• Anonym (?)

Skriva brev till ett barn man inte haft kontakt med på 10 år?

Min man och jag väntar vårt första barn och det har utlöst en hel del tankar hos honom om ett barn han har sedan tidigare. Pojken är 14 år gammal. De har inte haft kontakt eller umgänge på ungefär 10 års tid. Pappan har varit psykiskt sjuk och orkade och klarade inte och när vi träffades kände han att det hade gått "för lång tid". Vi har pratat om det ofta men det har aldrig blivit mer än så. Nu vill han dock börja skriva ett brev till sitt barn och funderar på vad han ska skriva. Jag har inte direkt några bra råd så jag tänkte fråga här... Vad kan man skriva?

• Svar på tråden Skriva brev till ett barn man inte haft kontakt med på 10 år?
  • MissPink

Skriv från hjärtat bara! Börja så klart med att säga förlåt och förklara vad som har hänt och varför det blev som det blev. Berätta sen hur mkt han har tänkt på honom dom senaste åren och skriv om hur han vill att det ska bli. Skriv också att han inte lägger nån press på sonen utan att han har väntat i flera år med att skriva brevet och det blir bara svårare och svårare för varje år. Så nu kände han att han måste få skriva ner allt han känner, men att sonen själv bestämmer vad han vill göra och även om det skulle dröja 10 år för sonen att komma så står han där och väntar med en öppen dörr. Han hoppas att det inte ska ta så lång tid men han förstår om han gör det.

Det är vad jag hade skrivit iaf. och ju längre han väntar desto svårare blir det. Hellre vara 'pappan som kom tillbaka' än att vara 'pappan som bara försvann'?

Hoppas det inte tar 10 år innan ni får ihop det.
    Kram

Svar på tråden Skriva brev till ett barn man inte haft kontakt med på 10 år?