• estetbarnet

Rädd för dammsugaren

Ville skriva en tråd här och fråga om hjälp. Min dotter fyller snart ett år och växer som hon ska. Pigg och glad liten tjej som nästan alltid är glad och skrattar men hon har en sak som jag har försökt hjälpa henne med utan några resultat. Hon är LIVRÄDD för dammsugaren.

Jag har försökt få henne att förstå att dammsugaren inte är farlig genom att ha den avstängd och sitta jämte den, eller ha på den på den lägsta styrkan och sitta vid den och prata glatt med henne om att dammsugaren inte är farlig. Men varje gång vi sitter jämte dammsugaren skakar hela hon och om vi kommer för nära börjar hon gråta och klamrar sig fast på mig. Detta händer varje gång jag tar fram dammsugaren. Man måste ju ändå få det städat hemma så jag brukar ta fram den en gång i veckan och då innan jag börjar dammsuga låta dottern sitta i mitt knä och ha dammsugaren jämte oss, men som sagt, hon är fortfarande livrädd för den. 

Är det någon som har tips på vad jag kan göra för att få henne att förstå att den inte är farlig och att hon inte behöver vara rädd. 

Det känns hemskt när hela hon skakar av rädsla. Vill bara få henne att bli glad igen. 

• Svar på tråden Rädd för dammsugaren
  • estetbarnet

jag funderade på det också, men hon är ju rädd för den också när den är avstängd och sladden är ute ur väggen.

• sasso78

Bor du ihop med pappan? Isåfall kan väl han ta ut henne när du ska dammsuga eller tvärtom , du går ut med henne och han dammsuger.

• estetbarnet

tyvärr är jag ensamstående, jag har full vårdnad för henne. pappan är inte med i bilden.

• sasso78
    estetbarnet skrev 2014-03-26 18:38:59 följande:
    tyvärr är jag ensamstående, jag har full vårdnad för henne. pappan är inte med i bilden.
    okej, jag förstår. Nån annan släktning, vän som kan komma över och passa henne när du ska dammsuga?  Att vänja ett så litet barn att inte vara rädd för dammsugaren tror jag är svårt.  Det bästa tror jag är att inte dammsuga i hennes närvaro.   
  • Bestemor

Nu är det inte menat att jämnföra hundar och ungar.

Jag hade för länge sedan en hund som var fruktansvärt rädd för dammsugare. Jag vande henne med dammsugaren genom att ha den stående i ett hörn. När hon klarade det, så pkacerades dammsugaren någonstans helt synligt.

Sen började jag sätta på den på det lägsta.

• estetbarnet

Jag ska testa detta, funkar inte det så får någon komma och passa dottern medan jag städar. Mormor eller morfar hjälper nog gärna till.

• elyse

Hur är det med andra höga ljud? 

• my1313

Det är nog bara att gå varsamt fram och vara övertygad om att det kommer att gå över. Min tjej var också livrädd för dammsugaren som liten, även då den var avstängd. Efter ett tag klarade hon av att vara i närheten av den då den var avstängd. Hon fick då börja ha hörselskydd när jag dammsög eller sitta i ett annat rum med hörlurar och någon barnfilm. Idag, när hon är 4, ska hon absolut dammsuga sitt rum själv, men hörselskydden åker alltid på!

• Flizus

Kanske städa golvet med mopp så länge? Jag tror som andra att det är bäst att ta det försiktigt och inte försöka pressa fram något. Att låta den stå i ett hörn låter bra.

Har du provat att dammsuga när hon sover förresten? Ljudet av dammsugare kan vara sövande för små barn.

• petra11

Mina två barn har varit likadana, livrädda! Sonen vande sig när han var 2-3 år. Dottern är nu 1,5 och skriker när den tas fram. Men då sätter jag henne i soffan framför Barnkanalen med storebror som är jättegullig och kramar henne medans jag dammsuger. Det funkar! Så pröva att dammsuga medans någon tröstar och leker med henne och se om det blir bättre..

• erajka

Min dotter är också rädd men även för T.ex elvispen också

Tuva
  • hon mot strömmen

Låt dammsugaren stå framme mitt på golvet, hela tiden, till sist så ska du se att hon inte är rädd för den längre.
    Hon kommer att utforska den i sin egen takt allteftersom hon blir modigare.

• estetbarnet

Andra högljudda ljud har hon inga problem med, det är bara dammsugaren.

Jo jag har testat att städa när hon sover, tyvärr så har hon vaknat varje gång jag har försökt, jag måste vara väldigt tyst när hon sover, annars vaknar hon.

Jag får testa att ha framme dammsugaren i ett hörn och använda sopborste och sånt istället nu när hon är så liten och långsamt introducera dammsugaren för henne.

• minerva123

Vår son blev plötsligt livrädd för dammsugaren när han var i din dotters ålder. En period fick den ena av oss dammsuga medan den andra satt med sonen i ett annat rum med stängd dörr. Lika plötsligt blev han nyfiken istället och ville bli buren till det rum där det dammsögs (och sedan bli buren ut igen fram och tillbaka). Nästa steg var att krypa fram till dammsugaren och lika snabbt krypa upp i famnen igen, fram och tillbaka. Rädslan försvann successivt och nu är han bara nyfiken och står gärna vid städskrubben och "pratar" med dammsugaren. I ditt fall skulle jag börja med att ha dammsugaren i ett hörn utan att göra någon affär av det. När det är ok för dottern kan någon annan, t ex mormor, dammsuga medan du är med dottern så att ni kan gå ut om hon blir för rädd.

• minerva123

Sonen är 13 månader nu kan tilläggas, så i hans fall försvann rädslan ganska snabbt.

• Randig

För min son (9 månader)har det vart tvärt om, han ÄLSKAR dammsugaren! Det är SKITjobbigt, han jagar efter den, ska klättra på den, dra i slangen, ja, helt enkelt stör han min städning Skrattande.

Däremot var han väldigt rädd för stavmixern (börjar bli lite bättre nu). Skillnanden mellan den och dammsugaren är att dammsugaren hade vi framme flera gånger i veckan från det att han var nyfödd och ofta stod den avstängd mitt på golvet ett par timmar (av ren lathet över att inte orka ställa in den i städskåpet). Stavmixern var en ny pryl som plötsligt dök upp när han var 8 månaderSkrattande he he.

Svar på tråden Rädd för dammsugaren