• Anonym (trött)

Hur många timmars sömn överlever ni på?

När man får barn blir det givetvis kanske inte lika mycket sömn som det en gång var, när jag tar sonen blir det ca 5 timmars sömn per natt då jag är totalt värdelös på att lägga mig tidigt på kvällen då det nästan är jobbigare för mig att "vakna och kliva upp" flera gånger än att hålla mig vaken, så att säga. Så det kanske blir att man lägger sig i sängen runt 22 efter matning och kliver upp strax före 4 för matning. Med lite tur får man somna om två timmar. Men i snitt med tiden det tar att somna, tiden det tar att mata - byta blöja - natta om osv så blir det ungefär en 5 timmars sömn. Nu funderar jag på om jag kanske ska sluta noja över att jag behöver sova mer, och helt enkelt vänja mig vid att sova bara 5 timmar och kanske kunna bli pigg på det. Dock tar ju givetvis min sambo sonen ibland så då får man ju sova mer, men i överlag :)

Hur många timmars sömn klarar ni er på?

• Svar på tråden Hur många timmars sömn överlever ni på?
  • hannis

6 timmar klarar jag mig ok på. 7 timmar är ännu bättre och 8 timmar optimalt.

Sen jag fick barn blir det sällan mer än 6 timmar och det har jag överlevt på i 4 år nu. En bra natt alltså. Är barnen sjuka så blir det betydligt mindre än så men då blir jag väldigt irriterad, ledsen och arg. Mår alltså inte bra när det blir så några nätter i rad.

• ClaraV

Ett tips är att sova middag samtidigt som barnet på dagen, om nu barnet sover på dagen vill säga. Alla människor har individuella sömnbehov men i snitt sover folk 6-8 timmar per dygn. Vissa behöver mer och andra mindre. Men vi är ju även fiffiga på att kunna "ställa" om kroppen korta perioder och klara oss på mindre sömn. 5 timmar är inte fasligt lite. Även om det är under det normala. Själv så behöver jag nästan 10 timmars sömn för att orka med dagen haha. Men klarar mig på mindre dom perioderna dottern vaknar mycket :)

• Anonym (trött)

Jag kan inte få tillräckligt med ro på dagen för att lyckas somna, sonen är 4,5 månad så han sover vissa stunder på dagarna men oftast är det ca 30min och det är inte nog för mig att hinna ta igen någon sömn på, det slutar bara med att jag är ännu tröttare om jag lyckats somna i 10min :) haha. När jag väl tagit mig upp på morgonen och stirrat ner i kaffekoppen en stund så blir jag relativt pigg även om jag samtidigt är helt slut, men den värsta biten är just det att vakna till liv så därför jag gärna håller mig vaken till 22-23 matningen även om sonen oftast somnar runt 19 på kvällen.

• hysteria

9-10 timmar brukar jag sova, men skulle kanske klara mig på 8,men det hade varit svårt att vänja sig tror jag, är sjukt morgontrött

• ClaraV
    Anonym (trött) skrev 2014-03-27 06:58:06 följande:
    Jag kan inte få tillräckligt med ro på dagen för att lyckas somna, sonen är 4,5 månad så han sover vissa stunder på dagarna men oftast är det ca 30min och det är inte nog för mig att hinna ta igen någon sömn på, det slutar bara med att jag är ännu tröttare om jag lyckats somna i 10min :) haha. När jag väl tagit mig upp på morgonen och stirrat ner i kaffekoppen en stund så blir jag relativt pigg även om jag samtidigt är helt slut, men den värsta biten är just det att vakna till liv så därför jag gärna håller mig vaken till 22-23 matningen även om sonen oftast somnar runt 19 på kvällen.

Ah, men då är det nog ingen större fara. Speciellt inte om din sambo kan avlasta när han är ledig. :) Du får se till att göra lugna och avslappnande saker när sonen sover middag, att sitta ner med en bok eller nåt man tycker om kan ge mer energi än en liten powernap. ^^
  • Anonym (Lisa)

4-5 timmar funkar några dagar i sträck. Men sen slocknar jag näst stående av trötthet.

Just vid småbarnstid dock var det annat. Min yngste sov inte på nätterna utan vaknade hela tiden och skulle ammas,bytas på eller bara snutta. Det längsta hon sov i sträck var 54 minuter. Jag klockade henne i brist på annat att göra i väntan på att hon skulle vakna igen Rynkar på näsan. I 8 månader var det så här och jag fattar inte att jag överlevde.

