PekingSoppa
Någon som vet hur man lagar den?
Jag har ätit den soppan så många ggr och tycker den är supergod!
Önskar jag kunde laga den själv...
Någon som vet hur man lagar den?
Jag har ätit den soppan så många ggr och tycker den är supergod!
Önskar jag kunde laga den själv...
hittade detta recept...
Suan La Tang "Pekingsoppa"
4-6 personer
4 torkade xiang gu (kinesiska svampar), 2,5-4 cm i genomskärning
2 skivor doufu, ca 1,5 cm tjocka och 7,5 cm i fyrkant
1,5 dl bambuskott
110 g benfritt fläsk
1 liter hönsbuljong
1 tsk salt
1 msk kinesisk soja
1 kryddmått malen vitpeppar
2 msk ljus vinäger
2 msk majsena upplöst i 3 msk kallt vatten
1 lätt vispat ägg
2 tsk sesamolja
1 finhackad cong eller späd purjolök med det gröna kvar
FÖRBERED:
1. Låt svampen dra i 1,25 dl varmt vatten i 30 minuter. Häll bort vattnet. Rensa med en huggare eller vass kniv bort de sega stjälkarna och strimla hattarna. Lägg dem på en skärbräda en och en och skär dem först i lövtunna skivor och sedan i smala strimlor.
2. Låt bambuskotten och doufun rinna av och skölj dem i kallt vatten. Strimla dem lika fint som svampen.
3. Skär bort allt det feta från fläskbiten med en huggare eller vass kniv. Strimla också köttet, skär det först i så tunna skivor som möjligt och skär i 4-5 cm långa smala strimlor.
4. Sätt inom räckhåll: ingredienserna ovan, buljong, salt, sojasås, peppar, vinäger, majsenaredning, ägg, sesamolja och lök.
TILLAGNING:
Blanda i en tjockbottnad gryta buljong, salt, sojasås, svamp, bamuskott och fläsk, koka upp över hög värme, sänk sedan värmen till låg, täck med lock och låt soppan sjuda i 3 minuter. Tillsätt doufu, peppar och vinäger. Koka upp igen. Rör om i majsenaredningen och tillsätt den till soppan. Rör om ett tag tills soppan tjocknar, häll sedan långsamt i det vispade ägget under försiktig omrörning. Tag grytan av värmen och häll upp den i en soppskål. Rör ner sesamolja och strö löken ovanpå. Servera genast.
tack!
Hmm vad är doufu?? älskar nämligen pekingsoppa o skulle vara kul o testa på detta recept
just det... vet inte heller vad doufu är
Hittade detta...
Doufu är gjord av sojabönor och har en ostliknande konsistens utan särskilt mycket smak, men den drar lätt till sig det den tillagas i. En biprodukt av doufu är sojamjölk, en vanlig morgondryck som kan drickas varm, kall, söt och salt.
hhhmmm.. har aldrig hört talas om det.... kan man använda nåt annat om man inte hittar doufu, ??
tofu är nog ngt liknande och säkert lättare att få tag på!
Hej flower raring
Jag brukar ofta göra pekingsoppa.
Grunden är hönsbuljong och sen kan man ha i vad man tycker om. Jag brukar ha:
Wokagrönsaker av olika slag, finstrimlad kycklingfile´ ( 2 st) räkor och purjolök. Man kan ju ha i lite vad man vill, det är som soppans pytt i panna
Jag smaksätter soppan (på en liter buljong) med: 1msk vitvinsvinäger, 1 msk soya, 1 tsk sesamolja och 1 krm vitpeppar, lite salt och ett uns socker.
Sedan reder jag med Maizena så den blir tjock och god