Anonym (Undrar) skrev 2014-03-25 10:34:01 följande:
Vi ganska stor umgängeskrets. Blir ofta bortbjudna på middagar hos olika familjer. Vi bjuder igen också. Barnens vänner som fyller år. Släkt och kusiner fyller år. Jag tycker att vi lägger en förmögenhet på presenter varje månad. När vi är bortbjudna på middag så brukar vi ta med en flaska vin på ca 100 kr och en blombukett. Presenter till barnens kompisar när de fyller år ca 150 kr. När vi får besök får vi också jättefina presenter, folk lägger ju ut så mkt! Jag vill bara att de ska komma som de är! Skulle inte ta illa upp om de kom tomhänta! Skulle nästan vara skönt! Känns som att vi kommer med rätt standard och tråkiga presenter. Hur mkt lägger ni ut? Vad brukar ni köpa? Har ni tips på bra presenter som inte kostar så mkt?
Jag tar aldrig med något till en middag, tycker det känns lite överdrivet. Det är mina vänner oftast, och jag gengäldar ju "tjänsten" genom att bjuda hem dom ibland också. Är det hos nya människor eller hos min makes föräldrar eller något mer speciellt så kanske vi tar med oss lite praliner eller en flaska vin, men aldrig med än så. Aldrig mer än 100 kr och det är inte ofta alls det händer ens.
Till barnens kompisar köper dom själva presenter, för dom har riktigt hög månadspeng.och sparar mycket så det ska gå till allt. Ha dom slut på pengar så kan dom får lite uppgifter av mig att göra, för jag vill att dom ska uppskatta pengars värde. Varför ska jag köpa en present till ett barn som mitt barn är vän med? Om det gäller 40-50 kronor, kanske om barnet är en jävligt nära vän som beter sig bra mot mig. Men oftast betalar mina barn själva och dom slår och själva och är jätteglada när dom ger bort något till någon annan som dom jobbat och sparat till. Det betyder mer då.
Till mina vänner brukar det blir för en 100 lapp, om jag är bjuden till en fest eller så. Till mina bästa vänner (då jag tycker att dom är en del av min familj nästan) så lägger jag mellan 500-1000 kronor. Ibland jag har betalt en spaweekend eller en kryssning till deras födelsedagar, så mycket värderar jag sann vänskap. Jag väntar mig dessutom ingenting tillbaka någonsin.
Ja, det är väl typ så. Och för att få något att jämföra med så lägger jag ca 2000 på min man och ca 3-5 tusen på mina barn. Då betalar jag ju tillsammans med min man men ja. Ungefär så.