• Anonym (Undrar)

Vad lägger ni ut på presenter till vänner och bekanta?

Vi ganska stor umgängeskrets. Blir ofta bortbjudna på middagar hos olika familjer. Vi bjuder igen också. Barnens vänner som fyller år. Släkt och kusiner fyller år. Jag tycker att vi lägger en förmögenhet på presenter varje månad. När vi är bortbjudna på middag så brukar vi ta med en flaska vin på ca 100 kr och en blombukett. Presenter till barnens kompisar när de fyller år ca 150 kr. När vi får besök får vi också jättefina presenter, folk lägger ju ut så mkt! Jag vill bara att de ska komma som de är! Skulle inte ta illa upp om de kom tomhänta! Skulle nästan vara skönt! Känns som att vi kommer med rätt standard och tråkiga presenter. Hur mkt lägger ni ut? Vad brukar ni köpa? Har ni tips på bra presenter som inte kostar så mkt?

• Svar på tråden Vad lägger ni ut på presenter till vänner och bekanta?
  • Anonym (Mr Right)

Jag har aldrig köpt presenter till släkt och vänner om inte någon vän har fyllt jämt och bjuder på stor fest, annars blir det inte att jag köper något. Vin och blommor om man blir bortbjuden är väl en OK gest men, inget jag praktiserar i allmänhet.
    Barn däremot, där kan man ju köpa vad ens plånbok räcker till. Tycker det finns massor av mindre billigare saker i varje leksaksaffär så där ser jag inte ditt problem. Annars är ju det här med presenter hit och dit mellan barnen och deras vänner en av baksidorna med att ha barn. Tycker jag.

• Madmoiselle

Runt 100 kronor. Jag köper ofta saker som personen samlar på, en kompis samlade exempelvis på ett bestickset som kostade runt 100 kronor per del. Så jag gav bort en del i taget, det var mycket uppskattat.

Vad gäller middagarna så prata med de du känner som ofta kommer på middag, kanske känner de samma sak som dig.

• pastamamman

Jag tycker också att det där blir lite överdrivet. Vi försöker hålla det nere men vissa vill inte och dessutom känner man sig så snål när man föreslår att vi inte behöver ge respektive barn födelsedagspresenter etc. En flaska vin när man ska på middag är ok tycker jag, men det har en tendens att dra iväg och eskalera.

• Julia1245

Kan ni inte göra saker själva? Koka en god marmelad med spännande ingredienser och häll upp på burkar med fina etiketter och ge bort till värdparet när ni går på middag, kanske med en påse hembakta skorpor? Sånt är superroligt att få, men kostar er betydligt mindre. Lägger man lite omtanke vid det är det en riktigt fin present. I julas gjorde jag marmelad på morot, apelsin, citron, kardemumma och kanel som smakar helt fantastiskt på bröd med en nypa flingsalt. Gav bort i julklapp till en massa släktingar och de blev jätteglada och älskade den allihop.

• 223

Första gången man kommer hem till någon så kan man ju ha med en liten finare present som en flaska vin och blommor. Men därefter så förväntar sig inte jag presenter. Ibland har jag med mig hemkokt marmelad.

• En blå giraff

Till släkt och vänner köper vi väldigt sällan dyrare presenter. En enkel blomma för en 50-lapp eller ett par lotter kan det bli om t.ex. svärmor fyller år. Fyller någon jämnt kan det väl bli lite mera. Eller om någon fått barn då kan jag köpa babykläder för ett par hundra. Men det är ju inte så ofta. 

Till barnens kompisar brukar jag köpa en present för 60-70 kronor om det är kalas de blir bjudna på. Är väl max 1 gång/månad det händer. 

Försöker att inte köpa så dyra saker heller just för att det inte ska bli inflation med presenterna. Till goda vänner tar jag inte med något speciellt om vi ska på middag heller. Vi brukar istället komma överens att en fixar maten och den andra tar efterrätten. Eller att den som inte står för maten tar med lite vin.