• Lena

Jag hade ammat i sängen och låtit barnet sova kvar och bara bytt blöja vid bajs. Allt för att få sova.

• Lindsey Egot the only one

Jag sover från 1-7 på natten men har kronisk värk och vaknar titt som tätt pga värken. Så någon sammanhängande sömn blir det inte. Pådragen sover jag mellan 10-14 om jag inte har möten med vården som är inbokade. Även den sömnen blir störd av min värk. Så det kanske blir 4-6 timmars sömn om man räknar total tid som jag verkligen sover påsätt dygn och ja det tär nått fruktansvärt.

Det har varit enklare att ha störd sömn med spädbarn än att ha det pga värk.

• Pandamamma79

När det var som jobbigast 3-4 timmar. Jobbigt innan man vaknar till. Kaffe och frukost så funkade det.

Men flera dagar i rad hade det nog inte räckt.

• ShinMama

3-4 klarar jag mig på, självklart är det härligare med 6-8 men jag fungerar utan problem 1-3 så måste jag sova middag med sonen.

Jag får oftast 4-5 beroende när jag kan somna, min 17 månaders vaknar fortfarande runt 2 gånger per natt.

• Anonym (Lisa)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-27 07:35:42 följande:
    Jag sover från 1-7 på natten men har kronisk värk och vaknar titt som tätt pga värken. Så någon sammanhängande sömn blir det inte. Pådragen sover jag mellan 10-14 om jag inte har möten med vården som är inbokade. Även den sömnen blir störd av min värk. Så det kanske blir 4-6 timmars sömn om man räknar total tid som jag verkligen sover påsätt dygn och ja det tär nått fruktansvärt.
    Det har varit enklare att ha störd sömn med spädbarn än att ha det pga värk.
    Håller med om att det på nått sätt kändes lättare att få sömnen störd av sitt barn än av värk.

Lever själv med kronisk värk så vet precis hur jobbigt det är med totalt sönderhackad sömn. Många nätter känns det som man inte sovit alls utan bara snurrat runt i sängen för att försöka hitta ett läge som gör mindre ont.
    Jag gör likt  dig och tacklar min sömnbrist med att sova 2 ggr 30 minuter under dagen. Det gör att jag fortfarande funkar. Jobbar dessutom 2 timmar per vardag just nu och har lagt dem tidig morgon eftersom värken oftast driver mig ur sängen vid 5-tiden på morgonen. Orkar liksom inte ens försöka somna om för femteelfte gången.
  • Anonym (8)

Jag behöver sova 8 timmar för att funka ordentligt. 7 timmar funkar nog också. Mindre än det funkar kanske några dagar men sen säger nog min kropp ifrån. När sonen var yngre blev det ju mindre sömn ibland när man fick gå upp på nätterna. Men då  löste jag det oftast så att jag la mig tidigt på kvällen och fick några timmars extra sömn då. Sen sov jag middag med honom. Räckte ibland med 45 minuter för att man skulle orka igen :)

• Orcha

Snittade 2 timmar per natt under ett år efter en separation för några år sedan. Ensamstående med barn vv och ett krävande heltidsjobb.
    Det var tufft men det gick.
    Nu sover jag tusen änglars sömn nästan varje natt och skillnaden är milsvid.
    Solig

Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • Anonym (Tre)

Tydligen ca tre timmar/natt;p. Blivit ensamstående med kolikbebis. Får ca tre timmar upphackat under en natt 22-05. Egentligen behöver jag fem för att funka. Han är fem månader nu och jag hoppas det ger sig snart!! Är slut.

• Anonym (många)

Minst 10 timmar. Om jag får sova naturligt somnar jag runt 22:00 och vaknar vid 09-10 tiden. Då mår jag bra.

• Fobiker

Går i vissa perioder runt på bara ett par timmars sömn per natt, eller t.o.m. ingen sömn alls, men då mår jag inte bra och är inte på topp mer än några dagar i sträck. Klarar mig hyfsat bra på 5 timmar. Idealet för mig brukar dock ligga runt 7 timmar, då mår jag som bäst.   

Svar på tråden Hur många timmars sömn överlever ni på?