• Anonym (Undrande)

Vikariat - leta hyresrätt

Hej!

Jag bor I Göteborg i andra hand. Det är ingen brådska för mig att flytta än på ett år.
    Jobbar på ett uppdrag nu och om två veckor ska jag börja på mitt tredje konsultuppdrag som är ett vikariat på 18 månader.
    Nu till min fråga. Hur svårt är det att hitta en hyresrätt efter mina förutsättningar? Har försökt att googla osv men där står det bara att man ska ha en inkomst som motsvarar 3 ggr beloppet man tjänar in före skatt. Vilket jag gör. Men sen då? Är de jätte noga med en fast anställning?

• Svar på tråden Vikariat - leta hyresrätt
  • Baktakt

Har du inte fast anställning som konsult? Vad du har för uppdrag spelar isf mindre roll. Vad du tjänar när du är uppdragslös är av större betydelse. Man har ofta en regel om att hyrestagarens inkomst efter skatt ska motsvara hyran x 3. Klarar du det borde du ligga bra till, men kolla med de bolag du är intresserade av. Ofta är kommunala bolag mer tydliga i sin kravställning än privata. Till privata får man ofta ansöka medgett personligt brev där man beskriver vad man jobbar som, sin lön, vem mer man ska dela lägenheten med och annat som kan vara bra att veta. Ring gärna först och kolla med dem och hänvisa till samtalet i brevet. Biblioteket kan ha en lista på hyresvärdar utöver de som kan finnas på olika "bopooler" på nätet.

• Baktakt

Beroende på var du vill bo kan det ju också ta tid att få bostad, så det är bra att du är ute i god tid

• Anonym (Undrande)
    Baktakt skrev 2014-03-26 10:52:38 följande:
    Har du inte fast anställning som konsult? Vad du har för uppdrag spelar isf mindre roll. Vad du tjänar när du är uppdragslös är av större betydelse. Man har ofta en regel om att hyrestagarens inkomst efter skatt ska motsvara hyran x 3. Klarar du det borde du ligga bra till, men kolla med de bolag du är intresserade av. Ofta är kommunala bolag mer tydliga i sin kravställning än privata. Till privata får man ofta ansöka medgett personligt brev där man beskriver vad man jobbar som, sin lön, vem mer man ska dela lägenheten med och annat som kan vara bra att veta. Ring gärna först och kolla med dem och hänvisa till samtalet i brevet. Biblioteket kan ha en lista på hyresvärdar utöver de som kan finnas på olika "bopooler" på nätet.

Nej de anställer inte på tillvidareanställning utan bara på uppdrag/visstidsanställning. Jag är med på boplats och dit är flertalet hyresvärdar knutna till så det är ganska svårt att på förhand veta vilket bolag som man skulle kunna hamna hos. Fast nu när jag kikar igen så hittade jag en bra ruta "hyresvärden önskar"
  • Baktakt

Låter mer som ett bemanningsföretag, typ Adecco, än ett konsultföretag. Hur som helst kan du ju alltid gå till ett annat företag och fråga om de kan tänka sig att ta över dig och ditt uppdrag och erbjuda en tillsvidareanställning.

Uppdragsgivaren lär ha ca 1 månads uppsägningstid, så om du hittar en annan arbetsgivare som nappar kan du ju gå vidare och höra med uppdragsgivaren om de kan tänka sig ett byte. Förklarar du bakgrunden för uppdragsgivaren och de är någorlunda vettiga, så finns det goda chanser att det går igenom.

Svar på tråden Vikariat - leta hyresrätt