• Anonym (c)

Vänner emellan har vi slutat köpa till och inom släkten köper vi bara till barnen så för oss blir det inga stora summor

• Anonym (present)

Alltså jag ÄLSKAR att ge bort presenter så jag lägger alltid mer än jag planerat på det. Inte om någon bjuder mig på middag eller så, då bjuder jag bara tillbaka. Kanske har med mig något hembakat ibland.
    Om någon släkting fyller år så runt 200(om det inte är mina föräldrar, sambo, syster eller om jag hittar något som jag känner ÅH detta blir perfekt!), om någon fyller jämnt runt 500. När någon vän fyller år brukar jag bjuda på middag ute eller hemma, eller bio.  Har inga barn!

Tips på presenter är som andra skrivit göra egen marmelad, kakor osv. Eller att man ska gå på museum tillsammans, eller ta en fiskedag eller något! En cykeltur med picknick till en strand på sommaren. Sådant som är billigare än saker men ändå uppskattas mer. 

• Anonym (Undrar)

Tack för tipsen!!

• Anonym (*AG)

Beror helt på tillfället och förhållandet, men en gåva värd 150-200 om man är bortbjuden och presenter på 300-800 tycker jag känns helt accepterbart om det händer något speciellt.

Men egentligen så försöker jag bara hitta något som passar personen i fråga och köper det så länge inte priset är helt absurdt. Det är bättre att ge en present som man verkligen vill ge än något bara för att. Då det är något man verkligen vill ge är jag generellt sett villig att betala lite mer. Det är roligare så.

• Minniemousemommy
    Anonym (Undrar) skrev 2014-03-25 10:34:01 följande:
    Vi ganska stor umgängeskrets. Blir ofta bortbjudna på middagar hos olika familjer. Vi bjuder igen också. Barnens vänner som fyller år. Släkt och kusiner fyller år. Jag tycker att vi lägger en förmögenhet på presenter varje månad. När vi är bortbjudna på middag så brukar vi ta med en flaska vin på ca 100 kr och en blombukett. Presenter till barnens kompisar när de fyller år ca 150 kr. När vi får besök får vi också jättefina presenter, folk lägger ju ut så mkt! Jag vill bara att de ska komma som de är! Skulle inte ta illa upp om de kom tomhänta! Skulle nästan vara skönt! Känns som att vi kommer med rätt standard och tråkiga presenter. Hur mkt lägger ni ut? Vad brukar ni köpa? Har ni tips på bra presenter som inte kostar så mkt?

Jag tar aldrig med något till en middag, tycker det känns lite överdrivet. Det är mina vänner oftast, och jag gengäldar ju "tjänsten" genom att bjuda hem dom ibland också. Är det hos nya människor eller hos min makes föräldrar eller något mer speciellt så kanske vi tar med oss lite praliner eller en flaska vin, men aldrig med än så. Aldrig mer än 100 kr och det är inte ofta alls det händer ens.

Till barnens kompisar köper dom själva presenter, för dom har riktigt hög månadspeng.och sparar mycket så det ska gå till allt. Ha dom slut på pengar så kan dom får lite uppgifter av mig att göra, för jag vill att dom ska uppskatta pengars värde. Varför ska jag köpa en present till ett barn som mitt barn är vän med? Om det gäller 40-50 kronor, kanske om barnet är en jävligt nära vän som beter sig bra mot mig. Men oftast betalar mina barn själva och dom slår och själva och är jätteglada när dom ger bort något till någon annan som dom jobbat och sparat till. Det betyder mer då.

Till mina vänner brukar det blir för en 100 lapp, om jag är bjuden till en fest eller så. Till mina bästa vänner (då jag tycker att dom är en del av min familj nästan) så lägger jag mellan 500-1000 kronor. Ibland jag har betalt en spaweekend eller en kryssning till deras födelsedagar, så mycket värderar jag sann vänskap. Jag väntar mig dessutom ingenting tillbaka någonsin.

Ja, det är väl typ så. Och för att få något att jämföra med så lägger jag ca 2000 på min man och ca 3-5 tusen på mina barn. Då betalar jag ju tillsammans med min man men ja. Ungefär så.

