• Anonym (Styvmodern)

Hur ofta är normalt att resa 30 mil tur och retur för en 13-åring

Hej,
    Behöver lite input här. Min man sedan 10 år har ett barn som bor 30 mil bort. Han vill träffa barnet varannan vecka och har hämtat och lämnat vid dörren.
    Vi står för umgängeskostnaderna.
    Detta har slitit mycket på vårt förhållande. Min man reser dessutom minst 2-3 dygn varje vecka i sitt jobb. Varannan fredagkväll kör han och hämtar och mitt söndagen ska barnet lämnas. Jag tycker hela umgängeshelgen blir förstörd.
    Ovanpå det har han dyra hobbies som han vill utöva när han är hemma på egentid.
    Jag känner mig väldigt ner prioriterad av hans jobb som är nr 1 och hans barn som är nr 2. Längtar efter en vuxenrelation där jag blir sedd.
    Någon som har några tips? Är det helt orimligt att tunna ut vistelserna till var 6e vecka, och kanske fokusera mer på någon långhelg ibland. Vanliga helger blir väldigt stressiga. Jag tycker detta plus hans hobbies tär för mycket på vår ekonomi.

• Svar på tråden Hur ofta är normalt att resa 30 mil tur och retur för en 13-åring
  • Anonym (sara)

Kan inte barnet ta tåg/buss till er och hämtas på station istället ? Borde väl bli billigare med ? 

• En blå giraff

Fast jag tycker det är jättefint att han trots allt det besvär som det innebär fortsätter att träffa barnet varannan vecka. Förstår väl att du som styvmamma kanske inte tycker det är så kul, men det är väl ändå viktigast här att han och barnet kan fortsätta ha umgänge. Var 6:e vecka är ju jättesällan jämfört med hur de träffas nu. Tycker det är orimligt sällan. Varannan vecka är inte så ofta.

Du kanske ska fundera över om ert förhållande är rätt för dig om du har så svårt att acceptera att han har ett barn sedan innan som han vill träffa. 

• En blå giraff

Däremot kan ni väl diskutera hans hobbies kanske?

• Anonym (nja)

Nja, jag tycker nog att du får tänka om. Barnet är det sista som ska bortprioriteras till din fördel. Barnet måste komma före dig helt enkelt. 

Du får nog titta på de två andra alternativen, i första hand hans hobbies och i andra hand hans jobb. Det är de sakerna du får försöka få din man att kompromissa om - inte barnet.

Ärligt talat så hoppas jag att din man ser det på samma vis.

• nozpa

Han får ändra sina arbetstider och skaffa andra intressen. Barnet är prio 1. Och det är väl inte det som ska ifrågasättas?
    Barnet kanske kan ta tåg/flyg ena hållet och så kör pappan andra? Pappan vill nog ha lite tid i bilen med sitt barn tror jag.

• Anonym (ulla)

Min pappa hämtade och lämnade mig vid dörren varannan helg i princip hela min uppväxt. Vi bodde 35 mil ifrån varandra. De där bilresorna med pappa när vi pratade om allt och hade kul i bilen är några av mina finaste minnen från min uppväxt.

Så mitt svar är att han ska fortsätta så länge han och barnet känner att det är bra att göra det. Sen får ni ta en diskussion om de saker som rör ER. Hans umgänge med barnet gör inte det.

• Anonym (Styvmodern)

Jag ska be honom sälja sina hobby prylar och be honom sluta träna inför marathon. Sedan ska jag be honom hitta ett jobb med mindre resor. Då kommer han svara att han inte har råd att ha umgänge med sin dotter, hans ex kräver ganska höga underhåll också eftersom hon är låginkomsttagare.
    Sedan kanske jag ska se över om han verkligen är rätt för mig, mina barn är utflugna nu och jag känner att jag är väldigt ointresserad av att vara med honom och hans dotter på min fritid.
    Jag behöver nog något nytt i mitt lv, någon som är mer mogen och tvåsam.

• nozpa
    Anonym (ulla) skrev 2014-03-25 18:43:56 följande:
    Min pappa hämtade och lämnade mig vid dörren varannan helg i princip hela min uppväxt. Vi bodde 35 mil ifrån varandra. De där bilresorna med pappa när vi pratade om allt och hade kul i bilen är några av mina finaste minnen från min uppväxt.

Så mitt svar är att han ska fortsätta så länge han och barnet känner att det är bra att göra det. Sen får ni ta en diskussion om de saker som rör ER. Hans umgänge med barnet gör inte det.
    Kunde nästan tro det. :) Det är ju endel av umgängeshelgen. Att träffas själva, prata själva osv. :) Skönt o läsa att det finns sådana pappor som gör så.
  • Anonym (nja)
    Anonym (Styvmodern) skrev 2014-03-25 18:45:21 följande:
    Jag ska be honom sälja sina hobby prylar och be honom sluta träna inför marathon. Sedan ska jag be honom hitta ett jobb med mindre resor. Då kommer han svara att han inte har råd att ha umgänge med sin dotter, hans ex kräver ganska höga underhåll också eftersom hon är låginkomsttagare.
    Sedan kanske jag ska se över om han verkligen är rätt för mig, mina barn är utflugna nu och jag känner att jag är väldigt ointresserad av att vara med honom och hans dotter på min fritid.
    På vilket sätt är det omoget att vilja tillbringa så mycket tid man kan med sitt barn? Det om något är väl moget och ansvarsfullt?

I övrigt har du nog rätt i att han kanske inte är rätt för just dig eftersom du har andra prioriteringar.

Sen bara som ett tips; Att ställa krav och be honom att sälja sina prylar och byta jobb är kanske inte det smidigaste sättet att förbättra en situation utan kanske på ett mer ödmjukt sätt ha ett samtal kring det hela "älskling, jag känner att vi inte har tillräckligt med tid tillsammans bara du och jag. finns det något vi kan göra för att förändra det?"
  • Anonym (*AG)
    Anonym (Styvmodern) skrev 2014-03-25 18:45:21 följande:
    Bra för dig att du insett att ditt ego är viktigare än ditt liv med din sambo, ta steget nu, ingen tid att förlora om din sambo nu vet vad han vill och det inte passar dig.
Svar på tråden Hur ofta är normalt att resa 30 mil tur och retur för en 13-åring