Ni som är sekreterare eller receptionist, vad har ni för utbildning?
Jag skulle vilja jobba som sekreterare eller receptionist. Ni som jobbar inom något av detta områden vad har ni för utbildning? Och vad är era arbetsuppgifter?
Jag skulle vilja jobba som sekreterare eller receptionist. Ni som jobbar inom något av detta områden vad har ni för utbildning? Och vad är era arbetsuppgifter?
Hotellutbildning.... jag jobbar i receptionen på ett scandiahotell
Jag jobbar på en församlingsexpedition. Det är lite receptionsjobb, telefonväxel och hemsida mm
Jag är utbildad fritidsledare med stort data intresse.
Ingenting alls utöver gymnasiet. Inte ens gått en datakurs nånsin.
Min sambo jobbar som nattportier på scandic. Där behövs ingen utbuldning mer än att man måste kunna göra sig förstådd på och förstå engelska. Ingen av hans arbetskamrater i receptionen, varken på dagen eller på natten, har gått hotell- och restaurangutbildningen på gymnasiet.
Vår nyanställda har läst en del ekonomi på högskolan, det var ett krav från chefen
Jag jobbar idag som assistent till koncernchefen på ett stort företag och har oerhört stort eget ansvar och inflytande, men började min "karriär" i en rececption, blev sedan sekreterare och har fortsatt på den vägen. Det är ett oerhört roligt och omväxlande jobb, och ofta finns möjlighet att utvecklas och få mycket ansvar om man är intresserad och har fallenhet för yrket. För det skulle jag säga att man måste ha. Vissa människor passar inte alls i den typen av serviceroll, för det är en förutsättning att man är social, smidig, lyhörd och serviceinriktad för att göra ett bra jobb. Jag har ingen utbildning utöver gymnasiekompetens förutom att jag gått ett antal datakurser och andra kortare utbildningar under under åren.
En bra receptionist är ovärderligt för ett seriöst företag. Lycka till!
Jobbade med administration tidigare. Gick kontorslinjen på gymnasiet. Började jobb på ett mindre kontor där jag satt i receptionen, tog alla samtal, skrev brev, offerter, skötte in- och utbetalningar, posten och faktureringen. Lärde mig senare lönehantering och bokföring.
Blev handplockad till ett annat liknande jobb där jag även hade sekreteraruppgifter som bl a innebar planering för att underlätta chefens jobb, ta fram underlag för olika beslut, göra anteckningar på möten. Det var ett stimulerande, men ibland väldigt stressigt jobb, men vilket jobb är inte det. Det bästa med jobbet var nog att man alltid visste vad som var på gång, vilket gjorde att man kände sig viktig.
Arbetar på ett stort statligt verk som sekreterare, eller som det heter här administrativ assistent. Jag sköter mötesadminiatration, resebokningar, ärendehantering, dokumenthantering allt digitalt som det mesta inom administration numera. Jag gör faktakoll och skapar presentationer inför seminarier och andra framträdanden för mina arbetskamrater. Jag gör stavnings- och språkkontroll av texter som ska ut externt. Jag har gymnasiekonpetens, men för motsvarande jobb söker man idag folk som har högskolea eller en KY- utbildning.
Åh Tack för alla era svar!
Men om jag då vill jobba som sekreterare, vad ska jag studera?
Så det är ingen speciell utbildning för att jobba i reception på tex hotell?
Jag gick Barn och fritid på gymnasiet så där har jag ju inte så mycket att komma med.
Åh Tack för alla era svar!
Men om jag då vill jobba som sekreterare, vad ska jag studera?
Så det är ingen speciell utbildning för att jobba i reception på tex hotell?
Jag gick Barn och fritid på gymnasiet så där har jag ju inte så mycket att komma med.