaknad av hosta
    -Röda halsmandlar med beläggningar
    -Svullna och ömmande lymfkörtlar i käkvinklarna
    Har man minst tre av dessa kan man be vårdcentralen göra ett snabbtest för bakterien som orsakar halsfluss(streptokocker). Ofta läker dock halsfluss ut utan behandling.

Har man inte alla kriterier ovan och samtidig hosta, snuva eller heshet är det troligen en virusinfektion och i så fall gör man inga halsflusstester på vårdcentralen.

• Läkarstudenten

Skulle gissa på halsfluss (eller om du bor i Sovjetunionen utan vaccination; difteri ). Allvarligt, det kan vara halsfluss så man kan gå till VC. Här nere i Skåne vet jag att man ogärna ger antibiotika pga risk för resistens, men man kan alltid testa

• katt33
    Mattson3 skrev 2014-03-25 01:27:09 följande:
    Klockan är halv två på natten och inte tänker jag väcka mamma för att köra mig till akuten om det nu visar sig vara halsfluss. Det här är ett forum, tanken är liksom att ställa frågor samt svara på frågor, tipsa osv. Jag undrade framför allt om någon vet vad det är och om de i sådana fall vet något jag kan göra för att lindra smärtan fram tills dess att jag ringer vårdcentralen i morgon.

Det bästa är att ringa din vårdcentral direkt dem öppnar eller redan nu ringa sjukvårdsupplysningen för råd/tips
  • Logica

Du behöver knappast till akuten på natten utan kan vänta till nu på morgonen, ser ut som halsfluss och du behöver inte ha feber för att ha det, ring din vc och kolla upp halsen

• Bergkwist85

Halsfluss!! Vc kommer säga att du ska käka strepsil elle bafusin. Tror inte man få nått annat för halsen idag.

• Zopiklon

Ipren eller Alvedon brukar funka bra mot smärta Honungsvatten. Har du eller får hög feber sök till VC.

Svar på tråden Vad är detta? Halsfluss? *BILD*