• ica
    pastamamman skrev 2014-03-25 14:48:07 följande:
    Jag tycker också att det där blir lite överdrivet. Vi försöker hålla det nere men vissa vill inte och dessutom känner man sig så snål när man föreslår att vi inte behöver ge respektive barn födelsedagspresenter etc. En flaska vin när man ska på middag är ok tycker jag, men det har en tendens att dra iväg och eskalera.

Värdinnegåvor känns lite onödigt.
    223 skrev 2014-03-25 17:43:42 följande:
    Första gången man kommer hem till någon så kan man ju ha med en liten finare present som en flaska vin och blommor. Men därefter så förväntar sig inte jag presenter. Ibland har jag med mig hemkokt marmelad.

Saker man gjort själv blir billigare men visar äkta omtanke.
  • Anonym (Abc)

Till barnens kompisar köper jag för 100-150kr, till släktens barn köper jag för ca 4-500kr per familj så ju fler barn desto mindre summa per barn. Till vänners barn köper jag vad jag känner för utan att tänka så mycket på priset, ca 300kr blir det väl.

• Anonym (mamma)

Till barnens närmaste kompisar brukar jag handla presenter för kanske 200 kronor. Är det någon kompis som vi inte känner lika bra är det runt 100 lappen. Present till släkt köper jag sällan men dom närmaste som mamma, pappa osv lägger jag gärna några 100 lappar på. Blir man bortbjuden till släkt och vänner kan man ju köpa en blomma eller något kanske :)

• Anonym (Undrar)

Håller med om att egengjorda presenter är billigare och roligare att ge och få. Men jag brukar oftast inte ha tiden att fixa nåt sånt...

• Ann Nelly

Jag gillar värdinnegåvor!
    Och nej, jag är inte någon kapitalist utan bara väldigt noga med uppförande och artighet.
    Skulle aldrig gå bort på middag utan att ha med mig något. Vin, blommor eller någon liten sak som ljuslykta eller dylikt.
    Men det behöver inte vara något dyrt alls.

Jag själv kan köpa för allt mellan 50 - 200:- beroende på vem det är, vilken typ av bjudning det är eller hur ofta man ses typ. Är det födelsedag så kan det förstås bli dyrare beroende på hur nära man är.

Och jag tycker själv det är en trevlig gest när mina gäster har med sig något till oss men en tulpanbukett för 30:- räcker jättebra.
    För en "vanlig" middag så behöver det absolut inte köpas något mer än så.
    Handlar INTE om summan alls utan bara om att uppmärksamma den man är bjuden till, att visa sin uppskattning för att värden/värdinnan ansträngt sig.

I ärlighetens namn skulle jag nog faktiskt bli lite stött/sårad om jag hade ordnat exempelvis en middag med trerätters, vin etc och gästerna inte hade med sig något alls.
    Men nu umgås vi ju med folk som har ungefär samma vanor som oss, så den situationen har inte uppstått så ofta.

Man kan ju bygga upp ett litet lager av "gå bort"-presenter. Gjorde jag när sonen sprang på massa kalas när han var yngre. Köpte när jag sprang på något på rea eller så och sparade till lämpligt kalas.
    La nog runt 100:- på presenterna per barn då tror jag, plus minus 20 spänn.

Samma princip kan man använda sig av till värdinnegåvor. Titta på reabord på Åhlens, Cervera etc och köp om du råkar på fina billiga saker. Kan vara skål, vas, ljuslykta, pläd, fina servetter & ljus, kakformar, muffinsformar, kokböcker etc. Sen är det bara att plocka från "lagret" när det är dags för bjudning.

• Dixie

går vi bort på middag brukar det bli en flaska vin eller blommor - inte både och - eller något liknande. På hösten brukar jag göra sylt och marmelad att ha med som present. 

ska barnen på kalas blir det present mellan 50-100 kr, ofta köper jag ett lager med tex böcker på bokrean. 

Svar på tråden Vad lägger ni ut på presenter till vänner och bekanta?