• zxcvb

Går in med olika mycket i huslån, hur gör vi med räntekostnaderna?

Hej! Jag och min sambo ska köpa ett hus. Huset kostar 2 300 000 kr. Vi kommer äga 50% var. Jag kommer gå in med 400 000 kr och min sambo med 0 kr. Lånet kommer alltså bli sammanlagt 1 900 000 kr. Min del av lånet blir på 750 000 kr och sambons på 1 150 000 kr. Min fundering är hur vi ska göra med räntekostnaderna? Ska vi dela 50/50 på dom? Eller ska vi dela på räntan efter hur stor del man har kvar på sin del av lånet? Tacksam för synpunkter!

• Svar på tråden Går in med olika mycket i huslån, hur gör vi med räntekostnaderna?
  • choklad

Jag tycker att ni ska dela på räntorna efter hur stor del ni har av lånet. Du plockar ju bort 400 000 kr från ditt sparande som du annars hade haft en ränteintäkt eller avkastning på och det bör ju du kompenseras för vilket inte sker om du betalar hälften av räntorna. Se det som att ni går båda in och betalar halva lägenheten var. Din sambo väljer att göra det med enbart lånade pengar och du väljer att göra det med en del sparade pengar. Om ni på ett år betalar 80 000 kr i ränta och delar det rakt av innebär det att du betalar 5,3 % ränta på ditt lån och din sambo betalar 3,5 % ränta på sitt lån. Det är inte rättvist.

• Logica
    choklad skrev 2014-03-26 05:31:38 följande:
    Jag tycker att ni ska dela på räntorna efter hur stor del ni har av lånet. Du plockar ju bort 400 000 kr från ditt sparande som du annars hade haft en ränteintäkt eller avkastning på och det bör ju du kompenseras för vilket inte sker om du betalar hälften av räntorna. Se det som att ni går båda in och betalar halva lägenheten var. Din sambo väljer att göra det med enbart lånade pengar och du väljer att göra det med en del sparade pengar. Om ni på ett år betalar 80 000 kr i ränta och delar det rakt av innebär det att du betalar 5,3 % ränta på ditt lån och din sambo betalar 3,5 % ränta på sitt lån. Det är inte rättvist.

Håller helt med
    Trots namnet är det en preggoblogg ---> dromvikten.wordpress.com
  • dfuoih

Det låter inte som om ni alls har gemensam ekonomi idag? Hur gör ni med andra utgifter? Delar ni 50/50 eller betalar ni efter utnyttjandegrad? Hur gör ni med gemensamma utgifter som tex rör barn, bil, semester?

• Guapa
    Korrekt!
  • Subliminal

Precis vad jag tänkte säga!
  • Tablettask

Kan inte din sambo låna 200.000 kr av dig (utan ränta). Dessa pengar ska betalas tillbaka om huset säljs, i övrigt delar ni lika på allt. Då blir det som att ni lägger in 200.000 kr var.

• Cyzox

Funderar på om det inte är en väldigt dum lösning som ni har kommit fram till. Säg att ni skulle separera och behöva sälja bostaden då fungerar det så att alla lån löses först och sen eftersom ni äger 50/50 kommer ni 50% var av det som blir kvar. Så du kommer alltså förlora 50% av din insats till henne då det inte spelar någon roll vem som står på mer lån utan alla lån på bostaden löses innan ni får ut några pengar ur lägenheterna och även om du gått in med hela insatsen så delar ni lika på det som kommer ut ur den när ni säljer.

Så om du vill skydda pengar så lånar du ut 200 000 kr till henne på ett räntefritt lån och sen går ni in med lika mycket och tar lika stort lån, glöm då inte heller att skriva papper på skulden på 200 000 kr. När det gäller pengar är det alltid bra att minimera riskerna och även om kärleken nu är stark så vet man aldrig om det kommer hålla.

• Gryntroll

Vad säger banken om att ni inte delar lånen på samma sätt som ägandet? Trodde att det var ganska noga att man äger och belånar lika delar.... Är det inte så fall bättre att ni löser handpennings/kontantinsatsdelen så att sambon lånar till sin del (privat eller blanco)?

• choklad
    Cyzox skrev 2014-03-30 17:15:38 följande:
    Funderar på om det inte är en väldigt dum lösning som ni har kommit fram till. Säg att ni skulle separera och behöva sälja bostaden då fungerar det så att alla lån löses först och sen eftersom ni äger 50/50 kommer ni 50% var av det som blir kvar. Så du kommer alltså förlora 50% av din insats till henne då det inte spelar någon roll vem som står på mer lån utan alla lån på bostaden löses innan ni får ut några pengar ur lägenheterna och även om du gått in med hela insatsen så delar ni lika på det som kommer ut ur den när ni säljer. Så om du vill skydda pengar så lånar du ut 200 000 kr till henne på ett räntefritt lån och sen går ni in med lika mycket och tar lika stort lån, glöm då inte heller att skriva papper på skulden på 200 000 kr. När det gäller pengar är det alltid bra att minimera riskerna och även om kärleken nu är stark så vet man aldrig om det kommer hålla.

Men varför ska TS låna ut 200 000 kr räntefritt till sin sambo? Tycker nog att sambon ska betala samma ränta som de har på banklånet till TS. TS får ju enligt ditt förslag låna 200 000 kr mer från banken än vad som behövs om TS väljer att bara låna den halvan av priset som inte täcks av de 400 000 som TS redan har.
  • Hippoo

Tycker ni ska göra en revers där det står att ni äger huset tillsammans, men att du gick in med 400.000 och vid eventuell försäljning så ska du ha tillbaka dessa typ, sedan tar ni lika mycket lån var. prata med banken om detta så hjälper dom er med detta kostar en slant men det är det värt.

Svar på tråden Går in med olika mycket i huslån, hur gör vi med räntekostnaderna?