• Anonym (Gravid)

Löneförhöjning?

Hej! Jag är anställd i eget AB och har beräknat BF i slutet på november. Jag kommer att ha hunnit jobba och få lön i 8 mån innan beräknad förlossning. Jag har två frågor:

1) Jag kommer att få en löneförhöjning i augusti. Kommer min SGI/föräldrapenning baseras på min nya lön?

2) Om jag skulle bli sjukskriven under graviditeten. Påverkas min föräldrapenning av det? Eller blir det bara att SGI fastställs tidigare och jag behåller den när jag sedan ansöker om föräldrapenning i samband med förlossning? 

• Svar på tråden Löneförhöjning?
  • Försäkringskassan

Hej

1) Ja, får du löneökning så kommer din sgi att beräknas på den inkomsten.

2) Blir du sjukskriven så ska inte föräldrapenningen påverkas. Du skriver att du hinner arbeta 8 månader innan beräknad förlossning. Skulle du bli sjukskriven så ser man på avsikten dvs meningen var ju att du skulle hinna arbeta 8 månader före förlossning.

Hälsningar
    Alex, handläggare

• Anonym (Gravid)

Tack för snabbt svar! Vad behöver jag skicka in om jag blir sjukskriven? Senaste lönespecen ihop med läkarintyg? Jag hinner ju som sagt troligen inte jobba 8 mån innan jag blir sjukskriven, men avsikten var som sagt att jobba och få lön 8 månader innan beräknad förlossning. Dvs. från mars (nu) - november. Anledningen till att jag tror att jag kommer bli sjukskriven innan är att jag har en kronisk sjukdom som enligt min läkare oftast leder till sjukskrivning de sista 2-3 mån innan förlossning, och jag vill vara säker på att det inte påverkar min SGI då jag nu har en bra lön!

• Försäkringskassan

Hej!

Skicka gärna in kopia på ett arbetsgivarintyg eftersom det där framkommer anställningsförhållandet, lön mm som vi behöver för att fastställa din SGI.

Du kan även skicka med kopia på ditt anställningsintyg eftersom det på detta intyg ska stå hur länge din anställning gäller.

Hälsningar

Emil, handläggare

• Försäkringskassan

Hej!

Här är en rättelse till mitt förgående svar då jag inte uppmärksammade att du är anställd i eget aktiebolag.

SGI:n beräknas då efter den uttagna bruttolönen som du haft i ditt företag före sjukskrivningen.

Detta uttag måste bekräftas skriftligen via lönebesked eller att en icke jävig person t.ex revisor skriver ett

intyg.

Beräkningen av SGI:n görs sedan efter vad snittinkomsten blir per månad x 12 månader för att på detta sätt

få en årsinkomst.

Hälsningar

Emil, handläggare 

Svar på tråden Löneförhöjning?