• missfix

    Nyttiga recept och tips!

    Jag försöker äta nyttigt för att må bra, men har slut på idéer. Så har ni några goda recept på nyttig mat så skriv gärna dem :) man kan aldrig få för mycket.

  • Svar på tråden Nyttiga recept och tips!
  • Mandel

    Vad är nyttigt för dig?

    Fettsnålt?
    Sockerfritt?
    Vegan?
    Eller vad?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • missfix
    Mandel skrev 2014-03-25 09:48:55 följande:
    Vad är nyttigt för dig?

    Fettsnålt?
    Sockerfritt?
    Vegan?
    Eller vad?
    Fettsnålt och sockerfritt, försöker gå ner några kilo i vikt nämligen och det är de jag känner passar mig bäst.
  • Idun

    jag är ingen expert och följer ingen diet men jag kan lista vad jag brukar äta:

    jag äter mycket; Broccoli, spenat, sparris, sockerärtor, ärtor, zucchini, paprika, linser, kikärtor, lax, kyckling, lättmjölk, lätt CF, kvarg, bär, färskost, grovt bröd, kokt skinka/rökt kalkon, knäckebröd, bulgur, hirs, ägg, halloumi, morötter, tomatbaserade soppor/grytor.

    Exemepel på rätter:


    Kycklingfile med bulgursallad och kvarg.


    - stek kycklingfile i panna tills den får färg, har på vatten, pressad vitlök, soja, peppar, en bit buljongtärning och så får kycklingen sjuda färdigt i pannan. Kokar bulgur, blandar med grönsaker, oftast delade coctailtomater och gurka. kryddar med örtsalt. sen äter jag med kvar kryddad med antingen vitlök eller mynta.

    Halloumi och jordgubbssallad

    steker halloumi tills den får färg, serverar som en sallad med ruccola, jordgubbar och så ringlar jag över balsamvinäger.

    stekt lax med ärtmos + dijonsenap-kvarg.


    steker laxen, gör mos på ärtor, sen blandar jag kvarg med lite dijonsenap och har till.

    Hirstaco - långt recept men finns om man googlar.

    kall bulgur och linssallad:


    kokar svarta små linser och bulgur, blandar, har i oliver, soltorkade tomater, balsamvinäger, olivolja, persilja, ev örtsalt. Bra matlåda, gott med vitlöksyoughurt/kvarg till.


    kycklingfile med guacamole, coctailtomater och groddar

    Ugnsbakad lax med fetaosttäcke:


    - lägger en laxfile i en ugnsform, smular över fetaost, lägger halverade coctailtomater i formen. Äter med kvarg (såklart) och kanske kokt broccoli eller liknande

    stekt lax med lättkokta sparris och kvarg smaksatt med citronsaft+ citronskal.

    sallad med ruccola, lufttorkad skinka, soltorkade tomater, oliver, ev fetaost, pesto.

    fettsnål bealiknande sås: 5 dl creme fraiche + 1/2-1 grönsaksbuljong + 1-2 tsk torkad dragon, värm.

    Kan komma med fler tips/recept om du vill ha :)

  • missfix
    Idun skrev 2014-04-16 01:01:09 följande:

    jag är ingen expert och följer ingen diet men jag kan lista vad jag brukar äta:

    jag äter mycket; Broccoli, spenat, sparris, sockerärtor, ärtor, zucchini, paprika, linser, kikärtor, lax, kyckling, lättmjölk, lätt CF, kvarg, bär, färskost, grovt bröd, kokt skinka/rökt kalkon, knäckebröd, bulgur, hirs, ägg, halloumi, morötter, tomatbaserade soppor/grytor.

    Exemepel på rätter:


    Kycklingfile med bulgursallad och kvarg.


    - stek kycklingfile i panna tills den får färg, har på vatten, pressad vitlök, soja, peppar, en bit buljongtärning och så får kycklingen sjuda färdigt i pannan. Kokar bulgur, blandar med grönsaker, oftast delade coctailtomater och gurka. kryddar med örtsalt. sen äter jag med kvar kryddad med antingen vitlök eller mynta.

    Halloumi och jordgubbssallad

    steker halloumi tills den får färg, serverar som en sallad med ruccola, jordgubbar och så ringlar jag över balsamvinäger.

    stekt lax med ärtmos + dijonsenap-kvarg.


    steker laxen, gör mos på ärtor, sen blandar jag kvarg med lite dijonsenap och har till.

    Hirstaco - långt recept men finns om man googlar.

    kall bulgur och linssallad:


    kokar svarta små linser och bulgur, blandar, har i oliver, soltorkade tomater, balsamvinäger, olivolja, persilja, ev örtsalt. Bra matlåda, gott med vitlöksyoughurt/kvarg till.


    kycklingfile med guacamole, coctailtomater och groddar

    Ugnsbakad lax med fetaosttäcke:


    - lägger en laxfile i en ugnsform, smular över fetaost, lägger halverade coctailtomater i formen. Äter med kvarg (såklart) och kanske kokt broccoli eller liknande

    stekt lax med lättkokta sparris och kvarg smaksatt med citronsaft+ citronskal.

    sallad med ruccola, lufttorkad skinka, soltorkade tomater, oliver, ev fetaost, pesto.

    fettsnål bealiknande sås: 5 dl creme fraiche + 1/2-1 grönsaksbuljong + 1-2 tsk torkad dragon, värm.

    Kan komma med fler tips/recept om du vill ha :)


    Tack så jättemycket, många goda recept och inte heller för krångliga vilket jag uppskattar :) ska nog testa något av dem.

    Fast nu bryr jag mig iofs inte så mycket om det eftersom jag är gravid men sen lär det bli mer aktuellt :) 
  • MikaelaJD

    Jag brukar göra en enkel quinoa-sallad med de grönsaker jag har hemma. Till det brukar jag steka lite halloumi. Både nyttigt och gott! :) 

Svar på tråden Nyttiga recept och tips!