• Anonym (nybörjare)

Första kompiskalaset, hjälp mig ni med erfarenhet!

Det är dags för första kompiskalaset. Egentligen hade vi tänkt vänta ett år till men alternativet (bjuda de av våra vänner som har barn) skulle inneburit ca 25 gäster varav 10 barn i förskoleåldern = kaos.

Skulle ni tycka att det är ok med ett SMS som inbjudan? Typ så här:

XX + förälder(ar) är bjuden till NN på 3årskalas den [datum] kl 10:30-12:30. Vi bjuder på korv och hamburgare till lunch, glass efter. Osa [1v innan kalasdatum] och meddela gärna ev allergier.

Vad kan vara bra att ha i godispåsen? Vi tänkte ha:
    Litet paket russin
    En frukt
    2 ballonger
    Lite frebacco-ringar (osötade frukostflingor som vår dotter älskar)

Nått mer? Jag hade tänkt nått klistermärke men har inte hittat såna som jag tänkt mig. Plastspade till sandlådan kanske?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-26 21:43
    Barnen är alltså 3 år och inte alla äter godis än (bla vår dotter som inte ens gillar juice)

• Svar på tråden Första kompiskalaset, hjälp mig ni med erfarenhet!
  • Queenie70

Vilken usel godispåse... Kan ungarna verkligen inte få riktigt godis när det är kalas?

• Bestemor
    Queenie70 skrev 2014-03-26 21:26:04 följande:
    Vilken usel godispåse... Kan ungarna verkligen inte få riktigt godis när det är kalas?

• Anonym (nybörjare)

Vår tjej äter inte godis (gillar inte sötsaker alls). Vi skulle kunna byta ut ringarna mot choklad för de barn som äter godis.

• Anonym (Bok)

Mina barn har varit på flera kalas där varje barn fått en billigare bok istället för påse. Har varit uppskattat.

• Flisan79

Min erfarenhet är att de flesta börjar med kompiskalas i 5 årsåldern. Har tre barn och ingen av deras vänner har haft kalas innan 5 år.

Men givetvis ska ni ha kalas om ni vill det

Låter väl ok som du tänkt det. 3 åringar har nog ingen direkt förväntan då de inte varit på så många/om något barnkalas förut.

• Anonym (r)
    Queenie70 skrev 2014-03-26 21:26:04 följande:
    Riktigt godis när man bara är 3 år, och flera kompisar har väl inte ens fyllt 3 år ännu.. herregud.

Äter man inte godis så blir man precis lika glad för annat "gott som man inte äter varje dag".

Såpbubblor lät ju som en liten bra grej att ha i som nog alla uppskattar :)
  • Anonym (kalas)

Vi hade en gång en liten burk leksakslera som present.

• Anonym (bra)

Det behöver inte alls vara godis i påsen, vilket trams.
    Ballonger, såpbubblor, gatukritor ( köpa storpack och lägga en var i påsen ), klistermärken och kanske som enda godis guldpengar skulle räcka alldeles utmärkt. Allt detta kan man få väldigt billigt per barn och det blir en rolig påse utan onödigt godis som många barn i den åldern ändå inte äter.

En liten skattjakt där påsarna är skatten brukar uppskattas högt.

• Kevlarsjäl

Mitt barn fyllde fyra år nyligen, vi hade en liten burk såpbubblor, en pixibok, en ballong och en sådan där kalastuta samt en sådan där mini kexchoklad i påsen till alla.

• Kevlarsjäl

Kanske en sådan där kalastuta? Såpbubblor? En pixibok?

• Hedebris

På min sons 6års kalas var det en tablettask, ballong, russin, glutenfria mariekex och en klubba. Dottern var på 4års kalas nu. De fick en pixibok i fiskdammen och en lubb att titta på djur i

• Påven Johanna
    Hedebris skrev 2014-03-27 20:33:05 följande:
    På min sons 6års kalas var det en tablettask, ballong, russin, glutenfria mariekex och en klubba. Dottern var på 4års kalas nu. De fick en pixibok i fiskdammen och en lubb att titta på djur i
    Lupp. Eller?
  • Gurkan

Vi ska ha 4 års kalas och vi har skickat ut inbjudningskort för det är roligt för barnen att få ett. Vi har valt enkelt tema, två timmars kalas med fika. Vi bjuder på glassbuffe, en förälder är välkommen att stanna så kaffe och te samt kaka kommer finnas till dem. Fri lek men kommer ha några planerade om det skulle behövas. Är vädret fint är vi nog ute. Avslutningsvis med fiskdamm och i påsen kommer finnas en liten leksak, en tablettask och en liten chokladbit.

