• MariaRind

Går på tå.

Hej allihopa. Nu har jag en fråga till er som kanske vet eller har råd eller bara kan lugna denna mamman.. Min son är 1 år och 10 mån... han har nu gått i 1 år prick nästan. Men han går på tå! Visst sätter han ner foten ibland men 98% av dagen består av att endast tårna belastas... Har hört att det är ganska vanligt och allt det där men undrar fortfarande om någon av er har erfarenhet av detta och kan ge mig råd? Vad kan jag göra för att få han att gå på hela foten, mer än att tjata? Läkaren vill vänta tills han är 3 innan man verkligen kollar upp allt.. känns sådär! Hoppas nån av er har erfarenheten som lugnar mig. Tack

• Svar på tråden Går på tå.
  • whydoyoucare

Kan han ha för korta hälsenor? Har inte erfarenhet om det men har hört och sett andra fall. Att senan liksom är för kort så att det blir obehagligt för barnet att sätta ner hela foten eftersom musklerna i benen sträcks ganska ordentligt. 

Att vänta tills han är 3 tycker jag låter lite väl konstigt. Jag hade gått till bvc men bett om en annan läkares åsikt. 

• whydoyoucare

Om du skulle ta hans fot och liksom vinkla den i luften som att han stod på golvet (alltså att du sträcker hälsenan), protesterar han då på något sätt? Tänkte om han uttrycker sig med att det är obehagligt för att det sträcks eller liknande. 

• guinevere

Men han kan gå på hela foten?

Min dotter gick nästan enbart på tå i början. BVC gjorde en snabbkoll att det inte var något fel, vilket vi även själva upplevde att det inte var. Vi har tjatat en del och även gjort det till en lek att gå på enbart hälarna ibland för att inte musklerna ska bli för korta. Nu är dottern 3,5 år och går bara på tå när hon är trött.

• skpklm

Vill verkligen inte komma som en olyckskorp och öka er oro.  Dock,   känner en person,  nu över 30 år gammal.   Hen gick på tå.   Behandlingen som ordinerades i skolåldern var att gå runt runt i vardagsrummet och öva att sätta ner hela foten -  under förälders överinseende.

LÅNGT  senare blev personen medveten om att tågång  är ett av flera symptom på autism...   Utredning är nu begärd.

OBS -  jag påstår absolut inte att autism är enda förklaringen till att någon går på tå!

• Som snö

Är väl ingen fara. Kolla hur Stefan Holm går. En blivande höjdhoppare du har.

2,45. Lätt!!

• cirkusmusen

Jag tror att det är ganska vanligt, och som någon tidigare sa kan det bero på korta hälsenor bara 

• lykantrophona

Det är vanligt. Oftast är det väl bara en fas, ibland kan det bero på korta hälsenor (så länge han *kan* gå  normalt borde det vara okej däremot), ibland på något annat. Ifall du är orolig för korta hälsenor kan du helt enkelt flexa hans fot  då och då för att sträcka ut den, eller be honom att sitta på huk men med hela foten i golvet. ( tranastyrka.se/wp-content/uploads/2012/03/huksittande.asien_.jpg )

skpklm skrev 2014-03-25 18:12:38 följande:
    LÅNGT  senare blev personen medveten om att tågång  är ett av flera symptom på autism...   Utredning är nu begärd.

Visst är det väl kanske vanligt att autister går på tå, men det är mycket saker som är vanligare bland autister (t ex magont eller att sortera grejer), och dem flesta som går på tå är inte autister.
  • MariaRind

Tack för era svar. Ja han kan gå normalt men gör de VÄLDIGT sällan. Typ på natten när han kommer över till vår säng och enstaka gånger på dagen. Därför har jag inte brytt mig, men folk säger nåt om de varje gång man träffar någon och de har fått mig att tänka annorlunda. ..

• Madmoiselle

Jag gick på tå fram tills jag var 7-8 år. Det var inget jag led av på något vis. Sålänge han inte begränsas av att gå på tårna eller mår dåligt av det på något vis tycker jag inte du behöver göra något alls.

• soccermum01

Hej TS, Jag är mamma till en tågångare som är opererad för korta hälsenor. Operationen skedde när hen var 5 år. Hen är INTE autistisk som någon skrev att man kunde vara.
    Vår ortoped väntade också tills hen var c:a 3 innan det gick vidare eftersom det kan gå över av sig själv. Medans vi väntade på utredning så stretchade vi benen och vaderna. Be sjukgymnast om hjälp eller be ortopeden skicka en remiss.
    Prova att låta honom ha träskor på sig. Försök att gå på tå i träskor haha Flört.

Fråga mig vad du vill!

• Bestemor

Inte så ovanligt att barnen går på tårna.

Brukar hjälpa om man låter barnet ha på sig skorna inomhus.

• TopNotch

Som sjukgymnast tänker jag att det måste vara bättre att mota olle i grinden s.a.s. Genom att under lekfulla förhållanden försöka stretcha vadmusklerna (och då även i samma tag hälsenorna) undviker du att det blir ett befäst problem. Blir tågången konsekvent kommer till slut hälsenorna att anpassa sig och bli kortare. Verkar ju onödigt att vänta till 3 år för att sedan ha ett jättejobb med tuffa stretchprogram och ev operation o specialskor o gud vet allt.
    Bums iväg till barnklinikens sjukgymnast o få råd av någon som kan titta på knatten o bedöma bättre. No offence kollegor o läkare därute, men ingen annan än en sjukgymnast eller ortopedläkare med barnkompetens borde göra dessa bedömningar. Lycka till MariaRind!

Svar på tråden Går på tå.