• Skruttan0903

Att räkna kalorier eller PRO points med Viktväktarna ?

Vad är bäst? Någon skillnad? Tex frukt är gratis enligt VV och innehåller Mycket kalorier. Hur går det i hop?? Jag räknar kalorier nu och det har hjälp, står Nu still igen efter -3kg sedan 1 Mars. Känns som om kroppen vant sig.. Måste jag hela tiden minska maten eller röra på Mig mer och mer hela tiden? Ligger på 1300-1500 kcal per dag. Kan va mindre vissa dagar. Och tex en dag på helgen går det upp mot 2000 kcal eller strax över. För att va småbarns mor som jobbar och sitter sällan still Borde det hända mera med vikten då jag har massa kilon kvar. Minskat totalt 16-17kg på nästan 3 år. Åker upp och ner på första delmålet 78-80kg Nu senaste veckan. Så fort jag stannat på 78kg är det dags med nytt Mål. 73 kg. Vill ner till 63 kg hela 15 kg kvar!!

• Svar på tråden Att räkna kalorier eller PRO points med Viktväktarna ?
  • kakan162

Skit i viktväktarna föreslår jag. Prova en livsstil som inkluderar naturlig hälsosam mat som hela familjen kan äta. Slippa räkna och tänka sig för hur mycket eller lite du ska äta. Kött, fisk fågel, grönsaker och naturligt animaliskt fett. Äta sig mätt när man är hungrig. Det är värt att prova iallafall. Funkar det inte så finns det säkert nått annat som passar dig. Det funkar för mig iallafall.

• Skruttan0903

Jag kör med periodisk fasta 16:8. Och det funkar bra. Räknar kalorier då jag inte vill äta Mer än vad jag gör av med. Och för att välja bra mat istället för skräpmat. har en app där jag för in allt jag äter och ser till att planera varje dag. Max 2000 kcal Om dagen. Gärna runt 1500 kcal då jag inte tränar Något alls. Har VV förr och det hjälpte inget mer eller snabbare än att räkna kcal och välja sunda alternativ . Alla olika dieter mm passar olika för alla. Vill lära mig att bara äta rätt och välja bra mat automatiskt. Att det onödiga och onyttiga väljs bort utan en blink! 😃😃👍👍 Och att vikten kommer minska av detta! 😉 Ny månad nya tag! 3-4 kg under Mars månad. Se om April går minst lika bra?!

• Skruttan0903

Varför jag frågar är oxå att många omkring säger att VV är det bästa och du får äta allt. Men jag tror inte på att kunna gå ner om du får äta allt!? Inom en ram så klart men att tex Frukt är 0 pp. Mycket energi i tex banan . Det blir lätt att man lagar mat med lätt och light. Och det vill jag inte ge dottern på 3.5 år. Vill inte laga olika mat mer än tex fisk till oss och köttbit till pappan som inte äter fisk.

• SVejsan

Var med en runda i VV. Gick även på deras möten och gick ner 18 kg på ca 6 månader.
    Frukt ansågs vara nyttigt och innehöll fibrer och c-vitaminer och mättar. Därför så hade de inga andra förhållningsordrar än att ät "normalmängd".
    Tror att propoints systemet är tänkt för de som inte orkar räkna kalorier och skall per automatik ge viktväktaren en kick att välja sund och allsidig kost. Utan att förbjuda dig att ta en guldkant dvs du är inte förbjuden att äta onyttigt någon gång bara du valt andra bra alternativ som gör att du kan få in dett i din dagsranson.
    Om man struntar i lathundarna utan använder VVs appar så räknar de utifrån fett och kolhydrater/kalorier ut dina points på varje paketerad matvara (med bra innehållsförteckning) (utom grönsaker/frukt då eftersom de inte säljs på det sättet).
    Så effekten blir ungefär detsamma.
    Men som vanligt så är det ju att man måste göra av med mer än man stoppar i sig. Så det enklaste är väl att röra på sig liiite mer.

Att bara ändra livstil med avseende matvaror är ju det som är komplicerat och det kanske inte bara att göra det, man kanske också måste se över portionsstorleken och motionen... Många har ju också problem att skilja på vad tillräcklig mättnadskänsla är (och att det tar lite tid för huvudet att fatta att man ätit), det är ju också så att en del äter så länge det är gott. SÅ det är inte bara att gå över till rätt råvaror om man inte värderar hur mycket man borde äta av varje matvara.
    Sedan är det väl bra att VV har nedtrappningen många points i början och sedan mindre och mindre...  Att på en gång strypa inflödet till minimum (vilket man ibland ser) gör ju att man får ett ett sug och hungerkänslor och kräver järndisciplin och ett än större lidande. Så olika saker passar ju olika personer... 

Svar på tråden Att räkna kalorier eller PRO points med Viktväktarna ?