• Anonym (nybörjare)
    Flisan79 skrev 2014-03-26 21:55:08 följande:
    Min erfarenhet är att de flesta börjar med kompiskalas i 5 årsåldern. Har tre barn och ingen av deras vänner har haft kalas innan 5 år.

Men givetvis ska ni ha kalas om ni vill det

Låter väl ok som du tänkt det. 3 åringar har nog ingen direkt förväntan då de inte varit på så många/om något barnkalas förut.
    Tidigare har vi bjudit våra vänner som har barn men i år har det blivit betydligt fler, dels eftersom vi lärt känna fler barnfamiljer, dels eftersom det fötts fler barn och dels eftersom vissa vänner flyttat tillbaka efter att ha bott på annan ort i några år. 10 barn i åldern 1-4 + diverse föräldrar kändes bara som kaos så på nått sätt hade vi varit tvungna att välja gäster och det logiska hade väl då varit att välja barn som dottern leker med.

Förutom en dagiskompis känner vi föräldrarna till alla barnen och umgås även annars. Dagiskompisen bjuder vi eftersom de är 3 tjejer som leker på dagis, det känns inte snällt att bara bjuda den ena tjejen (vars föräldrar vi känner).
  • vargaa

Min dotter har fått inbjudningar till 3 kalas i år - 4-årskalas. De första två via brev på dagis och det tredje på mail. Jag som förälder tycker inte att det har någon betydelse hur inbjudan kommer. Min dotter tycker om att få inbjudningskort men det är inget hon förväntar sig eller kräver, inbjudan via mail gick precis lika bra för henne. Så om jag fick inbjudan via sms hade jag inte haft något emot det alls - gör som passar er bäst.

I påsarna har barnen fått godis + studsboll, klistermärke eller tatuering. Jag tycker inte att det behöver vara riktigt godis i påsarna. Bjud på det ni vill bjuda på. Och det behöver absolut inte vara mycket i påsen, 8-10 godisar och ett par klistermärken är finfint. Det är ju ert barn som fyller år, inte gästerna. Barn tycker om frukt och russin, det är inte fel att få det i påsen. Det är vi som förväntar oss godis och tror at barnen ska bli besvikna.

Jag tänkte ha godis i påsen när min dotter fyller snart, men det pga att barnen som kommer nu kanske förväntar sig det då det är vad dom fått på de tidigare kalasen. Jag tänkte ha ett paket russin/torkad frukt och kanske 8-10 smågodisar samt nån liten grej eller klistermärke.

Jag kan dock säga att du inte behöver bjuda på så mk at äta på kalaset. Enligt min erfarenhet vill så små barn inte sitta vid bordet så länge, och alla äter upp och tröttnar olika fort, en del vill inte äta alls. Det är bättre att välja antingen lunch eller glass. Kör på lunch och godispåse efteråt så har barnen fått hela kostcirkeln. ;) Vi har varit på 2h kalas och barnen hinner komma, leka, äta, leka, fiskdamm och sen är tiden slut.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Anonym (nybörjare)
    vargaa skrev 2014-03-28 19:22:41 följande:

Jag kan dock säga att du inte behöver bjuda på så mk at äta på kalaset. Enligt min erfarenhet vill så små barn inte sitta vid bordet så länge, och alla äter upp och tröttnar olika fort, en del vill inte äta alls. Det är bättre att välja antingen lunch eller glass. Kör på lunch och godispåse efteråt så har barnen fått hela kostcirkeln. ;) Vi har varit på 2h kalas och barnen hinner komma, leka, äta, leka, fiskdamm och sen är tiden slut.

Får tänka på det, är väl bortskämd med vår dotter som kan käka i en evighet

Glassen blir ju inte dålig av att vara i frysen så det skadar ju inte att ha den som reserv
Svar på tråden Första kompiskalaset, hjälp mig ni med erfarenhet!